Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Hagyományokhoz hűen

2018. július 28. 19:42 // Forrás: Ecoport magazin
ECOPORTA fennállásának 150. évfordulóját tavaly ünneplő Balatonfüredi Yacht Club az ország második legrégebbi sportegyesülete. Tevékenységi köre a sportágban a legszélesebb ma Magyarországon. Sikerük egyik kulcsa az, hogy 1867 óta ragaszkodnak az alapításkor megfogalmazott elvekhez.

Kétségtelen, Balatonfüred a magyar vitorlázás fellegvára. Nevéhez fűződik az ország első yacht klubja, amely az ország második legidősebb sportegyesülete is egyben, az idén 151 éves Balatonfüredi Yacht Club. Az első sportegyesület egy dunai evezős klub volt, az alapítók között pedig szinte teljes az azonosság. A klub igazán kalandos történetet tudhat magáénak: a kiegyezés évében mintha dacból hozta volna létre Batthyány Ödön 16 társával; később Stefánia Yacht Egyletté, majd Királyi Magyar Yacht Clubbá vált, és története legvirágzóbb időszakát élte meg. A II. világháború után Budapesthez került, majd Balatonfüredi Vasas SC néven működött tovább – a megpróbáltatások ellenére sikerrel. A rendszerváltás után sikerült visszatérni a kezdetekhez, a valós klubhoz.

A klub számos nemzetközi versenyt szervezett az elmúlt években, többek közt megrendezték az első ifjúsági világbajnokságot, 2016-ban pedig a legnépesebb ifjúsági világversenyt. 7 ifjúsági világbajnokuk van, 2 szörfösük is szerepelt a londoni olimpián, amelyre 8 versenyzőjük küzdött a kvalifikációért, Rióban pedig vitorlázó szerepelt az olimpián.

Látható tehát, hogy a BYC tagjai komoly versenyeredményeket érnek el hazai és nemzetközi szinten, ám tevékenységi körük jóval szofisztikáltabb: oktatnak, versenyeket szerveznek, szolgáltatnak szinte minden téren, táboroztatnak, és ami a legfontosabb: ifjúságot nevelnek. A klubról Böröcz Istvánt, a BYC ügyvezető-igazgatóját kérdeztük.

„Nincs 40 oldalas alapszabályunk. A mostani működés Alapszabályának forrása az 1867-es. Ebbe semmit nem írtunk feleslegesen, csak mai nyelvre lefordítottuk, és megfeleltettük a mai jogi követelményeknek. Ugyanazt az erkölcsi értékrendet képviseljük, mint 151 évvel ezelőtt. Ez működik, és ezért is értékes ma tagnak lenni nálunk” – mondja egy rövid történelmi kitekintő után arról, hogy miben rejlik a klub sikere.

„Olyan közösség vagyunk, ami mindig alkot. Mind gondolkodó emberek vagyunk, és kapcsolódunk a másikhoz. Nem csak magyar tagjaink vannak, de akik ide tartoznak, hozzánk járnak, mind érdekes emberek. A telepen nincs nagyzolás és kérkedés, mindenki a saját dolgát végzi. Ha lenne is, azt hamar kiveti magából a társaság és eltanácsoljuk” – jegyzi meg.

A Balatonfüredi Yacht Club nagy hangsúlyt fektet az ifjúságnevelésre: a klubnak több mint 120 ifjúsági versenyzője van, 7 évestől az olimpikonig. A gyerekeknek nem elég, hogy sportolnak. Jól is kell tanulniuk. Rendszeresen részt vesznek egyéb programokon a kultúrával, a tudományokkal kapcsolatban, és a klub előadókat is hív különböző területekről - Böjte Csaba például minden évben meglátogatja őket. „Olyan sportklub ez, amelyik vonzó életet, életvitelt tud adni a tagjainak. Ilyen széleskörű tevékenységgel bíró klub, mint a BYC, csak egy van az országban”– mondja Böröcz István. „Mindig van mit csinálni. Télen előkészítjük a szezont, nyáron pedig elindul a folyamat, ami október végéig tart”– avat be minket az ügyvezető igazgató, aki amellett, hogy a yachtklub ügyeit intézi, a városi turisztikai egyesület és a Magyar Vitorlás Szövetség munkájában is részt vesz.

