Minderről a cég társalapítója, Kratochvill Dóra mesélt nekünk még novemberben, aki azért érkezett a városba, hogy az Év női vállalkozója 2018 díjasaként az INPUT Program Üzleti tervezés képzésének keretein belül adjon tippeket saját példáján keresztül.
Sokan vannak ugyanis, akik kacérkodnak a vállalkozói léttel, egy startup létrehozásával, és még egy jó ötletük is van, ez azonban önmagában ritkán elég ahhoz, hogy sikerre vigyék az elképzelésüket. Mert a siker bizony jobbára az olyan kevésbé izgalmas részleteken múlik, mint a jó üzleti terv meg a rugalmasság.
De hogyan is festett ez Dóráéknál? Nem annyira úgy, mint a klasszikus startup sztoriknál, már amennyiben a klasszikus ez esetben azt jelenti, hogy az ötletgazdák előzetes munkahelyi tapasztalat nélkül próbálnak meg betörni a piacra. Mire az eredetileg közgazdász Dórában és férjében, Domán Dániel IT fejlesztőben felmerült a saját vállalkozás gondolata, már biztos munkájuk volt luxemburgi és hazai pénzintézeteknél. Mégis úgy gondolták, szeretnének váltani. Két és fél éve jött is az ötlet, mi lehetne vállalkozásuk alapja: egy az Uberhez hasonló futárszolgálat, ahol egyéni futárokat mozgósítva igyekeznek hatékonyabbá és élményszerűbbé tenni a csomagkiszállítást.
Hogy miért pont futárszolgálat? „Mert bár egyre több az online vásárló és egyre több a webáruház, a szolgáltatás sokszor mégsem úgy működik, ahogy kellene. Rengetegen panaszkodtak erre a környezetünkben és mi magunk is tapasztaltuk a saját bőrünkön, hogy a futárok egyszerűen nem bírnak el annyi csomaggal, amennyit ma a rendszer kezelne, különösen a karácsonyi időszakban” – mondja Dóra.
Ezért aztán alapos piackutatásba kezdtek, hogy működhetne-e az elképzelésük, majd amikor úgy látták, igen, hazaköltöztek Budapestre – hiszen itt volt helyismeretük –, és két barátjukkal együtt belevágtak a vállalkozásba. A ViddL legfontosabb komponenseit alapvetően egy innovatív online felület, egy mobilalkalmazás és az egyéni futárok adják. A webshopok vagy akár magánszemélyek a ViddL online felületére tölthetik fel csomagjaikat és azok adatait, ahol megadhatják, mikorra szeretnék, hogy a futár kézbesítse őket – akár munkaidő után és hétvégére is. Ezután a csomag megjelenik a kézbesítők előtt egy mobilalkalmazáson keresztül, ahol megadhatják, melyiket szeretnék kivinni és hogyan: utóbbi autóval, biciklivel, rollerrel, robogóval vagy akár gyalog is történhet.
Dóráék tavaly májusban élesítették a rendszert, a ViddL népszerűsége pedig azóta folyamatosan növekszik: jelenleg mintegy 800 regisztrált futáruk van, igaz, ebből egyelőre a normál időszakban 35-40 főt tudnak aktívan foglakoztatni, karácsonykor ennél többet is. De dolgoznak azon, hogy a csomagszám növelésével az ünnepeken túl is többeket be tudjanak vonni.
A konstrukció mindenesetre sikeres, hiszen jó alternatívát jelent a munkaerőhiányra is: a kézbesítést főleg diákok, egyetemisták végzik, vagy olyan futárok, akik inkább kötetlen munkaidőben dolgoznának, teljesítmény alapú bérért, így nem kell attól tartaniuk, hogy összetűzésbe kerülnek a hagyományos futárszolgálatokkal és a csomagok is időre megérkeznek, felesleges stresszelés nélkül.
Mindez nagyon jól hangzik, ahhoz azonban, hogy idáig eljussanak, keményen meg kellett dolgozniuk és el kellett fogadniuk, hogy egy startupnál sem minden nyakig tejföl. „Nagyon sokszor érik az embert a sikeres periódusok mellett sikertelenek is, és ezt meg kell tanulni átvészelni” – válaszolja Dóra, amikor arról kérdezem, hogy mi volt a legnagyobb kihívás, amivel szembesülniük kellett.
Mint mondja, a rugalmasság alapvetően nagyon fontos egy vállalkozásnál – ez legalább annyira sokat nyomott a latban az indulásuknál, mint a Hiventurestől kapott tőkeinjekció. „Rengeteget kutattuk a piacot, mielőtt elindultunk volna, és azóta is folyamatosan monitorozzuk. Így derült ki nagyon sok minden azt illetően, milyen irányba mozduljunk. Annak idején például úgy gondoltuk, hogy alapvetően kis webshopokkal fogunk tudni együttműködni, azóta viszont visszaigazolódott, hogy még jobban járunk, ha nagyobb webáruházak vagy akár logisztikai cégek utolsó körös kiszállítását végezzük. Ehhez viszont meg kellett tanulnunk, hogy ne ragaszkodjunk az eredeti terveinkhez, hanem folyamatosan az ésszerűség mentén lépkedjünk előre” – magyarázza Dóra.
Ha sikeresek akarunk lenni, nem szabad ahhoz ragaszkodni, hogy csak a magunk elképzelése alapján alakítjuk a vállalkozást, figyelembe kell venni a célcsoport preferenciáit is. Így jött ki az is, hogy a ViddL az egyetlen olyan futárszolgálat, ahol a címzetteket Facebook Messengeren keresztül értesítik a szállításról, hogy hol tart a futár, esetleg várható-e késés.
Dóra szerint ma is rengeteget tanulnak, folyamatosan azon dolgoznak a fejlesztő csapattal, hogy jobbak legyenek. Emellett a megszerzett tapasztalatokat igyekeznek átadni más kezdő startupoknak is, és persze építgetik a céget. Jelenleg az osztrák posta magyar leányvállalatával dolgoznak együtt, de tárgyalnak a Magyar Postával – ezekre az együttműködésekre Dóra különösen büszke. Emellett kisebb webáruházakkal is dolgoznak együtt, tervezik, hogy az Alzával együttműködve megoldják Budapesten belül a rendelés napján való kiszállítást, és közben azon is gondolkodnak, hogyan tudnák megvetni a lábukat a megyeszékhelyeken is. Utóbbi persze még hosszú út lesz, hiszen egyelőre még tőkebefektetésből dolgoznak és először Budapesten kell tökéletesíteniük a szolgáltatást, de reményeik szerint jövőre akár a fővároson kívül is útnak indulhatnak a ViddL futárai.
Az INPUT Program európai uniós finanszírozásból megvalósuló kiemelt kormányzati projekt, melynek célja, hogy ösztönözze az IKT fókuszú új vállalkozások elindítását, a már meglévők fejlődését, valamint elősegítse külpiacra lépésüket. A program az ötletfázistól egészen a nemzetközi piacra lépésig végigvezeti az ötletgazdákat, startupokat többek között mentori hálózat, képzések, rendezvények révén.