Hazánkban a gazdaságilag aktív lakosság közel fele nő, a kétkeresős családmodell „megkerülhetetlen” szereplői. Munkaerő-piaci vonatkozású „mellőzöttségük” a társadalmi és a gazdasági szférában egyaránt veszteségeket okoz. Kiváltképpen igaz ez napjainkban, amikor a munkaerőhiány a vállalkozások 80 %-ánál a termelékenységet veszélyeztető, üzletileg kritikus tényezővé vált.
A piaci szereplők nap mint nap tapasztalják a foglakoztatási potenciál rohamos csökkenését. Veszprémben a munkanélküliségi ráta alig haladja meg az 1 %-ot, ami egyre inkább arra készteti a helyi munkáltatókat is, hogy nyissanak azon potenciális munkavállalói kör irányába, akik felé korábban nem.
Kardos Péter, a JOST Hungária Kft. ügyvezetője fontos mérföldkőnek tekinti, hogy 2018. októberében elsőkét lépik át veszprémi telephelyük küszöbét női munkavállalók a termelésben
Az elmúlt egy évben a veszprémi székhelyű, fémmegmunkálással foglalkozó JOST Hungária Kft. számos olyan humánpolitikai stratégiai irány mellett kötelezte el magát (Pl.: pályakezdő fiatalok számának növelése a szervezetben, megváltozott munkaképességű kollégák alkalmazása bizonyos munkakörökben, női munkavállalók foglalkoztatása a termelésben…stb.), amely segíti a céget a sokszínűség kultúrájának meghonosításában, ami a közvélekedéssel ellentétben ma már nem pusztán egy jól hangzó szlogen. A sokszínűség számtalan módon hozzájárulhat egy szervezet hatékonyságához és versenyképességéhez. Homogén összetételű munkahelyi kollektívákkal szemben a sokszínűség elősegíti az innovációt, hiszen többféle problémamegoldási hozzáállás és több perspektíva jelenhet meg, amely hosszútávon forintosítható egy cég működésében.
Nem vitás ugyanakkor, hogy a szokszínűség akkor is hasznos lehet, amikor kezelni kell a munkaerőhiányt, hiszen jelentősen könnyebb az üres pozíciókat betölteni, ha olyan munkavállalók közül választ egy cég, akik közül a versenytársak nem, vagy csak alig.
Ezen szempontok figyelembevételével döntött úgy a JOST Hungária Kft., hogy az adminisztratív/irodai munkakörökön túl a termelésben is megnyitja kapuit a női munkavállalók felé, amelyhez 2018. szeptemberében az infrastrukturális feltételeket is megteremtette a cégvezetés. Ezzel a világszerte 21 telephellyel rendelkező vállalatcsoport veszprémi telephelye októberben megnyitja kapuit a „gyengébb nem” irányába is.
Noha a haszongépjármű-alkatrész gyártással foglalkozó vállalat a termelésben elsődlegesen klasszikusan férfiasnak mondott, fizikai munkával együtt járó munkaköröket kínál az álláskeresők számára, a munkafolyamat egyes speciális, „finom munkát” igénylő területei leválaszthatók a női munkavállók fizikai adottságait is figyelembe véve, némely esetben kifejezetten a hölgyek adottságaira építve.
A munkaerő-piaci szempontból sérülékeny társadalmi csoportok támogatása a szervezeti kultúrában nem csak gazdasági érdek, hanem legalább ennyire a társadalmi felelősségvállalás irányába tett határozott lépés is. Napjaink „Z” generációs fiataljai, a jövő munkavállalói pontos és jól definiálható értékek mentén választanak munkahelyet. Motiválni őket már nem elsősorban pénzzel, hanem többek között a vállalat társadalmi ügyek iránti elkötelezettségével lehet.
Korona Vivien