Este sikerült elérnünk egy rövid interjú erejéig Pálinkás Norbertet a V-Busz ügyvezetőjét. A Házgyári úti irodában még javában folyt a munka, miközben feltettük azokat a kérdéseket, amelyek az elmúlt időszakban leginkább foglalkoztatják a veszprémieket. Összeesküvés-elméletek és a közösségi médiában keringő tévhitek helyett konkrét kérdésekre konkrét válaszokat vártunk.
480 millió forint többletforrást szavazott meg a veszprémi közgyűlés a V-Busz-nak. Miért nem látták év elején, hogy nem lesz elég a büdzsé?
Ha visszaemlékeznek, már a szolgáltatás januári elindulása előtt ki lett mondva, hogy a V-Busz költségvetése rugalmas lesz, és az első év egy tesztüzem, ahol megszerzi a társaság és a város azokat a tapasztalatokat, amelyek egy ekkora volumenű üzem saját hatáskörbe vonásával járnak. A cél továbbra is az, hogy a veszprémi közösségi közlekedés jobb legyen, mint előtte: fiatalabb járműpark, a város igényeit lekövető menetrend, utasbarát kiegészítő szolgáltatások, mint például a jegyvásárlási rendszer megújítása, vagy az utastájékoztatási rendszerek modernizálása. Mindennek persze megvan a költségvonzata is, ugyanakkor már az első időszakban látszott, hogy nagyot léptünk előre Veszprémben, és ezt az utasok visszajelzései is megerősítik. Január elsején lesz egy éve, hogy a V-Busz működik, eddig el kell jutnunk és akkor látjuk majd tisztán, hogy mekkora összeggel számoljunk 2020-ban.
Hogyan jellemezné most a V-Busz gazdálkodását?
Nagyon szigorú a gazdálkodásunk. Kizárólag a működéshez szükséges kiadásaink vannak, valamint az utasok komfortérzetét javító fejlesztésekre költünk. Minden forint a megfelelő helyre megy és mindenről tételesen el tudunk számolni. Szorosan együttműködünk a várossal és a belső ellenőrzéssel, ami további biztosíték a V-Busz szabályos és stabil működésére. Garanciát arra tudunk adni, hogy becsülettel és keményen dolgozunk, hiszen a V-Busz története még az elején jár, de számos tervünk van még, ami megvalósításra vár.
A vadonatúj elektromos buszok is ezek közé a tervek közé tartoznak? Év elején szó volt róla, hogy talán már idén találkozhatunk velük az utakon.
Valóban a tervek között szerepelnek elektromos és gázüzemű buszok beszerzései is. Idén került nyilvánosságra a nemzeti buszstratégia koncepciója, ami pont az ilyen járművek beszerzését támogatná. Jelenleg ez alapján vizsgáljuk a lehetőségeinket és folyamatos egyeztetéseken veszünk részt, hogy Veszprém hogyan tudná mielőbb megvalósítani a környezetbarát technológiával működő autóbuszok rendszerbe állítását a városban, nagy mértékben tovább csökkentve ezzel az autóbuszforgalom környezeti terhelését.
A mostani buszok esetében az egyik leggyakoribb kritika a légkondicionálás hiánya volt az utasok részéről. Ez miért fordulhatott elő?
Fontos, hogy alaposan megvizsgáljuk a kérdéskört. A V-Busz mindegyik járművén vannak és működnek is a légkondik, viszont a legmelegebb nyári napokon a folyamatos ajtónyitások miatt ezek akkor sem tudják teljesen lehűteni a belteret, ha a legerősebb fokozaton működnek, ezért tűnhetett úgy, hogy nem, vagy csak kevésbé működnek a rövid utak alatt. Van viszont egy másik vetülete is a kérdésnek: ha túl hűvösre hűtjük le a buszokat az egészségügyi kockázatot is jelent az utasokra nézve. Az optimális légkondicionálás az, ha a külső hőmérséklethez képest maximum 5-6 fokkal teremtünk hidegebb környezetet. Amikor nyáron 35 fok van odakint és hirtelen belépünk egy 20-22 fokos buszba, az komoly egészségügyi kockázatot is jelentene, ezért fontos, hogy megtaláljuk az egyensúlyt. A buszok légkondicionálóit rendszeresen ellenőrizzük és az előírtaknak megfelelően folyik a tisztításuk is.
Említette, hogy a menetrendet is az utasok visszajelzései és igényei szerint alakítják. Mégis hallani még késésekről. Ez miért fordul elő?
Mindegyik autóbusz GPS-alapú helymeghatározó rendszerre alapuló megoldással rendelkezik, ami folyamatosan mutatja a gépjárművezetőnek, hogy mikor melyik megállóban kell lennie, ezzel is segítve a pontos érkezést és indulást. A késéseket azonban a városban tapasztalható autós forgalom a különböző időszakokban jelentősen befolyásolja, ezek ellen a járatok menetidő igényeinek folyamatos vizsgálatával tudunk védekezni. Ugyanakkor fontos tudni, hogy ezeknek a méréseknek az eredményeit a rendszerbe integrálni rendkívüli körültekintést és sok időt igénylő feladat, de a kollégáim folyamatosan végzik ezt a munkát, és folyamatosan a döntéshozókkal is egyeztetjük az eredményeket és a lehetőségeket, hogy hol és hogyan tudnánk még jobbá tenni a szolgáltatást. A V-Busz és a MÁV között megkötöttünk egy együttműködési megállapodást, amivel olyan informatikai megoldásokat fejlesztünk, amelyekkel a vasútról közlekedő járatokat még jobban össze lehet hangolni a vonatok érkezésével és indulásával. Kollégáim folyamatos kapcsolatban állnak a vasúti forgalomirányítókkal, és ha néhány percet késik egy vonat, azt a veszprémi helyi járat még megvárja, viszont a többi utas igényére is figyelemmel kell lenni a többi buszmegállóban. A V-Busz mobilalkalmazásán mindenki valós időben láthatja, hogy éppen a város melyik pontjánál haladnak a buszok, így akár térképen is követheti a járatokat és láthatja, hogy mikor ér oda egy-egy megállóhoz. A fejlesztéseinknek köszönhetően már a Google Térképeken is közvetlenül tervezhető Veszprémben ha helyijárattal szeretnénk utazni a városban.
Egy ilyen összetett szolgáltatáshoz hány emberre van szükség?
Száznál is több embernek ad megélhetést és egzisztenciát a V-Busz, beleértve a járművezetőket és irodai dolgozókat is.