2019. október 23. // Gyöngyi névnap

Prebiotikus ételek, azaz egészséges bélrendszer

2018. december 2. 12:00
Ne keverjük össze, nem mindegy, hogy probiotikus vagy prebiotikus! Nézzük miért!

Az emberi emésztőrendszerben sok mikroorganizmus él, melyek közül van olyan ami hasznos és jótékony, illetve van olyan ami kártékony. Amikor egyensúly van a "jó" és a "rossz" baktériumok között, akkor tudja a bélrendszer ellátni a feladatát rendesen.

A probiotikumok az emberi bélflóra jótékony baktériumai, mint például a Bifidobacterium-, a Lactobacillus- vagy a Streptococcus-fajok. Egyes élelmiszerek természetes formában is tartalmaznak probiotikumokat ilyenek a kefir, joghurt és az élőflórás tejtermékek. A gyógyszertárakban kaphatók olyan készítmények, amelyek mesterségesen előállított probiotikumot tartalmaznak, de a legfrissebb tudásunk szerint, ezek nem olyan hatékonyan telepednek meg a bélrendszerben, mint a természetes forrásból származó társaik, persze azért nem teljesen hasztalanok.

A prebiotikumok olyan anyagok, amelyek fokozzák a probiotikumok termelődését, megtapadását és gátolják a káros baktériumok megtelepedését a bélrendszerben. A prebiotikus élelmiszerek olyan nem emészthető alkotóelemeket tartalmaznak, amelyekre nincs hatással a tápcsatorna felsőbb szakaszin egyetlen emésztőenzimünk sem, ilyenek az ologoszacharidok és az inulin. Természetes formában megtalálhatók a babban, fokhagymában, hagymában, káposztafélékben, savanyú káposztában, borsóban, csicsókában, articsókában, cikóriában, spárgában, banánban, édes burgonyában és a teljes kiőrlésűekben. Ezek a prebiotikumok csökkentik a hasmenéses megbetegedések hosszát, elősegítik a kalcium felszívódását, jó hatással vannak az irritábilis bél szindrómában, szerepet játszanak egyes allergiák megelőzésében és még az anyagcserénkre is jótékony hatással vannak. Nagy mennyiségben egyszerre viszont puffadást okozhatnak, emiatt csak kis mennyiségben emeljük ezeknek az zöldségeknek, gyümölcsöknek a fogyasztását.

Bélrendszerünk egészégét fenntarthatjuk ezeknek a magas rosttartalmú jótékony alapanyagoknak a sűrű használatával.

Csík Orsolya, dietetikus

vehir.hu

További cikkek

Rosszullétet okozhat az elfogyasztott dekortök
Rosszullétet okozhat az elfogyasztott dekortök
Egyre népszerűbb ősszel a sütőtökfogyasztás és október végén a halloween-tök faragása, ugyanakkor míg az előbbiek finom csemegék, addig a dekorációs célra szánt tökök közül nem mindegyik ehető és már kis mennyiségben is komoly rosszullétet okozhatnak.
Egészség, életmentés, új esély az aulában
Egészség, életmentés, új esély az aulában
Új névvel, ám a régi nemes célt szem előtt tartva rendezték meg a véradónapot a Pannon Egyetem aulájában szombaton.
Az ételek hatása hormonháztartásodra
Az ételek hatása hormonháztartásodra
A hormonháztartásod igen érzékenyen befolyásolja a tested működését, már kisebb hormonszint eltérés is hatalmas változást okozhat szervezetedben.
Sejtkutatásért hárman kapják az orvosi Nobel-díjat
Sejtkutatásért hárman kapják az orvosi Nobel-díjat
A sejtkutatás területén elért eredményeiért két amerikai és egy brit tudós, William Kaelin, Gregg Semenza és Peter Ratcliffe kapja az idei orvosi-élettani Nobel-díjat - jelentették be hétfőn a stockholmi Karolinska Intézetben.
Lakossági visszajelzéseket is figyelembevevő egészségügyi alapellátást alakítana ki az ellenzéki összefogás
Lakossági visszajelzéseket is figyelembevevő egészségügyi alapellátást alakítana ki az ellenzéki összefogás
Az ellenzéki összefogás szerint változásokra és működő egészségügyi koncepcióra van szükség a minőségi betegellátáshoz.
2019. október 23. // Gyöngyi névnap