SEO nélkül sehová nem jutsz! - hangzott a kijelentés még jó néhány évvel ezelőtt is. A Search Engine Optimization (SEO), vagyis a keresőoptimalizálás sokáig olyasminek számított, amely nélkül nem is létezhetett honlap. A keresőoptimalizálásra egész iparág fejlődött, majd hirtelen kijelentette valaki: változnak az idők, változnak az algoritmusok, mindenki optimalizál, a SEO bizony halott. Tényleg az?
Mi a SEO?
A keresőoptimalizálás lényegét sokan leírták már. Legegyszerűbben úgy fogalmazhatnánk meg: a SEO a weboldal olyan összeállítása, amelynek a segítségével a lapot jobban szereti a Google (vagy bármelyik keresőmotor). A gyakorlatban ez nagyjából azt jelenti, hogy amennyiben csavarokkal foglalkozunk, a “csavar vásárlás” szókapcsolatra a mi tartalmunkat dobja fel először a keresőóriás.
A SEO érdekében sokat tehetünk: a megfelelően kódolt, jól felépített, gyakran látogatott és jó tartalommal ellátott oldalakat sokkal előbbre sorolja a kereső, mint azokat, ahol ezek a feltételek nem teljesülnek. Minél jobban igazítani tudjuk az oldalunkat a kereső kívánalmaihoz, annál optimálisabb annak a teljesítménye. Ezt jelenti tehát a keresőoptimalizáció.
Miért mondják, hogy a SEO halott?
Amikor a honlapok száma ugrásszerűen megnőtt, a keresőoptimalizálás nagyon egyszerű volt: elég volt a megfelelő kulcsszavakat elhelyezni a szövegben. Ezzel sokan trükköztek: értelmetlen szósalátát tettek a weboldal egy nem túl jól látható helyére, esetleg csak simán teleszórták a szöveget az adott kulcsszóval, mit sem törődve azzal, hogy az így készült “leírást” senki sem olvassa szívesen.
Azért, hogy az ilyen rossz technikákat kiszűrjék, a keresőmotorok fejlesztői sorozatosan változtattak azon, hogy mire is van szükség egy oldal előre rangsorolásához. Egy idő után pedig eljutottunk odáig, hogy a hagyományos keresőoptimalizálási eszközök már alapvetőnek számítanak a webfejlesztésben. Egy új honlapot ma már ritkán lehet “SEO”-zni, mivel a magára valamit is adó webprogramozó vagy webmester már úgy készíti el, hogy készen álljon a SEO-ra.
Akkor nem is kell vele foglalkozni?
Ha valaki egy honlap “beseózását” ígéri, valószínűleg egy egyszeri szerencsevadásszal van dolgunk. Néhány beállítással tényleg lehet javítani a honlap teljesítményén, főleg, ha nem egy új és profin karbantartott dologról van szó. Néha a “SEO”-zás mögött csak az áll, hogy valamilyen plusz eszközzel, egy-két alkalmazással átmenetileg megerősítik az oldal teljesítményét.
A profi keresőoptimalizálás azonban folyamatos feladat. A legtöbb cég ma már nem egyszeri árajánlatot ad, hanem egy audit után havidíjas szolgáltatást kínál. A SEO tehát nem halott, csupán a hagyományos módszerek avultak el. Megbízható partnerrel sokáig a kereső elején tudhatjuk magunkat.