2019. december 7. // Ambrus névnap

Sör és lángos helyett: SUP jóga Balatonalmádiban

2019. július 2. 4:00
Elsőre hiába tűnik felkapott úrisportnak, jógázni a Balaton vizén sokkal felszabadítóbb és átmozgatóbb, mint elsőre gondolnánk.

Valószínűleg nem lövök mellé azzal, hogy a Balatonra járó közönség emlékezetébe az utóbbi években mélyen bevésődött a vízen ringatózó SUP-ozók látványa. Ha mégsem, itt egy 2016-os cikk, melyben első „kalandjaimat” írom le a stand up paddle-vel. Könnyű evezgetésre számítottam, de napokig izomlázam volt.

Elsőre talán férfiatlannak tűnik maga a jógázás, pláne akkor, ha mindezt a vízen, egy SUP-on tesszük. Ám ha vannak itt most férfi olvasók, eloszlatnám ezt az elképzelést, ugyanis SUP-on jógázni mindenkinek lehet. Sőt, mindenkinek kötelező, ha flow-élményre és egy kis izomlázra vágyik.

A balatonalmádi Wesselényi strandon a fitnesz park mellett idén nyitott SUPport Balatonalmádi SUP kölcsönző és egészségmegőrző bázis a Balatonnál már 6 éve működő SUPport Hungary egyik tagja. Náluk nem csak bérelni, hanem olyan szervezett közös SUP-os programokon is részt lehet venni, mint a naplemente túra és a vízi fitness edzés. Mottójuk, hogy egészségmegörző módon ösztönözzék az embereket a vízi sportokra, és a nyaralókkal is történjen valami azon kívül, hogy csak söröznek és lángosoznak a strandon. Na és hogy közösséget építsenek!

Egy különlegesnek tűnő programajánlatuk, a SUP jóga szemet szúrt a többi közül, így magát az oktatót, Tölgyesi Íriszt kérdeztem, mi ez az egész?

- Hiába jógázól már száz éve a földön, nem jelenti azt, hogy a SUP-on ugyanilyen magabiztosan el tudod végezni a gyakorlatokat. Mindenkinek kihívás ez az új szituáció. A legjobb benne, hogy felszabadító élmény, és minden koncepciót megtör a jógával kapcsolatban-mondja.

Az embereket egyszerre vonzza a különleges lehetőség, miközben egy kicsit tartanak is tőle.

Először izgulnak, hogy ki nézi őket a vízen, de aztán nagyon hamar feloldódnak, és belemerülnek a gyakorlásba. Igazából nincs sok lehetőség másra figyelni, mint az egyensúly megtartására. A csapat együtt indul a partról, miközben megismerkednek a SUP-ozás alapjaival, majd kikötnek egy bójánál, ahol kezdetét veszi a jóga.

Tölgyesi Íriszt kérdeztem a sup jógárólTölgyesi Íriszt kérdeztem a sup jógáról

5-10 perc áthangolódás után jönnek az első gyakorlatok: először ülés, fekvés, térdelés, felállás majd a bonyolultabb figurák. Egyszerre fókuszált, és játékos az egész, hiszen mindegy, hogy valaki kezdő vagy gyakorlott SUP jógás, időnként valaki belecsobban a vízbe. Emiatt van egy végtelenül felszabadító hangulata az egésznek, miközben a lényeg a testhelyzetek helyes végrehajtása és a testtudatosság kialakítása, ami sokszor nem egyszerű feladat.

A hullámok miatt a deszkán az összes izmunk folyamatos munkára van kényszerítve, hogy kiegyenlítsék egymást és egyensúlyban tartsák a testet. Még azok az apró izmok is bekapcsolódnak, amelyeket a földön állva vagy sétálva nem nagyon használunk. A talpban, combban, hasban és a hátban másnap garantált az izomláz!

sokszor nem egyszerű feladatsokszor nem egyszerű feladat

A vízen jógázás erősíti a koncentrációt, hisz ha már egy kicsit nem arra figyelünk, amit csinálunk, borulunk is a vízbe. Flow-élményt nyújt, mert olyan nehézségi fokon történik mindez, hogy muszáj figyelni arra, ami éppen történik. Ebből adódóan megszűnik a szokásos múltban és jövőben kalandozás, így az órák végén kipihenten, lecsendesedve, kisimúlva távoznak a résztvevők.

Azon kívül, hogy nem jár az agyuk, felfrissülnek, mindezt a szabad levegőn, a vízen, a napon, a természetben. Az óra végén pihentető, ellazító relaxáció is van, amely jó üzenet az idegrendszernek.

Érdekes megfigyelni, hogy az emberek ennek hatására sokszor megnyílnak, és egy jó atmoszféra alakul ki közöttük.

A csapatépítőnek is beillő program első hallásra mindenképp kipróbálandónak tűnik, hisz semmiféle előképzettség - sem jógás sem SUP-os tudás - nem szükség hozzá.

Ha esetleg idegenkednénk, és nem érezzük testhez állónak a SUP jógát, jó hír, hogy még mindig van lehetőségünk kipróbálni a szintén kellemesen átmozgató, nyugtató hatású naplemente túrát, vagy a keményebb, a deszkán való fitnesz edzést. De ez már egy másik történet.

Fotók: Jassek Balázs

Ge. Á.

További cikkek

Egészséges táplálkozás. Miért fontos gyerekkorban kezdeni?
Egészséges táplálkozás. Miért fontos gyerekkorban kezdeni?
Számos okból fontos, hogy megtanítsd és ösztönözd gyermekedet az egészséges táplálkozásra.
Együtt könnyebb: a Diabétesz világnapját ünnepelték Veszprémben
Együtt könnyebb: a Diabétesz világnapját ünnepelték Veszprémben
Magyarországon az elmúlt tíz évben a diabéteszesek száma a duplájára nőtt. A megelőzés, a helyes életmód és a korai felismerés fontosságára hívta fel a figyelmet a Veszprém Megyei Diabetes Egyesület programjaival szombaton.
Bohócdoktor vizit a Csolnoky Kórházban
Bohócdoktor vizit a Csolnoky Kórházban
Csütörtökön megvolt az első vizit a Csolnoky Kórház gyerekosztályán, ezúttal nemcsak az egészségügyi dolgozók kopogtattak be az osztály ajtóin, hanem két piros orrú is.
A szobanövények nem javítják hatékonyan a beltéri levegőminőséget
A szobanövények nem javítják hatékonyan a beltéri levegőminőséget
Az otthonokban és irodákban elhelyezett cserepes növények nem javítják hatékonyan a levegőminőséget - állapították meg a philadelphiai Drexel Egyetem kutatói, akik több évtizednyi kutatási eredményt átvizsgálva jutottak arra a megállapításra, hogy egy egyszerű szellőztetés messze túlszárnyalja a szobanövények teljesítményét, ha a beltéri levegő megtisztításáról van szó.
A jövő héten érkezik az influenza elleni védőoltás
A jövő héten érkezik az influenza elleni védőoltás
A jövő hét végén már a patikákban lesz az influenza elleni oltóanyag, a rizikócsoportba tartozók és a 60 év felettiek számára az 1,3 millió adag ingyenes vakcina már elérhető - mondta az egészségügyért felelős államtitkár.
2019. december 7. // Ambrus névnap