Az Európai Bizottság által indított Urban Innovative Actions kezdeményezés olyan innovatív kísérleti projekteket támogat, amelyek „hagyományos” finanszírozása túl kockázatos lehet a nagyarányú innovációs vállalás miatt. A programra bármely, legalább 50 ezres lakossággal rendelkező Európai Uniós város pályázhat. Az elnyerhető támogatás 5 millió euró (több mint másfél milliárd forint), amihez a pályázónak 20 százaléknyi önerőt kell befektetnie.
Talán olvasóink is emlékeznek rá (ha nem, itt visszaolvashatják), hogy tavaly a Servo Movements teszt jelleggel töltőállomásokat telepített a városban, amelyekkel elsősorban a könnyű elektromos járművek (rollerek, elektromos kerékpárok, stb) töltését igyekeztek lehetővé tenni. A tesztidőszak után – ha a pályázat sikeres lesz – hamarosan végleges töltőhálózat is kiépülhet városunkban.
A fejlesztésre az Európa Kulturális Fővárosa program miatt is szükség lenne. Egyrészt azért, mert 2023-ban sok külföldi látogatóra számíthatunk, nekik is igényük lehet a sok európai városban megszokott közlekedési lehetőségekre – másrészt pedig a veszprémieknek is előnyösebb, ha a vendégek nem az autós forgalmat növelik, hanem alternatív lehetőségeket választanak. És persze abban is bízhatunk, hogy a veszprémiek közül is többen pártolnak át a gépkocsitól a környezettudatosabb közlekedési alternatívákhoz, ezáltal csökkentve a belváros autós forgalmát és a károsanyag-kibocsátást is.
Persze ha ellepik Veszprémet az egyszemélyes elektromos járművek, annak megvan az árnyoldala is: Budapesten az idei év egyik slágertémája a gyalogosok és autósok életét egyaránt megkeserítő villanyrolleresek közlekedési és parkolási szabályokra fittyet hányó tömege. A veszprémi pályázatban éppen ezért a belváros közlekedési rendjének felülvizsgálatát is szerepeltetik, hogy a megjelenő újfajta járművek probléma nélkül simulhassanak bele a város forgalmába.
A projekt teljes költségvetését 4 millió euróra, 1,3-1,4 milliárd forintra taksálják, az összesen nagyjából 270 millió forintos önerőt pedig megosztanák a konzorciumi partnerek, vagyis az önkormányzat mellett a Veszprém Balaton 2023 Zrt, a VKSZ Zrt, a Pannon Egyetem, a Servo Movement, a Promera Menedzsment Kft., a Budapesti Műszaki Egyetem, helyi civil szervezetek és cégek. Az önkormányzatnak a számítások szerint három éven át évente 13 millió forinttal kellene hozzájárulnia a projekt sikeréhez.