A magyarok többsége tisztában van a megtakarítás fontosságával, lényeges elemnek tartja az előrelépés szempontjából félretett pénze mennyiségének növelését is – derül ki az NRC piackutató cég reprezentatív felméréséből1, amelyet a CIB Bank megbízásából végzett. A kutatás adatai szerint a megkérdezettek 24 százalékának sikerült növelnie megtakarítását az elmúlt 2-3 évben, és ezt a többségük (56%) nagyon jelentős előrelépésnek tartja. Nem meglepő ezért, hogy a kutatás eredményei szerint a mai magyar felnőtteknek a gyermekeik bevonása a család pénzügyi életébe kiemelt fontosságú.
A pénzügyi nevelés kapcsán a lakosság kétharmada úgy látja, az edukáció leginkább a szülők felelőssége, és tisztában vannak a korai pénzügyi nevelés jelentőségével is. A szülők legfontosabb céljai a gyermekek pénzügyi nevelésében, hogy megtanulják a pénz értékét, a beosztást és megtakarítás fogalmát. A 10-14 éves gyereket nevelő szülők 86 százaléka jellemzően heti rendszerességgel ad zsebpénzt, melyek átlagos értéke a felmérés szerint heti 1 100 forint. A zsebpénzt egyértelműen a napi apróbb kiadások fedezésére adják a szülők.
52 százalékuk az iskolai büfében való vásárlásra, 48 százalékuk szórakozásra, mozira, míg 43 százalékuk a hobbihoz és sportoláshoz szükséges kisebb dolgok megvásárlására adnak egy bizonyos összeget.
Érdekesség, hogy ugyan az iskolák szerepét nem helyezik előtérbe - csupán a szülők 9 százaléka nyilatkozott úgy, hogy az oktatási intézmények feladata, hogy a gyerekek megtanuljanak felelősen bánni a pénzzel -, mégis az iskolai vetélkedők szervezése és közös, osztályszintű célok megvalósításához közös takarékoskodási akciók lebonyolítása azok a módszerek, amelyeket sokan a hatékonynak tartanak. Erre épít a CIB Bank új, a Takarékossági Világnap alkalmából elindított edukációs programja, melynek keretében októberben országszerte több mint 50 iskolát keresnek fel a pénzintézet fiókvezetői, hogy a 10-15 éves korosztály számára egy rendhagyó osztályfőnöki órán játékos, kreatív formában hívják fel a figyelmet a megtakarítási fontosságára. Az órán az osztálynak különböző feladatokon keresztül kell összegyűjtenie a pénzt a közösen megszavazott célra pl. egy osztálykirándulás.