Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az évtized, amikor a Disney felzabálta a filmipart

2019. december 21. 12:05
Nem is olyan régen a képregényfilm még egy meglehetősen szűk réteget érdeklő zsáner volt, aztán a Disney felvásárolta a Marvelt, és letarolta a mozikat.

Persze ez sem volt teljesen előzmény nélküli: a kétezres években a Warner felfoghatatlan mennyiségű pénzt keresett a Harry Potter szériával. A vak is láthatta, hogy sokkal nagyobb üzleti lehetőség van abban, ha egyedi mozifilmek helyett sorozatokat gyártanak a vászonra is, így a nézők ugyanis nemcsak egyszer vesznek jegyet, hanem minden évben tervezhető bevételt hagynak a kasszánál, ráadásul a tévésorozatok eszközeivel (mint a cliffhanger) fokozni is lehet az érdeklődést, és egyre nagyobb közönséget lehet megszólítani.

A képregények pedig tökéletes alapanyagot jelentenek ehhez: nem kell ugyanazt a három színészt  harminc filmen át fárasztani, lehet vetésforgóban pihentetni a karaktereket, a szálak hol összefutnak, hol szétszélednek. Ráadásul a műfaj megengedi, hogy egészen extrém irányokba is elvigyék egy-egy szereplő történetét, mert a képregény-olvasók már hozzászoktak a kísérletezéshez és a karakter-rebootokhoz (itt van például a Szovjetunióban játszódó Superman: Red Son).

A Marvel sikerén felbuzdulva aztán a Disney újra bevásárolt, ezúttal a Lucasfilm – vagyis a Star Wars széria – került a kosarába. Úgy gondolták, hogy a képregényfilmekkel már kipróbált recepttel a Csillagok Háborújából is lehet majd főzni. Anyagilag be is jött a számításuk, a közönség azonban koránt sem volt olyan hálás, mint a Marvel-fanok. Ennek részben az az oka, hogy a Star Wars esetében a hosszas várakozás is az élmény része: az eddigi trilógiák filmjei 2-3 évente jelentek meg, hogy aztán 10-15 év szünet következzen utánuk. A Disney bevásárlása óta azonban minden évre jutott új mozi, és elveszett a sorozat különlegessége, esemény-jellege. 

Másrészt pedig míg a Zsivány Egyes vagy a Mandalorian esetében kiválóan működtek az új karakterek, új konfliktusok, új zsánerek, addig az Epizódokban nem mertek új történetet elmesélni, az eredeti trilógia archetípusait, fordulatait, egysorosait használták fel újra, fanservice-be fojtva a jobb sorsra érdemes szériát.

A Disney gyávasága pedig a gyerekeknek szánt tartalmakban mutatkozott meg a leginkább: a cég, ami évtizedeken át varázslatosabbnál varázslatosabb történetekkel ajándékozta meg generációk sokaságát, elkezdett mikróban melegített töltött káposztát árusítani, és kockáról kockára újraforgatni az egykor sikeres rajzfilmjeit “élő” szereplőkkel. 

És miközben a sorozatok a mozikba költöztek, azok az alkotások, amiket igazán filmnek nevezhetnénk, a kis képernyőre szorultak. Scorsese háromórás gigantikus gengszter-eposza, az Irishman egyik stúdiónak sem kellett, ha nincs a Netflix, akkor soha nem láthattuk volna Robert de Niro és Al Pacino jutalomjátékát. 

Nem lehet megmondani, mit hoz a következő évtized: vajon konszolidálódik a filmes piac és létrejön az Egyensúly az Erőben, vagy haladunk tovább az elmúlt tíz évben megkezdett úton, és eztán tényleg érdemesebb lesz a mozira szánt pénzünket Netflix-előfizetésre költeni.

tomi-3643747
tomi-3643747
tomi-3643747
Schöngrundtner Tamás
további cikkek
megallapodas-15
megallapodas-15
megallapodas-15
A régió készen áll arra, hogy újra megmutassa magát Európának – ezúttal a sport nyelvén ,,A sport azé, aki csinálja" – ezzel a gondolattal indult az a stratégiai együttműködés, amely újabb, nagyszabású cél elé állította Veszprémet és a régióhoz tartozó 99 települést. A város és a térség közösen nyújtja be pályázatát a 2026-os Európa Sportrégiója címre. A törekvést megalapozó partnerségi megállapodást a Veszprém-Balaton 2023 Zrt. és az Aktív- és Ökoturisztikai Fejlesztési Központ kötötte meg. Az együttműködés célja a térség sportalapú fejlődési potenciáljának hosszú távú kiaknázása.  ma 14:57
204A1514
204A1514
204A1514
Tánclépésekbe rejtett üzenetek – méltóságteljes pillanatok a VIII. Ritmus Gálán A tánc nem csupán mozdulat – a lélek nyelve, a közösség ünnepe és az emlékezés egyik legősibb formája. Erről tett tanúbizonyságot hétvégén a Ritmus, Tánc és Mozgásművészeti Egyesület nyolcadik alkalommal megrendezett gálája, amely tartalmas programot kínált a nézőknek. 2025. június 30. 13:48
sosehalunkmeg3221
sosehalunkmeg3221
sosehalunkmeg3221
Tizenkét év után újra színpadon a Sose halunk meg A Pannon Várszínház 2025-ben, a színház fennállásának 25. jubileumi évadában ismét műsorra tűzte az egyik legnépszerűbb zenés játékát, a Sose halunk meg című darabot, amely 2013-as bemutatása után most új szereposztásban, friss színpadi látványvilággal, de az eredeti történet mélységével és szerethetőségével hódította meg a közönséget. 2025. június 30. 11:28

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.