Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
5°C
2024. november 23. Kelemen
Veszprém
5°C

Elektromos rollerek lepik el az országot

2019. augusztus 5. 4:00
Az eddig ismeretlen kártékony jószágok egyre több városban bukkannak fel egy új, korszerű közlekedési lehetőséggel fenyegetve a lakosságot. Az országos problémát jelentő rollerek elszaporodása ellen továbbra is keresik a megoldást.

Magyarázhatom a környezetvédelem vagy az egészségtudatos életmód divatos fogalmaival, de valószínűleg ha vezetnék, én is autóval járnék. De autózás nélkül, a gyalogosok és a tömegközlekedők táborát erősítem a legtöbb hétköznapon.

Természetesen ideje volt kitalálni egy “C” tervet azokra az esetekre, ha nincs idő a 30-40 perces álmodozós reggeli vagy délutáni sétámra, ami kisebb ösztönzést követően meg is született.

Talán tíz éves korom óta először figyeltem fel a rollerekre és úgy fest, hogy azóta a roller is “felnőtt korba lépett” és jóval több lett a lábbal hajtott gyerekkori játéknál, ugratgatásoknál, száguldásnál.

Továbbra is szórakoztató és még mindig létezik a régi, nosztalgikus kis gumi keréken guruló fém verzió is, ám a technológiai fejlődés és a modern igények életre hívták egy újabb környezetkímélő közlekedési alternatívaként az elektromos rollereket.

Egyes országokban, városokban a népszerűsödő eszköz bérelhető formában is használható különböző kölcsönző hálózatoknak köszönhetően, amelyek működésüket tekintve hasonlóak a közösségi autós szolgáltatókhoz. De az új jármű rohamos terjedése nálunk még nem aratott egyértelműen osztatlan sikert.

Citromot adnának a Limenak

Május 1-től Budapest utcáin is megjelent az új közlekedési mód: a Lime elektromos rollerjeit telefonos applikáción keresztül lehet “bérelni”, vagyis egy egyszeri kioldási költséget követően percdíjat fizetve használhatjuk a rollereket.

A debütálás óta azonban különböző felületeken gyakran találkozhattunk a Lime használatával kapcsolatosan felmerülő problémákkal.

Mivel a Lime szolgáltatásához nem tartoznak kijelölt “parkolási zónák”, “Lime pontok”, ezért a városban egyre több elhagyott, gazdátlan roller várakozik a leglehetetlenebb helyeken, amiről mostanra rengeteg fotó is készült. A szolgáltatás előnye vált az egyik legnagyobb hátránnyá, hiszen a cél a járművek könnyebb elérése lett volna.

totalcar.hutotalcar.hu

Gyalogosként tartunk a rollerektől, autóval tehernek érezzük, ezért néhány településen bizonyos útszakaszokon, városrészekben már betiltották az elektromos rollerezést. De vajon tényleg a Lime és a roller a hibás, hogy egy új, egyszerűen használható közlekedési eszköz problémát okoz vagy csak képtelenek vagyunk alkalmazkodni a megfelelő keretek nélkül az újdonságokhoz?

Kerékkel érkezik a probléma

Az emberek soha nem barátkoztak meg könnyen az idegen újdonságok, hirtelen jövevények érkezésével. A megszokott nem feltétlen unalmas: a szokás kényelmet és biztonságot is jelent. De mi történik akkor, ha a fejlődés változásokat is hoz?

Első rolleres, munkahelyem felé vezető utam közben elgondolkodtam a csodálkozó tekinteteken és a kevésbé gyakori fintorgásokon: ha egy körültekintően használt elektromos roller reakciókat tud kiváltani, milyen lehetett, amikor a lovaskocsik mellett megjelent az első autó az országban?

fotó: magyarjarmu.hufotó: magyarjarmu.hu

Hatschek Béla optikai műszerész rajongott a technikai újdonságokért, így 1895-ben ő vásárolta az első “motorkocsit”. A Nicoletta kávéház terasza előtt parkoló autó hírére pillanatok alatt tömeg verődött össze: lökdösték, taposták egymást, hiszen mindenki közelebbről akarta látni a járművet. Majd két rendőrtiszt érkezett a helyszínre: “tiltó rendelkezés nincs, de a kérdés mégis tisztázásra szorul. Kérjük Hatschek urat, egyelőre vonja be a gépet az utcáról, majd megbeszéljük az ügyet s értesítjük a további eljárásról.”

Az első autó és az első autós Magyarországon

Az idén van háromnegyed évszázada, hogy az eddig csak hírből ismert, és akkor még külföldön is ritkaságszámba menő új jármű - az automobil - megjelent hazánkban. Az évforduló alkalmából az első automobilistát, Hatschek Bélát és rakoncátlan szerkezetét, a kis Benz „Velo"-t sze

Sulyok Georgina
további cikkek
A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek közélet A Magyar Közút felkészült az első hóra, és arra kérik az autósokat, ők is készüljenek Az előrejelzések alapján november 22-én, pénteken érkezik a 2024-2025-ös téli szezon első havazása. 2024. november 21. 11:39 Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Hétvezér Képzelt tudósítás egy magyar sajtótájékoztatóról Figyelem! A következő tudósítás egyelőre egy meg nem történt sajtótájékoztatóról szól. Viszont a Tisza párt háza táján az elmúlt napokban nyilvánosságra került hangfelvételekből és az azokra adott magyarpéteri reakciókból kiindulva egyáltalán nem biztos, hogy a közeljövőben ne válna mindez valósággá. Véleménycikk. 2024. november 17. 21:18 Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el közélet Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el Csaknem 100 vasúti kocsi felújítása kezdődött el, hogy mihamarabb ismét forgalomba állhassanak - közölte az Építési és Közlekedési Minisztérium (ÉKM) közlekedésért felelős államtitkára. 2024. november 11. 10:49 Már a tanulóvezetőket is ledudálják közlekedés Már a tanulóvezetőket is ledudálják Talán nem csak az én élményem az, hogy a közlekedési morál az elmúlt években inkább romlott, mint javult Magyarországon. Ráadásul egyre több az autó az utakon, ami aztán tovább növeli a konfliktusok esélyét. Tapasztalt vezetőként is gyakorta lehetünk hajmeresztő helyzetek szemtanúi vagy elszenvedői – de vajon hogyan birkóznak meg mindezzel azok, akik most szeretnének jogosítványt szerezni? Tárnai Balázzsal, a Tárnai Autósiskola vezetőjével beszélgettünk a túlélés titkáról. 2024. november 12. 11:11

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.