Világszinten a Tour de France után a második legnépszerűbb és legnézettebb kerékpárverseny a Giro d'Italia, amely 2020-ban a magyar fővárosból rajtol el és az első három szakasz, összesen 400 km hazánk kiemelt szépségű tájain halad át, közte Veszprémen és a Balaton-felvidéken.
A Hangvillában tartott sajtó nyilvános workshop keretében a szervezőbizottság részéről Mezei Dániel kommunikációs igazgató és sportriporter ismertette a verseny legfontosabb tudnivalóit.
2020-ban május 9. és 31. között zajlik majd a verseny, amely Budapestről, a Hősök teréről rajtol el és az első szakasz szintén a fővárosban, a Budai várban ér véget. A következő napon a Duna vonalát követve Győrig jut el a mezőny, ezt követően pedig a versenyzők elutaznak Székesfehérvárra, hogy onnan indulva teljesítsék az utolsó 197 km-es magyarországi szakaszt, amelynek részeként áthaladnak Veszprém belvárosán is, majd Nagykanizsán elbúcsúznak a magyar utaktól, hogy átrepüljenek Szicíliába, ahol másnap folytatják a versenyt.
Veszprémbe Székesfehérvár felől érkezik a mezőny, majd a belvárost érintve Balatonfüred irányába haladnak tovább.
A workshop-on Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, a szervezőbizottság elnöke kiemelte, hogy a Giro d'Italia lényege nem csak a sportértékében van, hanem egy nagy lehetőség, hogy az egész világnak megmutassuk országunk épített és környezeti szépségeit egyaránt.
A tavalyi évben mintegy 818 millióan követték a televíziós közvetítéseket, amelyek során külön team foglalkozik azzal, hogy információkkal lássák el a nézőket azokról a tájegységekről, városokról, ahol éppen áthalad a mezőny.
Révész Máriusz elmondta, hogy a Giro d'Italia lehetőset teremt arra is, hogy fellendüljön a kerékpározás hazánkban, a világméretű versenynek a versenysport mellett prevenciós üzenete is van, valamint egy hatalmas fiesztát ígér jövő májusban.
Sió Zoltán a GiroHungary 2020 projektigazgatója elmondta, hogy minden érintett településnek egy lehetőség, hogy kreativitásával felhívja magára a figyelmet. A tapasztalatok szerint a nézők 2/3-a a különböző tájak és vidékek megismerése miatt követi a kerékpár versenyt, ennek okán a rendezők is keresik azokat a performanszokat, amelyek érdemesek arra, hogy a nemzetközi televíziós közvetítésekben is szerepeljenek.
Példaként említett egy idei ötletet, amikor Észak-Írországban haladt a mezőny, egy egész birkanyájat festettek be rózsaszínre, a Giro d'Italia hivatalos színére.
A Giro d'Italia történetében eddig egy magyar versenyző, Bodrogi László indult. Jövőre viszont esély van arra, hogy Magyarország megduplázza ezt a számot, Valter Attila és Peák Barnabás kerékpárversenyzők is esélyesek, hogy csapatuk színeiben rajthoz álljanak a több mint 160 versenyző között.
A workshop-on elhangzott, hogy a Giro d'Italia nem csak országimázs szempontjából lehetőség, hanem gazdaságilag is egy jövedelmező rendezvény, ami elsősorban a turisztikai bevételekből mérhető le. Példaként hozták az idei észak-ír versenyt, ahol átlagosan 1 befektetett font után 2,5 font haszna volt a térségnek.
A következő időszakban több érintett útszakasz állapotát is javítani fogják a Magyar Közúttal együttműködve, valamint számíthatunk több – a versenyt felvezető – rendezvényre is. A szervezőbizottság nyitott a települések ötleteire is, hogy májusban egy ilyen nagy volumenű világversenyhez méltó produkcióval tudjanak a világ elé állni.
A Giro d'Italia magyarországi szakaszaival az alábbi videóban közelebbről is megismerkedhetnek.