Persze itt most nem arra gondolok, hogy a MEK oldalán kezdjék végigolvasni Shakespeare összes drámáját és szonettjét, bár ez sem rossz elfoglaltság. Valószínűsíthetően a többség most inkább egy jó Shakespeare előadásra vágyik, színházba menni most viszont nincs lehetőség. Legalábbis hagyományos keretek között – online ezt még mindig megtehetjük.
Az elmúlt hetekben számos színház tette lehetővé szerte a világban, hogy korábbi, általában a repertoáron már nem szereplő előadását megnézzük otthon, felvételről. Érdemes persze szemfülesnek lenni, mert az előadások általában nem érhetők el korlátlanul, hanem csak egy adott időszakban, illetve természetesen Shakespeare csak egy szerző, nem feltétlenül az ő drámáiról láthatunk színházi felvételt. De még így is találni legális keretek között is előadásokat tőle – mutatunk is ötöt, amiket most megnézhetnek.
Shakespeare's Globe: Rómeó és Júlia (2009)
Az átmenetileg elérhető online előadásokat kínálók táborát erősíti a londoni Globe Színház is, akik a karantén ideje alatt Youtube csatornájukra töltik fel hat korábbi előadásukat, melyeket két hétig bárki megnézhet ingyenesen. Elsőként a Hamlet debütált, jelenleg pedig a Rómeó és Júlia fut, de a továbbiakban megtekinthető még A két veronai nemes, a Téli rege, A windsori víg nők és A szentivánéji álom is. Az előadások pontos premierdátuma és elérhetősége a színház honlapján követhető. Brit társulat lévén az előadások nyelve természetesen angol, de még így sem érdemes lemondani róluk: egyrészt a Globe a világ leghíresebb Shakespeare színháza, ahova egyébként általában borsos jegyárakon juthatunk be, másrészt ezek a történetek annyira ismertek, hogy idegen nyelv tudás hiányában is élvezhetők.
Gyulai Várszínház: III. Richárd (2017)
„Úgy döntöttem, hogy gazember leszek.” Ezt az egy mondatot sokan ismerik a III. Richárdból, a cselekményét viszont kevesen. A Rózsák háborúja után játszódó történet a kegyetlen és gátlástalan hatalomra törő Richárdról ugyan a királydrámák legismertebb darabja, népszerűsége még így is messze elmarad az olyan sikerdaraboktól, mint a Hamlet. Néhány éve viszont újra többet játsszák: 2017-ben például a Gyulai Várszínházban, a Maladype Színház társulatának előadásában, a magyar színházi élet egyik legmeghatározóbb alakjának, Zsótér Sándor rendezésében került színpadra. Zsótér elképzelése szerint Richárdnak nagyon is van lelkiismerete, ő pontosan tudja, mit miért tesz, és hogy az nem jó – szemben mindazokkal, akik őt hatalomra segítik, s utólag háborodnak fel a gaztetteken, holott a maguk módján ők is azokat hajtottak végre.
Krétakör: hamlet.ws (2007)
A Hamletet számtalanszor feldolgozták már a színpadokon, az egyik legkülönlegesebb és legformabontóbb változat azonban még mindig a Krétaköré. Az előadásban összesen csak három színész szerepel, és még igazi szereposztás sincs, sőt, a híres Lenni vagy nem lenni monológ sem hangzik el. A hamlet.ws inkább csak kiveszi az eredeti drámából azt, amit érdekesnek talál: hogyan állja meg a helyét a felnőtté válás küszöbén álló, konzervatív, a család egységében, a szó igazságában, a szerelemben, a barátságban és Istenben hívő fiatal fiú abban a világban, amelynek nincs átlátható szabályrendszere, ahol az emberek kicsinyesnek, gyávának és hazugnak tűnnek? A hamlet.ws-t nem véletlenül csak osztálytermekben, diákoknak játszotta egy időben a társulat: az ő olvasatukban a Hamlet a felnőtté válás, a szocializáció és az antiszociálisok története.
Harag György Társulat: Tévedések vígjátéka (2017)
Két, születésükkor egymástól elszakadt ikerpár harminc év után arra a szigetre utazik, ahol testvéreik is élnek, amikor pedig belebotlanak azok rokanaiba és barátaiba, elkezdődik a tévedések sorozata: természetesen mindenki a szigeten élő testvéreknek hiszi az ikerpár tagjait. És ezzel minden a feje tetejére áll: felbukkan egy féltékeny feleség, annak a semmit sem értő húga, egy szerencsétlenül járt kereskedő és egy hajláktan asszony, a város legnépszerűbb polgárát kiteszik a házából, miközben a gyanútlan látogatónak meg vadidegenek keresik a kegyeit. A Tévedések vígjátékán egyszerre nevetünk, miközben magunkban csendesen megjegyezzük, néha pont ilyen értetlenül állunk a saját életünk fölött mi is, mint a darab szereplői.
Vádli Társulás - Füge Produkció – Szkéné: Rosencrantz és Guildenstern halott
A Rosencrantz és Guildenstern halott ugyan nem Shakespeare dráma, viszont a leghíresebb darab, amit az angol bárd színműve ihletett. Rosencrantznak és Guildersternnek a Hamletben alig jut játékidő, abban azonban fontos szerepet játszanak, hogy a dán királyfi rájöjjön, szinte senkiben sem bízhat, még gyerekkori jóbarátaiban sem. Tom Stoppard drámájában a halálba küldött mellékszereplők főszerepet kapnak, de igazából saját drámájukban is épp ugyanúgy kívülállóként bolyonganak és sodródnak a történések folyamában, mint a Hamletben. Ők tulajdonképpen mi: tehetetlen és kissé szánalmas kisemberek, akik csak tengődnek a hatalmasok alakította világban és nem értik, ki, mikor és hol döntött az életükről. Mindezt ráadásul az alternatív színházi szcéna legjobb színészei mutatják meg.