Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Elektromos rollerek lepik el az országot

2019. augusztus 5. 4:00
Az eddig ismeretlen kártékony jószágok egyre több városban bukkannak fel egy új, korszerű közlekedési lehetőséggel fenyegetve a lakosságot. Az országos problémát jelentő rollerek elszaporodása ellen továbbra is keresik a megoldást.

Magyarázhatom a környezetvédelem vagy az egészségtudatos életmód divatos fogalmaival, de valószínűleg ha vezetnék, én is autóval járnék. De autózás nélkül, a gyalogosok és a tömegközlekedők táborát erősítem a legtöbb hétköznapon.

Természetesen ideje volt kitalálni egy “C” tervet azokra az esetekre, ha nincs idő a 30-40 perces álmodozós reggeli vagy délutáni sétámra, ami kisebb ösztönzést követően meg is született.

Talán tíz éves korom óta először figyeltem fel a rollerekre és úgy fest, hogy azóta a roller is “felnőtt korba lépett” és jóval több lett a lábbal hajtott gyerekkori játéknál, ugratgatásoknál, száguldásnál.

Továbbra is szórakoztató és még mindig létezik a régi, nosztalgikus kis gumi keréken guruló fém verzió is, ám a technológiai fejlődés és a modern igények életre hívták egy újabb környezetkímélő közlekedési alternatívaként az elektromos rollereket.

Egyes országokban, városokban a népszerűsödő eszköz bérelhető formában is használható különböző kölcsönző hálózatoknak köszönhetően, amelyek működésüket tekintve hasonlóak a közösségi autós szolgáltatókhoz. De az új jármű rohamos terjedése nálunk még nem aratott egyértelműen osztatlan sikert.

Citromot adnának a Limenak

Május 1-től Budapest utcáin is megjelent az új közlekedési mód: a Lime elektromos rollerjeit telefonos applikáción keresztül lehet “bérelni”, vagyis egy egyszeri kioldási költséget követően percdíjat fizetve használhatjuk a rollereket.

A debütálás óta azonban különböző felületeken gyakran találkozhattunk a Lime használatával kapcsolatosan felmerülő problémákkal.

Mivel a Lime szolgáltatásához nem tartoznak kijelölt “parkolási zónák”, “Lime pontok”, ezért a városban egyre több elhagyott, gazdátlan roller várakozik a leglehetetlenebb helyeken, amiről mostanra rengeteg fotó is készült. A szolgáltatás előnye vált az egyik legnagyobb hátránnyá, hiszen a cél a járművek könnyebb elérése lett volna.

totalcar.hutotalcar.hu

Gyalogosként tartunk a rollerektől, autóval tehernek érezzük, ezért néhány településen bizonyos útszakaszokon, városrészekben már betiltották az elektromos rollerezést. De vajon tényleg a Lime és a roller a hibás, hogy egy új, egyszerűen használható közlekedési eszköz problémát okoz vagy csak képtelenek vagyunk alkalmazkodni a megfelelő keretek nélkül az újdonságokhoz?

Kerékkel érkezik a probléma

Az emberek soha nem barátkoztak meg könnyen az idegen újdonságok, hirtelen jövevények érkezésével. A megszokott nem feltétlen unalmas: a szokás kényelmet és biztonságot is jelent. De mi történik akkor, ha a fejlődés változásokat is hoz?

Első rolleres, munkahelyem felé vezető utam közben elgondolkodtam a csodálkozó tekinteteken és a kevésbé gyakori fintorgásokon: ha egy körültekintően használt elektromos roller reakciókat tud kiváltani, milyen lehetett, amikor a lovaskocsik mellett megjelent az első autó az országban?

fotó: magyarjarmu.hufotó: magyarjarmu.hu

Hatschek Béla optikai műszerész rajongott a technikai újdonságokért, így 1895-ben ő vásárolta az első “motorkocsit”. A Nicoletta kávéház terasza előtt parkoló autó hírére pillanatok alatt tömeg verődött össze: lökdösték, taposták egymást, hiszen mindenki közelebbről akarta látni a járművet. Majd két rendőrtiszt érkezett a helyszínre: “tiltó rendelkezés nincs, de a kérdés mégis tisztázásra szorul. Kérjük Hatschek urat, egyelőre vonja be a gépet az utcáról, majd megbeszéljük az ügyet s értesítjük a további eljárásról.”

Az első autó és az első autós Magyarországon

Az idén van háromnegyed évszázada, hogy az eddig csak hírből ismert, és akkor még külföldön is ritkaságszámba menő új jármű - az automobil - megjelent hazánkban. Az évforduló alkalmából az első automobilistát, Hatschek Bélát és rakoncátlan szerkezetét, a kis Benz „Velo"-t sze

Sulyok Georgina
további cikkek
Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Több mint százezer elektromos rollert használnak ma Magyarországon Általános városi közlekedési eszközzé válik a magán és közösségi elektromos roller, a Jövő Mobilitása Szövetség adatai szerint Magyarországon már több mint 100 ezer e-rollert használnak az emberek, amelyek mintegy 10 százaléka bérelhető, a többi magántulajdonú eszköz. Számuk folyamatosan nő, különösen a városokban, mivel az e-rollerekkel kikerülhetők a közlekedési dugók és parkolni is könnyű velük. 2024. szeptember 4. 11:56 Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz Az utószezonban is sűrűbben járnak a vonatok a Balatonhoz - közölte a MÁV a vasúttársaság honlapján vasárnap, kiemelve, hogy a balatoni szerelvények a főszezonban több mint 1,2 millió utazást szolgáltak ki. 2024. szeptember 1. 14:02 Sokkal veszélyesebb az AI, mint Darth Vader Sokkal veszélyesebb az AI, mint Darth Vader Néhány éve még azon táttotta a száját a világ, hogy a ChatGPT képes értelmesen válaszolni az írásban feltett kérdéseinkre, mára viszont már az AI irányítja a Halálcsillagot is.  2024. szeptember 1. 19:55 Atomjaira szedik szét a KRESZ-t, hogy egy sokkal gyakorlatiasabb szabályrendszert rakjanak össze belőle Atomjaira szedik szét a KRESZ-t, hogy egy sokkal gyakorlatiasabb szabályrendszert rakjanak össze belőle Jövő tavaszra elkészülhet az új KRESZ tervezete, ami ezután az Országgyűlés elé kerül, hogy elfogadják azt. A most is hatályban lévő szabályrendszer eddig csupán kisebb ráncfelvarrásokon átesett közel ötven év alatt, most viszont végre az adott korhoz igazodik minden tekintetben. Sajtóinformációk szerint az új KRESZ-ben különösen nagy figyelmet kap majd az e-mobilitás, pont az a terület, amiben Veszprém a legtöbbet fejlesztett az elmúlt években. 2024. augusztus 27. 22:17

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.