Csapatmunka – Litkey Farkas szerint ez a siker egyik legnagyobb titka a Kékszalagon. S ő már csak tudja, hiszen az utóbbi nyolc évben nem talált legyőzőre Európa egyik legnagyobb tókerülő versenyén, amely az idén is Balatonfüredről rajtol, méghozzá pénteken reggel kilenc órakor.
A Kékszalagon minden hajó a saját felelősségére vesz részt, akármilyen idő van, akármilyen szél. Ez azonban nemigen riasztja vissza a jelentkezőket, információink szerint az idén is rekord- vagy rekord közeli nevezés várható – csütörtökön késő estig adhatták le a jelentkezésüket az indulni vágyók –, vagyis 550-580 hajó bont vitorlát a körülbelül öt kilométer hosszú rajtvonalon.
A címvédő Litkey Farkas a fő esélyes, s őt ez egyáltalán nem zavarja, az utóbbi években is jól viselte az esélyesség terhét. Más kérdés, hogy az idén nemcsak a verseny lesz számára izgalmas, hanem a rajt előtti napok is azok voltak: megrepedt ugyanis hajója árboca.
„Nem tudjuk, mi okozta a sérülést, mert nem erőltettük igazán, de tény, az árboc körülbelül másfél méteres szakaszon megrepedt” – mondta Litkey, aki csütörtökre már teljesen megnyugodhatott, hiszen az Axa-Brokernet rajtra készen ringatózott a kikötőben. A problémát ezek szerint sikerült megoldani. Egyébként az is példaértékű, ahogy az ellenfelek reagáltak a helyzetre: Király Zsolt új árbocot ajánlott fel, de Soponyai Géza is próbált segíteni.
Mindez azt mutatja, hogy persze, szeretnének ők nyerni, de úgy, hogy fair küzdelemben legyőzik az eddigi uralkodót…
Érdekesség még, s újdonság az élmezőny számára, hogy csak az utolsó pillanatban derült ki: Királyék csapata nem az idén remeklő Sponsor Wangteddel, hanem a még gyorsabbá varázsolt Rafficával áll oda a rajthoz. Ez azért furcsa, mert a Raffica ugye libera – volt –, márpedig az idén csak a klasszikus hajók indulhatnak a viadalon, a trapézosok nem. A szabályokat betartva kellett tehát módosítani a Rafficát: leszerelni a trapézokat, meghosszabbítani az árbocot.
„Meglepetésnek szántuk a változtatásokat, s reméljük, ez az eredményekben is megmutatkozik majd. Szeretnénk nyerni…” – árulta el Király Zsolt.
No igen, ezzel vannak még így néhányan, a fent említett három hajón kívül például Láng Róbert és az RC44-es vérbeli versenyhajó. Izgalmas továbbá, hogy a Kékszalag rekordját (10 óra 40 perc) 1955 óta tartó Nemere II-t az idén lánycsapat viszi – Magyar Vilma kormányos vezetésével.
A viadal csütörtökön az ifjú vitorlázók számára kiírt Kékpántlikával kezdődött (rekord létszámú, 86 indulóval), az igazi nagy küzdelem azonban péntek reggel kezdődik, s valószínűleg késő éjszakáig vagy hajnalig tart az élmezőnynek, de befutókat még vasárnap reggelre is várnak.
A Nemzeti Sport Online videostreames közvetítésének segítségével élőben követhő Európa egyik legnagyobb tókerülő versenye.