Hogy milyen új világ teremtődik a mese és a jóga ötvözetéből, arról Kitty és Lívia mesélt, az aktuális meséjük, A feledékeny tündér kapcsán.
Hogyan kezdődött a közös munka? Hogyan találtatok egymásra?
Cz. K.: Lívia egészen egyszerűen besétált a jógastúdióba, és lányával együtt rendszeresen járni kezdett hozzám. Ekkor nekem már megvolt az Ügyes vagyok elnevezésű programom, amelyben kifejezetten kisgyerekek mozgásfejlesztésével foglalkozom. Ahogy megismertem Líviát, megfogalmazódott bennem egy gondolat, hogy valamilyen közös projektet csinálhatnánk, ahol szintén gyerekekkel foglalkozhatunk, de mindenképpen egy különleges formába öntve, amelyben nagy szerepet kap a mese.
P.L.: Sok mesedarabban játszottam már, de jelen esetben nem színházi előadásról beszélünk. A feledékeny tündér című meseóra asszociációk sorozata, mely lehetőséget ad arra, hogy a gyerekekkel folyamatosan kommunikáljunk, szinte észrevétlenül szereplőivé válnak a történetnek. A mese és a jóga gyógyító erejét sokan megfogalmazták már, mi pedig játékos formában használjuk, közvetítjük. Az élő szó, mondókák, énekek fontossága nem kérdés. gondoljunk csak a drámapedagógiára. Tapasztalataink alapján vidáman kalandoznak velünk a gyerekek, az interakció öröme végig kíséri az órát.
Cz.K.: Magába a mesébe szinte észrevétlenül vonódnak be a gyerekek, és így a mozgásba is. Ahogy megérkeznek a terembe, elkezdünk velük beszélgetni, igyekszünk egy barátságos légkört megteremteni. A kiindulópont az, hogy – a történet szerint – Szilkó a selyemakáctündér elvesztette a meséjét, így a gyerekekkel közösen elindulunk azt megkeresni. A mese elég hamar interaktívvá válik, hiszen rögtön az elején elhangzik egy bevonó kérdés, hogy segítenek-e a keresésben. A továbbiakban is hasonló elemekkel motiváljuk őket a mozgásra, így szőve tovább a történetet.
A foglalkozásnak része - és az ügyes vagyok órák alap módszerének egyik kiemelkedő eleme - a pozitív megerősítés, az egymás elfogadása. Előfordul olyan is, hogy valaki inkább csak kívülről figyeli a történéseket. A szóban forgó mesénkben, a Feledékeny tündérben jóga-és gimnasztikai elemek vannak, de ezeket sem direktben tanítjuk, például állatok mozgását utánozva, a mesébe csomagolva. Sokszor a gyerekek kísérői is becsatlakoznak, amit különösen jó látni, hiszen egy gyerek nem feltétlen láthatja gyakran a szülő játékos énjét. A foglalkozást egy közös teázással, gyümölcsevéssel zárjuk.
P.L.: A Feledékeny tündér című meseóránknak kevés eszközigénye van, a Kerek-mese című következő foglalkozásunkat a labdajátékok ihlették. Mindkét mese megírásánál egyszerű, bár fontos gondolatok vezéreltek. A mesehallgatás, mesemondás mindig jókor van, és mindig velünk vannak a történeteink. Megosztani az örömünket, figyelni a társunkra fontos. Egyszerűen: Együtt játszani jó!