Magyarázhatom a környezetvédelem vagy az egészségtudatos életmód divatos fogalmaival, de valószínűleg ha vezetnék, én is autóval járnék. De autózás nélkül, a gyalogosok és a tömegközlekedők táborát erősítem a legtöbb hétköznapon.
Természetesen ideje volt kitalálni egy “C” tervet azokra az esetekre, ha nincs idő a 30-40 perces álmodozós reggeli vagy délutáni sétámra, ami kisebb ösztönzést követően meg is született.
Talán tíz éves korom óta először figyeltem fel a rollerekre és úgy fest, hogy azóta a roller is “felnőtt korba lépett” és jóval több lett a lábbal hajtott gyerekkori játéknál, ugratgatásoknál, száguldásnál.
Továbbra is szórakoztató és még mindig létezik a régi, nosztalgikus kis gumi keréken guruló fém verzió is, ám a technológiai fejlődés és a modern igények életre hívták egy újabb környezetkímélő közlekedési alternatívaként az elektromos rollereket.
Egyes országokban, városokban a népszerűsödő eszköz bérelhető formában is használható különböző kölcsönző hálózatoknak köszönhetően, amelyek működésüket tekintve hasonlóak a közösségi autós szolgáltatókhoz. De az új jármű rohamos terjedése nálunk még nem aratott egyértelműen osztatlan sikert.
Citromot adnának a Limenak
Május 1-től Budapest utcáin is megjelent az új közlekedési mód: a Lime elektromos rollerjeit telefonos applikáción keresztül lehet “bérelni”, vagyis egy egyszeri kioldási költséget követően percdíjat fizetve használhatjuk a rollereket.
A debütálás óta azonban különböző felületeken gyakran találkozhattunk a Lime használatával kapcsolatosan felmerülő problémákkal.
Mivel a Lime szolgáltatásához nem tartoznak kijelölt “parkolási zónák”, “Lime pontok”, ezért a városban egyre több elhagyott, gazdátlan roller várakozik a leglehetetlenebb helyeken, amiről mostanra rengeteg fotó is készült. A szolgáltatás előnye vált az egyik legnagyobb hátránnyá, hiszen a cél a járművek könnyebb elérése lett volna.
Gyalogosként tartunk a rollerektől, autóval tehernek érezzük, ezért néhány településen bizonyos útszakaszokon, városrészekben már betiltották az elektromos rollerezést. De vajon tényleg a Lime és a roller a hibás, hogy egy új, egyszerűen használható közlekedési eszköz problémát okoz vagy csak képtelenek vagyunk alkalmazkodni a megfelelő keretek nélkül az újdonságokhoz?
Kerékkel érkezik a probléma
Az emberek soha nem barátkoztak meg könnyen az idegen újdonságok, hirtelen jövevények érkezésével. A megszokott nem feltétlen unalmas: a szokás kényelmet és biztonságot is jelent. De mi történik akkor, ha a fejlődés változásokat is hoz?
Első rolleres, munkahelyem felé vezető utam közben elgondolkodtam a csodálkozó tekinteteken és a kevésbé gyakori fintorgásokon: ha egy körültekintően használt elektromos roller reakciókat tud kiváltani, milyen lehetett, amikor a lovaskocsik mellett megjelent az első autó az országban?
Hatschek Béla optikai műszerész rajongott a technikai újdonságokért, így 1895-ben ő vásárolta az első “motorkocsit”. A Nicoletta kávéház terasza előtt parkoló autó hírére pillanatok alatt tömeg verődött össze: lökdösték, taposták egymást, hiszen mindenki közelebbről akarta látni a járművet. Majd két rendőrtiszt érkezett a helyszínre: “tiltó rendelkezés nincs, de a kérdés mégis tisztázásra szorul. Kérjük Hatschek urat, egyelőre vonja be a gépet az utcáról, majd megbeszéljük az ügyet s értesítjük a további eljárásról.”
Az első autó és az első autós Magyarországon
Az idén van háromnegyed évszázada, hogy az eddig csak hírből ismert, és akkor még külföldön is ritkaságszámba menő új jármű - az automobil - megjelent hazánkban. Az évforduló alkalmából az első automobilistát, Hatschek Bélát és rakoncátlan szerkezetét, a kis Benz „Velo"-t sze