Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 21. Olivér
Veszprém
5°C
2024. november 21. Olivér
Veszprém
5°C

Az évtized, amikor a Disney felzabálta a filmipart

2019. december 21. 12:05
Nem is olyan régen a képregényfilm még egy meglehetősen szűk réteget érdeklő zsáner volt, aztán a Disney felvásárolta a Marvelt, és letarolta a mozikat.

Persze ez sem volt teljesen előzmény nélküli: a kétezres években a Warner felfoghatatlan mennyiségű pénzt keresett a Harry Potter szériával. A vak is láthatta, hogy sokkal nagyobb üzleti lehetőség van abban, ha egyedi mozifilmek helyett sorozatokat gyártanak a vászonra is, így a nézők ugyanis nemcsak egyszer vesznek jegyet, hanem minden évben tervezhető bevételt hagynak a kasszánál, ráadásul a tévésorozatok eszközeivel (mint a cliffhanger) fokozni is lehet az érdeklődést, és egyre nagyobb közönséget lehet megszólítani.

A képregények pedig tökéletes alapanyagot jelentenek ehhez: nem kell ugyanazt a három színészt  harminc filmen át fárasztani, lehet vetésforgóban pihentetni a karaktereket, a szálak hol összefutnak, hol szétszélednek. Ráadásul a műfaj megengedi, hogy egészen extrém irányokba is elvigyék egy-egy szereplő történetét, mert a képregény-olvasók már hozzászoktak a kísérletezéshez és a karakter-rebootokhoz (itt van például a Szovjetunióban játszódó Superman: Red Son).

A Marvel sikerén felbuzdulva aztán a Disney újra bevásárolt, ezúttal a Lucasfilm – vagyis a Star Wars széria – került a kosarába. Úgy gondolták, hogy a képregényfilmekkel már kipróbált recepttel a Csillagok Háborújából is lehet majd főzni. Anyagilag be is jött a számításuk, a közönség azonban koránt sem volt olyan hálás, mint a Marvel-fanok. Ennek részben az az oka, hogy a Star Wars esetében a hosszas várakozás is az élmény része: az eddigi trilógiák filmjei 2-3 évente jelentek meg, hogy aztán 10-15 év szünet következzen utánuk. A Disney bevásárlása óta azonban minden évre jutott új mozi, és elveszett a sorozat különlegessége, esemény-jellege. 

Másrészt pedig míg a Zsivány Egyes vagy a Mandalorian esetében kiválóan működtek az új karakterek, új konfliktusok, új zsánerek, addig az Epizódokban nem mertek új történetet elmesélni, az eredeti trilógia archetípusait, fordulatait, egysorosait használták fel újra, fanservice-be fojtva a jobb sorsra érdemes szériát.

A Disney gyávasága pedig a gyerekeknek szánt tartalmakban mutatkozott meg a leginkább: a cég, ami évtizedeken át varázslatosabbnál varázslatosabb történetekkel ajándékozta meg generációk sokaságát, elkezdett mikróban melegített töltött káposztát árusítani, és kockáról kockára újraforgatni az egykor sikeres rajzfilmjeit “élő” szereplőkkel. 

És miközben a sorozatok a mozikba költöztek, azok az alkotások, amiket igazán filmnek nevezhetnénk, a kis képernyőre szorultak. Scorsese háromórás gigantikus gengszter-eposza, az Irishman egyik stúdiónak sem kellett, ha nincs a Netflix, akkor soha nem láthattuk volna Robert de Niro és Al Pacino jutalomjátékát. 

Nem lehet megmondani, mit hoz a következő évtized: vajon konszolidálódik a filmes piac és létrejön az Egyensúly az Erőben, vagy haladunk tovább az elmúlt tíz évben megkezdett úton, és eztán tényleg érdemesebb lesz a mozira szánt pénzünket Netflix-előfizetésre költeni.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Megvan a 2025-ös MOZ.GO filmfesztivál időpontja kultúra Megvan a 2025-ös MOZ.GO filmfesztivál időpontja Június 18-tól ismét négy nap magyar mozizással, a legújabb hazai filmekkel, televíziós és streaming alkotásokkal, sztárokkal és életműdíj-átadóval vár a MOZ.GO – Magyar Mozgókép Fesztivál a csodálatos Veszprém-Balaton régióban közel 10 helyszínen – közölték a szervezők. ma 13:22 Az elhallgatott téma ma is fájó kultúra Az elhallgatott téma ma is fájó A kommunista korszak három „t” betűje (támogatott, tűrt, tiltott) mellé oda kell tenni egy újabb „t”-is – mondotta Kolczonay Katalin, a Trianoni Szemle olvasószerkesztője a folyóirat  (idei 3., 4. száma, illetve repertóriuma) 2024. november 19-i veszprémi bemutatóján –; ez pedig az törölt, mely a szinte teljes Trianon témakörre vonatkozik. Az „Élő folyóirat est” programnak – amely a Trianoni Szemle első-hátsó borítóinak reprezentatív kiállításával vette kezdetét – a Magyar Művészeti Akadémia Veszprémi Regionális Munkacsoportjának szervezésében az MTA Veszprémi Akadémiai Bizottság székháza adott otthont.   ma 9:06 Átadták a Music Hungary 2024-es díjait Music Hungary Átadták a Music Hungary 2024-es díjait Nyolc kategóriában adtak át díjakat a Music Hungary konferencián kedd este a Hangvillában. 2024. november 19. 20:30 Zenei ipar, média és fesztiválok a Music Hungary Konferencián Music Hungary Zenei ipar, média és fesztiválok a Music Hungary Konferencián A XII. Music Hungary Konferencia ismét lehetőséget biztosít a zeneipari szereplők számára, hogy találkozzanak, megosszák tapasztalataikat és közösen megvitassák a szektort érintő aktuális kérdéseket. 2024. november 19. 17:26

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.