Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az évtized, amikor a Disney felzabálta a filmipart

2019. december 21. 12:05
Nem is olyan régen a képregényfilm még egy meglehetősen szűk réteget érdeklő zsáner volt, aztán a Disney felvásárolta a Marvelt, és letarolta a mozikat.

Persze ez sem volt teljesen előzmény nélküli: a kétezres években a Warner felfoghatatlan mennyiségű pénzt keresett a Harry Potter szériával. A vak is láthatta, hogy sokkal nagyobb üzleti lehetőség van abban, ha egyedi mozifilmek helyett sorozatokat gyártanak a vászonra is, így a nézők ugyanis nemcsak egyszer vesznek jegyet, hanem minden évben tervezhető bevételt hagynak a kasszánál, ráadásul a tévésorozatok eszközeivel (mint a cliffhanger) fokozni is lehet az érdeklődést, és egyre nagyobb közönséget lehet megszólítani.

A képregények pedig tökéletes alapanyagot jelentenek ehhez: nem kell ugyanazt a három színészt  harminc filmen át fárasztani, lehet vetésforgóban pihentetni a karaktereket, a szálak hol összefutnak, hol szétszélednek. Ráadásul a műfaj megengedi, hogy egészen extrém irányokba is elvigyék egy-egy szereplő történetét, mert a képregény-olvasók már hozzászoktak a kísérletezéshez és a karakter-rebootokhoz (itt van például a Szovjetunióban játszódó Superman: Red Son).

A Marvel sikerén felbuzdulva aztán a Disney újra bevásárolt, ezúttal a Lucasfilm – vagyis a Star Wars széria – került a kosarába. Úgy gondolták, hogy a képregényfilmekkel már kipróbált recepttel a Csillagok Háborújából is lehet majd főzni. Anyagilag be is jött a számításuk, a közönség azonban koránt sem volt olyan hálás, mint a Marvel-fanok. Ennek részben az az oka, hogy a Star Wars esetében a hosszas várakozás is az élmény része: az eddigi trilógiák filmjei 2-3 évente jelentek meg, hogy aztán 10-15 év szünet következzen utánuk. A Disney bevásárlása óta azonban minden évre jutott új mozi, és elveszett a sorozat különlegessége, esemény-jellege. 

Másrészt pedig míg a Zsivány Egyes vagy a Mandalorian esetében kiválóan működtek az új karakterek, új konfliktusok, új zsánerek, addig az Epizódokban nem mertek új történetet elmesélni, az eredeti trilógia archetípusait, fordulatait, egysorosait használták fel újra, fanservice-be fojtva a jobb sorsra érdemes szériát.

A Disney gyávasága pedig a gyerekeknek szánt tartalmakban mutatkozott meg a leginkább: a cég, ami évtizedeken át varázslatosabbnál varázslatosabb történetekkel ajándékozta meg generációk sokaságát, elkezdett mikróban melegített töltött káposztát árusítani, és kockáról kockára újraforgatni az egykor sikeres rajzfilmjeit “élő” szereplőkkel. 

És miközben a sorozatok a mozikba költöztek, azok az alkotások, amiket igazán filmnek nevezhetnénk, a kis képernyőre szorultak. Scorsese háromórás gigantikus gengszter-eposza, az Irishman egyik stúdiónak sem kellett, ha nincs a Netflix, akkor soha nem láthattuk volna Robert de Niro és Al Pacino jutalomjátékát. 

Nem lehet megmondani, mit hoz a következő évtized: vajon konszolidálódik a filmes piac és létrejön az Egyensúly az Erőben, vagy haladunk tovább az elmúlt tíz évben megkezdett úton, és eztán tényleg érdemesebb lesz a mozira szánt pénzünket Netflix-előfizetésre költeni.

Schöngrundtner Tamás
további cikkek
Víztükör és teagőz Víztükör és teagőz Nagyvári Csaba festményeiből nyílt kiállítás az Íródeákban pénteken. 2024. április 23. 14:01 Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Indul a jegyértékesítés a Gyárkert idei koncertjeire! Nyáron újra koncertek, a magyar zenei élet kiemelkedő előadói várják a közönséget a veszprémi Gyárkert Kultúrparkban - közölték a szervezők kedden.  2024. április 23. 11:53 Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Olaszországig vitték Veszprém kulturális főváros jó hírét a helyi balett növendékek, akik már a profikkal is felveszik a versenyt Martha Graham amerikai táncosnő szerint a legnagyobb táncosokat nem a tudásuk, hanem a szenvedélyük teszik naggyá – az élet pedig újra és újra bizonyítja, ez mennyire igaz. Március 22–24. között az olaszországi Lecce városában mutathatták meg tehetségüket és képviselhették Veszprémet a Victoria Art & Sport Egyesület, illetve a Csermák Antal Alapfokú Művészeti Iskola balerinái: a X. IBCDC Domenico Modugno Nemzetközi Balett- és Kortárstánc versenyen nem várt kihívásokkal szembesültek, ráadásul először versenyeztek profi kategóriában, elhivatottságuk mégis a dobogóra repítette őket, bizonyítva, Veszprém méltán lett kulturális főváros.  2024. április 23. 17:42 Kutyacsaholás a színházban állatvédelem Kutyacsaholás a színházban Van kutyabarát kávézó, étterem, könyvtár, hivatal, de egy színházban eddig meglepő lett volna négylábúakkal találkozni. A Veszprémi Petőfi Színház viszont most ebben is formabontó volt, ugyanis a VII. Lélektől Lélekig Fesztiváljának szombati napján az állatvédelemnek és a felelős állattartásnak is szentelt egy beszélgetést, így pedig a teátrum előcsarnokában az érdeklő közönség soraiban feltűnt több kutya is. 2024. április 21. 14:14

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.