Még mindig viszonylag új dolognak számít, hogy az érettségi előfeltételeként minden nappali képzésben résztvevő diák számára kötelező az ötven óra közösségi szolgálat teljesítése, ennek útjairól pedig közösen gondolkodtak a szakmabeliek. A fórum első előadója Bojcsuk Anna volt, aki a szentendrei Múzeumi Oktatási és Módszertani Központ munkatársa; a múzeumok és könyvtárak hozzájárulásának mikéntjéről beszélt. Ennek kapcsán hozta összefüggésbe a korai iskolaelhagyást, melyet projektjük segítségével tíz százalék alá lehetne csökkenteni. A közösségi szolgálat amellett, hogy helyi érdek, a középiskolás diákok személyes fejlődését is szolgálja.
Bonyhádi Szilvia, a VKSZ kft. munkatársa prezentált másodikként, aki már arra is felhívta a figyelmet, hogy sajnos nagyon sok fiatal nem lehetőségként éli meg a közösségi szolgálatot, hanem kötelező feladatként. Ettől a „kötelező” szótól pedig motiválatlanok lesznek. Elmondta, csapatával például egy egész osztálynak kidolgoztak egy konkrét programot, melynek teljesítésével két év alatt végezhetnek a közösségi szolgálattal. Fontosnak tartja azt is, hogy a diákok érdeklődési köreiket felmérjék, így már a középiskola évei alatt is ráébredhetnek arra, mi vonza őket igazán.
Hajdu Franciska, a megyei múzeumok koordinátora ismertette a Laczkó Dezső Múzeum iskolai közösségi szolgálat terveit. Elképzelése szerint ez egy kölcsönösen jó lehetőség, hiszen mindkét félnek hasznos útravalóul szolgálhat egy ilyen jellegű „találkozás”.
Amellett, hogy a múzeumban dolgozók a gyerekek segítségével tehetik élővé a múzeumot, a diákok is könnyebben megtalálhatják, hogy miben érdekeltek igazán.
Sikerélményszerzés, és tapasztalatgyűjtés szempontjából is fontos, hogy a diákoknak hasznos feladatot adjanak, és, hogy már a középiskolás évek alatt felelősséget tudjanak vállalni. Ráadásul az önéletrajzban is jól mutat, ha az ember már korábban letette névjegyét a „szakmán” belül.