Kopott gumiabronccsal közlekedni nem egyszerű felelőtlenség. Az agyonhasznált gumik sajnos életveszélyesek is lehetnek. A túlságosan ellaposodott mintázat és a nem megfelelő kiképzés, különösen a téli gumik esetében kritikus pont: sok olyan ország van, ahová be sem léphetünk nem megfelelően karbantartott, ellenőrzött barázdamélységű kerék hiányában.
1,6 - Hihetünk neki?
Magyarországon a gépjárművek gumiabroncsaira vonatkozó előírás az, hogy a barázdák mélységének minimum 1,6 mm-nek kell lennie. Vannak olyan szomszédos országok, ahol viszont már akkor is büntetést kell fizetni, ha a barázdamélység a téli gumin nem éri el a 4 mm-t, a szigorításon pedig a balesetek számának növekedésével egyre többet vitatkoznak. Lehet, hogy még ennél is jobb állapotú gumikra lenne szükség a biztonság érdekében.
Az 1,6 mm-es barázdamélység száraz aszfalton, városi haladás mellett, ideális hőmérsékleti körülmények között és minden szabályt betartva talán elég ahhoz, hogy egy nagyobb fékezésnél ne szenvedjünk balesetet. Télen viszont ez a mélység egészen biztosan nem elég. A nedvesség a barázdákon át nem tud távozni, a mélyedésekbe rakódó hó és jég pedig tovább rontja a gumik úttartását. A kopott abroncs télen veszélyes.
Nincs idő a gumicserére
Pont télen, amikor a tömegközlekedés bizonytalansága és kényelmetlensége egyre többeket köt az autóhoz, nem könnyű megoldani egy esetleges kerékcserét. Sokan a szezon előtt szembesülnek vele, hogy a téli gumik már nagyon elhasznált állapotban vannak, de hirtelen nincs pénz a cserére vagy új kerekek vásárlására. Máskor az okoz gondot, hogy a gépjárművet szezon közben már nincs idő félreállítani egy második cserére a nyáriról téli gumira váltás után, így a szezon végét még mindenképpen a kopott szettel kell kibírnia a kocsinak.
Ilyenkor két lehetőség van: házhozszállítással rendelünk téli gumit, és bízunk benne, hogy így rövidebb az átállás, vagy olyan gumit rendelünk, amelyik kopott állapotban is megbízható. Szerencsére ma már ilyen abroncs is elérhető.
Mit tud a kopott téli gumi?
Léteznek olyan abroncsok, például a Michelin Alpin 6, ahol a futási kopás csak nagyon kis mértékben befolyásolja a teljesítményt havas útviszonyok esetén. Az ilyen, önmegújító barázdákkal rendelkező abroncsok esetében a fékút átlagosan 5-6 méterrel rövidebb, mint más, hasonlóan koptatott gumik esetében.
Ez a különbség életmentő lehet. Ha tudjuk, hogy a téli szezonban is nagyon sokat fogunk autózni, vagy kevés az idő a kerékcserére és bizonytalanok vagyunk abban, hogy időben be tudjuk-e szerezni az új szettet, mindenképpen érdemes ilyen kerekekbe fektetni. Kopott gumikkal járni sohasem tanácsos, de ha nincs más választás, tegyük ezt a lehető legbiztonságosabban - koptatottabb állapotban tesztelt abroncsok használatával.