Talán ma már el sem tudnád képzelni az életed televízió és számítógép nélkül. Ha az idősebb generációba tartozol, akkor gyermekkori emlékeidből biztosan haloványan felsejlik a technika eme vívmányai előtti élet. Ha viszont a millenium környékén vagy később láttad meg a napvilágot, akkor az offline lét számodra már csak történelem.
Amikor a rádió volt az első számú médium
A múlt század közepén még gyermekcipőben járt a televíziózás, sok családnak nem is volt készüléke. Akiknél pedig mégis ott állt a nappaliban, azok bizonyára még mindig jól emlékeznek a szemcsés fekete-fehér képre, és a hétfői adásszünetre.
A rádió viszont szélesebb körökben volt elérhető, emiatt hatalmas népszerűségnek örvendett. Ennek mi volt az oka? Az, hogy innen lehetett a legkönnyebben tájékozódni, hiszen a hírek sokkal gyorsabban terjedtek, mint a nyomtatott sajtóban. Emellett mindenki megtalálta rajta a neki tetsző műsort. Fülbemászó, dallamos zenék, kulturális műsorok, híradó, időjárás, rádiójátékok a gyermekeknek - egyszerűen minden korosztályra gondoltak a szerkesztők. Az 1925-től a napjainkig sugárzó Kossuth Rádión nemzedékek nőttek fel.
A hanyatlás és az újjászületés
A televízió, majd később az internet térhódításával a rádió csillaga átmenetileg leáldozott. Egyszerűen nem volt már vonzó arc nélküli műsorvezetőket, véletlenszerűen ismétlődő zeneszámokat hallgatni. Szinte csak azok az idősek maradtak meg a rádiózásnál, akik nem tudták vagy nem akarták megtanulni a tv készülék kezelését.
Az autókban is egyre többen választották a CD-t, majd később a pendrive-ot vagy a Bluetooth átvitelt az utazás közbeni zenehallgatáshoz.
Ám ekkor történt valami, ami visszafordította ezt a folyamatot. Megjelentek azok a weboldalak, melyeken egy felületről számos rádióadót lehet online módon elérni. Nagyszerű példa erre az Online Rádió, ahol körülbelül 100 adó műsora hallgatható. Némely ezek közül fogható hagyományos FM-hullámokon is, viszont akadnak olyanok, amelyek csak az interneten sugároznak.
A fiatalokat is meghódította
Meglehetősen beszűkült látókörre vall, ha valaki azt hangoztatja, hogy a rádiózás a nyugdíjasok hobbija. Bár valóban vannak olyan adók, amelyek inkább az ő korosztályuk számára közvetítenek értékeket, sok csatorna azonban kifejezetten a fiatalokat célozza meg.
A legújabb, felkapott slágereket játsszák, a programajánlókban koncerteket, fesztiválokat hirdetnek, és egyes műsoroknál webkamerás élő közvetítéssel akár be is leshetünk a stúdióba.
Összegezve tehát: az internet nemhogy kiszorította, hanem egyenesen fellendítette a rádiózás népszerűségét. Az internetes sugárzásnál már nem kell számolni a sistergő, rossz minőségű vétellel, sem azzal, hogy az adott csatorna a lakóhelyeden nem elérhető. A hatalmas választékban pedig mindenki megtalálja az ízléséhez leginkább passzoló alternatívát.