Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 24. Emma
Veszprém
2°C
2024. november 24. Emma
Veszprém
2°C

Légből kapott segítség

2009. október 13. 14:53
Tóth Attila légimentő pilóta: Itt minden élesben megy, nincs hibalehetőség. Minden perc életeket menthet, és ez nem fejezhető ki pénzben.

Tóth Attilának tizenhét évesen jogosítványa még nem volt, de az egymotoros repülőt már segítség nélkül vezette. A légimentők pilótája azóta már az utakon is közlekedhet, azonban ha teheti, a kerekeket szárnyakra vagy propellerre cseréli.

– Amikor valaki először repül egyedül, örökké az élmény rabja lesz. Nem volt kérdés, hogy ilyen "talajtól elrugaszkodott" hivatást választok magamnak, ezért érettségi után egyből a hadsereghez szegődtem. Ahogyan sokan mások, én is vadászpilóta akartam lenni, amikor azonban lehetőségem nyílt két évet a Szovjetunióban tanulni, a szerelem közbeszólt, és itthon maradtam helikoptert vezetni – meséli a pilóta.

– Akár a Medicopter 117-ben, csak ők eggyel újabb típust használnak – vezet minket körbe Attila a veszprémi kórházat is kiszolgáló helikopter balatonfüredi hangárjában. Míg a látványban gyönyörködünk, és bízunk benne, hogy soha nem kell bevetés közben látnunk a gépet, elmondja, mindössze öt ilyen gép van Magyarországon, de ez elég arra, hogy az ország bármely pontjára az uniós előírásban meghatározott 15 perc alatt eljusson egy egység.

– A nyár mindig mozgalmas számunkra. Van, hogy egy nap hatszor kell felszállnunk, és amikor elfoglalom a helyem a botkormánynál, már eszembe sem jut, hogy egy több mint egy milliárd forint értékű masinát irányítok, vagy hogy minden repült óra egy millióba kerül. Sokkal inkább az köti le a figyelmem, hogy életet menteni megyek, ami nem fejezhető ki pénzben – mondja a sokat látott pilóta, aki a légimentőknél tapasztalta először az éles bevetés okozta stresszt is.

- A seregben töltött 18 év alatt szerencsére nem volt szükség rá, hogy háborúban, töltények és repeszek közt repüljek. Itt viszont minden élesben megy, nincs hibalehetőség. Minden perc életeket menthet. Sokszor felkavaró a látvány, ami egy baleset helyszínén fogad, de ha segíteni akarok, bírnom kell.

Bár a helikopter napnyugta után nem szállhat fel a látási viszonyok miatt, a pilóták akár vakon is elvezetnék a gépet, hála a kifinomult fedélzeti elektronikának és a koordinátor segítségének.

– Napnyugta után minden a pilóta felelőssége. A honvédségnél alapos kiképzést kaptunk, sokszor repültünk felhőkben, éjjel, vagy tájékozódtunk csak a térképre alapozva, azonban lakott területen, villanyvezetékek közt manőverezni még nappal is veszélyes feladat. Ez a legnagyobb kihívás a munkában. Soha nem tudom, hova fogok leszállni, de tudom, hogy akkor is odaérek, ha számomra ismeretlen a hely, ahova indulok.

Galéria
Légből kapott segítség
Kocsis Sándor

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.