Hazánkban is egyre többen – és a felmérések eredményei szerint egyre többször – veszik igénybe az online vásárlás nyújtotta lehetőségeket. Számos netes szolgáltatásnak hála nem csak kényelmesebben, de sokszor jóval olcsóbban juthatunk akár prémium minőségű termékekhez is, legyen az élelmiszer, divat- vagy műszaki cikk. A hazai online piac két részre szakadni látszik. Vannak a nagy szereplők és vannak a kis „kézműves” shopok, köszönhetően annak, hogy ma már igen olcsó lehet saját webáruházat készíteni.
A magyar online kiskereskedelem rangsorát a GKI Digital és az Árukereső.hu közös, negyedévenként elvégzett Online Kiskereskedelmi Index kutatás-sorozata, a szakmodellezése és valamennyi nyilvános adat másodelemzése adta, de a végeredményt természetesen minden érintett szereplővel is egyeztették a publikálás előtt, így ezek a valóságnak megfelelnek.
Először beszéljenek a számok
Érdekes, hogy bár Magyarországon aránylag magas az internetes elérés, mégis kevesen vásárolunk a segítségével. A statisztikák szerint az összes internetező mindössze 54%-a használta már, vagy használja rendszeresen online (be)vásárlásra a netkapcsolatát.
Így alakul az EU-ban az online vásárlások gyakorisága
Európai szintet tekintve (ahol összességében valamivel 81% felett van az internetelérés) a legmagasabb százalékkal (63%) Anglia vezet, középmezőnyben a lengyelek (56%), a spanyolok (56%), a németek (53%), az olaszok (52%), és az írek (51%). Őket követik a hozzánk közelebb álló statisztikával rendelkezők: Ausztria (49%), Franciaország és Belgium (46-46%) Portugália (45%), Svájc és Hollandia (44-44%), és ezután következik Magyarország a maga 43%-ával, ami a tények ismeretében egy átlag alatti eredménynek minősül.
Nézzük, honnan rendelünk a leggyakrabban (és a legtöbbet):
- A hazai top10-es lista 10 szereplője adja a magyarországi e-kereskedelmi forgalom 35%-át
- Ez már önmagában is erős kijelentésnek tűnhet, de ez tényleg így van: 2016-ban 5 millió rendelést adtak le a 10 webáruházban,
- Mindez ez nem csak az említett 35%-hoz járult hozzá, hanem a nettó 110 milliárd forintos online értékesítésből származó forgalomhoz is
Így alakul az első 10 hely
- Már szinte hagyománnyá nőtte ki magát, de a dobogós helyek közül az első fokot ismét az Extreme Digital foglalja el, ez hazánk legnagyobb forgalmú webshopja.
- Másodikként végzett a szintén nagy forgalmat generáló, aránylag fiatal eMAg. Ők érték el a legnagyobb éves forgalombővülést 2016-ban.
- A dobogó utolsó, harmadik fokát foglalja el Media Markt webáruháza, ők az indulástól számítva összesen 3 év alatt jutottak el az országos harmadik helyig.
- Negyedikként a hazánkban úttörőnek számító cseh-magyar Mall.hu végzett.
- A nem is olyan rég történt bevezetés óta a Tesco online áruháza ötödik helyen áll.
- Magyarország legnagyobb számítástechnikai webshopja, az iPon hatodik lett a 10-es listán.
- A ’90-es évek végén alapított webáruház, az Aqua Electromax a hetedik helyet foglalja el a top 10-ben.
- Nyolcadikként végzett a 220volt, ez a webshop újként került be a top10-esek közé 2017-ben.
- Magyarország egyik legnagyobb könyvesboltjának online változata a lista kilencedik helyéig jutott. Az online vásárlók 2016-ban nekik szavazták a legnagyobb bizalmat.
- A 10-es listát a szinte csakis saját márkás termékeket forgalmazó Tchibo webáruház zárja.