Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
2°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
2°C

Ezer sebből vérzik a magyar pedagógia / Wigner Jenő a példaképe

2009. július 16. 10:00
Rasztovics Ervinné: Nézzük meg a felnőtteket. A gyerekek a mintát onnan látják! Kérünk valamit, megköszönünk valamit? Nem!

Kissé megkésve, egy hónappal a hivatalos ünnepség után vehette át Rasztovits Ervinné a Ranolder díjat. A  Dózsa György Általános Iskola tanárának életműve elismeréseként adta át Debreczenyi János polgármester a veszprémi pedagógusok kitüntetését. A díjazottal az érdemérem átvétele után beszélgettünk.

- Van szerepe, példamutató indíttatása ma egy tanárnak?

- Meleg szeretettel gondolok hajdani középiskolámra, mert olyan tanárom volt, aki meg tudta velem szerettetni a fizikát – mondta egy interjúban Wigner Jenő, Nobel-díjas atomfizikus. Szerintem ma legalább ennyire fontos a tanár személyisége, mint akkor. Ám a mai pedagógusok többsége nem tesz meg mindent, holott első feladata lenne érdekeltté tenni a kis és nagy diákot.

- Miben látja az okokat?
- Nem motiváltak a gyerekek. Abban, hogy a tankönyv, a bennünket körülvevő világ, avagy annak szereplői-e a hibásak, már megoszlik a szakma véleménye. A gyerekek közül alig-alig érdeklődik néhány a tantárgyak iránt, s ez igen súlyos következményekhez vezethet, jóllehet, az igazi okokat ma még csak keresgéljük.

- Magyar jelenség lenne ez?
- Cseppet sem. Sajnos világjelenség. Előfordul szinte mindenütt, hogy a gyerekek szemtelenek, visszaszólnak, olykor még ütnek is. El kell gondolkodnunk azon, vajon csak az ő hibájuk ez? Tessék körülnézni a felnőttek körében. A mintát onnan látják! Kérünk valamit, megköszönünk valamit? Nem! Parancsolunk, követelünk.

- Vannak ötletei a javulás érdekében?
- Vissza kell állítani a tanfelügyelői rendszert. Ennek megvan a szakmai, pedagógiai hatása tanárra, diákra egyaránt. Az igazgató nem veheti át ezt a feladatot, mert neki menedzselnie kell. A másik elképzelésem bizonyára sok vihart kavarhat. Ez pedig a fegyelmezés.

- Ugyan miért?
- Ezzel van a legtöbb gond világszerte. Ki kell dolgozni egy fokozatokra épülő büntetési rendszert, s ha az indokolt, nem kell visszarettenni attól, hogy valakit eltiltsanak az iskolától pár hónapra, vagy akár ki is csapják, ahogyan régen fogalmaztak.

- Ez megoldás lenne?
- Szülő és gyermek elgondolkodhatna azon, hogy megéri-e magántanulóként folytatni egy ideig az iskolát. Ennek ugyanis lennének vonzatai: vizsgákat letenni, tandíjat fizetni stb. Tudom, ma ez naiv ötlet, mert "fejpénz" van az iskolában, gazdálkodnia kell létszámmal, pénzzel.

- És a testi fenyítés?
- Ne feledjük, az erőszak csak erőszakot szül, ezért ez nem hozhat megoldást. A tekintélyt kell kivívnia a tanárnak, de a gyereknek is tudnia kell, ki áll fölötte a hierarchiában. Nem kell azt megmagyarázni, hogy csendben kell lenni órán, ezt a tanulónak tudnia kell.

- Mondhatom, hogy otthonról kell hoznia?
- A családi háttér pótolhatatlan. Átalakult a családok szerkezete, s ez tükröződik a gyerekek viselkedésén is.

- Hogyan fogadta a kitüntetését?
- Nagy felelősség átvenni, mert úgy látom, nem tudom megoldani, kezelni az iskola problémáinak nagy részét ma, amikor az iskola és a pedagógia ezer sebből vérzik.

Zatkalik András

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.