Holding-szerű működés

A Balatonfüredi Yacht Club működése olyan, akár egy gazdasági társaságé. Legfelül helyezkedik el a közhasznú sportegyesület, mely 100%-ban tulajdona egy ingatlankezelő cégnek. Egy másik, a klub tulajdonában lévő non-profit kft. szintén ingatlan fejlesztéssel foglalkozik. A klub bevételei nagyrészt oktatásból, tagdíjakból, a kikötőhelyek bérbeadásából, versenyek és események rendezéséből, valamint üzlethelységek kiadásából származik. A holding-szerű működésnek köszönhetően a BYC üzemelése gazdaságilag stabilnak mondható – mondja a mindhárom cégben ügyvezető igazgató.

600 milliós beruházási folyamat

A klubnál 2004-ben indult el egy teljes, négylépcsős megújulási folyamat. Akkorra lett víziója a társaságnak – meséli Böröcz István. „PPP felállásban (public-private partnership, köz- és magán együttműködés - a szerk.) a Nelson cégcsoporttal karöltve kikötőt építettünk, majd három ütemben, uniós,- és saját forrásoknak köszönhetően 2014-ig nagyjából 600 millió forint értékben újítottuk meg a teljes telepet, melynek része volt a belső kikötő felújítása és a klubház rekonstrukciója is.”

A számok

A BYC-telep területe: 8 ezer m2 - Befogadó képesség: a Silver Yacht Kikötővel együtt 160 hajó - Rendezvénytér: 550 m2 - Belépők száma évente: több mint 100 ezer fő (versenyzőkkel, klubtagokkal, vendégekkel együtt) - A klub által rendezett versenyek száma évente: 2 nemzetközi, 6-10 hazai - Taglétszám: 142 rendes tag, 180 pártoló, 90 gyermek]

Fotó: BYCFotó: BYC

Szolgáltatások és tevékenység

Kikötőhelyek bérbeadása, hajótárolás, daruszolgáltatás, hazai és nemzetközi versenyek rendezése, vitorlás táboroztatás, felnőtt oktatás, hajóvezetői vizsgák, rendezvényszervezés – sorolja Böröcz István, hogy mi mindent tudnak nyújtani Balatonfüreden. „A városi és vízi rendezvényeken is részt veszünk, tevékenységünkkel illeszkedünk a városi közösséghez: iskolai képzéseket és oktatásokat tartunk, valamint a turisztikai eseményeken is részt veszünk. Amit ezekkel megkeresünk, elköltjük a gyerekekre, ez az egyszerű képlet.”

Nagyobb kikötő - a tervek már készen vannak

A BYC tervei közt szerepel a kikötő további fejlesztése, ennek több oka is van: amellett, hogy megnövekedett a nagyobb épített hajókra az igény, sokkal fontosabb az, hogy 2012 óta igazoltan megváltozott a klíma. Régen az északi-parti kikötőket az észak, - északnyugati széltől építették védetté, tavaly pedig már 19 nap fújt a déli, - délnyugati szél, ami erős és viharos is, a kikötőt ezért meg kell védeni a hullámzástól és az iszapfeltöltődéstől. A harmadik ok, hogy a Balatonon terjed az elektromos hajózás. Az új kikötőrészben 20-25 elektromos hajót szeretnének majd látni – mondja a fejlesztési tervekről Böröcz István. „Ha a pályázati lehetőségek úgy alakulnak, akkor szeretnénk ősz végén elkezdeni az építést, és 2019 májusáig befejezni azt. Ez jelenleg önerőből nem megy, csak akkor sikerülne, ha gazdasági vagy turisztikai pályázati pénzt tudnánk nyerni. Mindkettőnek megfelel az egyesület tevékenysége és a számaink is. A terveink már kezdésre készen vannak.”

Ge. Á.
Kovács Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.