A fennmaradó kérdésekre Porga Gyula polgármester és Mihálszky Gábor, a V-busz Kft. jelenlegi ügyvezetője adott választ pénteken, amikor aláírásukkal hivatalosan is rögzítették a közszolgálati szerződést.
A polgármester emlékeztetett: 2018 egyik legnagyobb kihívása volt az új közösségi közlekedés struktúrájának előkészítése, miután a városvezetés úgy döntött, saját kezébe veszi az ügyet. Porga szerint történelmi pillanathoz érkeztünk ezzel: „a város és a Volán, illetve jogutódja között mindig megvolt a kapocs, az idő azonban meghaladta a korábbi rendszert, így célszerű volt váltani.”
Ahogy arról korábban már beszámoltunk, januártól ezzel nemcsak a menetrend változik, de a régi Ikarusoknak is búcsút mond a cég: a kb. augusztus végéig tartó átmeneti időszakban még használt, de maximum nyolcéves buszok futnak, amelyek mindegyikén lesznek alacsony padlós ajtók, légkondicionáló és utastájékoztató rendszer, majd ezt követően vadonatúj flotta áll csatarendbe.
Mivel nemcsak a buszállomány kicserélése kíván némi időt, de valószínűleg az új rendszerre való átállást is meg kell szokniuk az utasoknak, ezért január 1. és 13. között a cég mindenki számára ingyenessé teszi a közösségi közlekedést, az első jegyeket és bérleteket tehát elég csak január-14-én érvényesíteni.
Az első járat egyébként még ebben az évben elindul útjára: 2018. december 31-én 22 órát követően egy éjszakai járattal kezdi meg működését a V-busz Kft., így aki szeretné, már a szilveszteri bulikról is haza tudnak utazni, szintén ingyen.
Mihálszky Gábor úgy fogalmazott, remélik, az ingyenes időszak alatt minél többen próbálják ki az új helyi járatokat és állnak át a közösségi közlekedés használatára. Ugyanakkor, hogy a megnövekedett utasforgalom mellett se lépjenek fel problémák, erre az időszakra a cég nagyjából 10 régi buszt is kölcsönkér az ÉNYKK-tól, amelyek párhuzamosan mennek majd az új, bíbor színű járművekkel, különlegesebb események alkalmával pedig felújított nosztalgiajáratokat is üzemeltetnek majd a későbbiekben.
Ami a menetrendet illeti, azt több módon is elérhetjük. Egyrészt január elsejéig minden megállóban elhelyezik az új táblákat, amelyek már az adott helyszínre vonatkozóan mutatják a járatok pontos érkezését és indulását (tehát búcsút inthetünk a zsebszámológépnek), valamint egy QR kódot is tartalmaznak, melyre ráirányítva a telefonunkat a V-busz oldalán találjuk magunkat, ahol ugyancsak megtalálható az összes információ. Másrészt az oldalra kattintva vagy kifejezetten az utas.vbusz.hu webcímet felkeresve egy utazástervezőt is találunk, ahova beírva megadhatjuk, honnan hova szeretnénk eljutni, a program pedig kiszámolja nekünk a leggyorsabb útvonalat. Utóbbi mobilapplikációként, Androidos verzióban az év végétől már ingyenesen letölthető lesz, míg az ios verzió előreláthatóan márciusban érkezik.
Annak sem kell aggódnia, akinek nincs okostelefonja vagy kevésbé barátja a számítógépeknek. Bár a teljes menetkönyv 512 oldalra rúgna, aki szeretné, a V-busz városházán található ügyfélszolgálatán ingyenesen kikérheti egy egyszerűsített változatot, illetve azoknak a vonalaknak és megállóknak a menetrendjét, amelyet személy szerint használni fog.
Mihálszky Gábor elmondása szerint igyekeztek úgy kialakítani a rendszert, hogy az minél hatékonyabb legyen – így például egyes járatokat és megállókat megszüntetnek, a déli iparterületek felé viszont sokkal gyakrabban indítanak járatokat, és ide vezetik át az 1-es buszt is –,a továbbiakban pedig folyamatosan monitorozni fogják és ha kell, azonnal finomhangolják, ezen felül a két ünnep között minden postaládába eljuttatják a legfontosabb információkat tartalmazó szórólapokat.