A filmstúdión kívüli, költségvetését külföldi producerek és közösségi finanszírozás által összegyűjtő The Poltergeist Diaries (magyarul: Kísértetnaplók) című film nagyobb részben Veszprémben és környékén forog majd az ősz folyamán. Eric Roberts mellett a főbb szerepekben láthatjuk majd Korcsmáros Andrást (Asterix és Obelix: Isten óvja Britanniát), Kuna Katát (Mintaapák), Inoka Pétert és Maria Olsent (Villámtolvaj - Percy Jackson és az Olimposziak). A stáb angol és amerikai kapcsolatainak köszönhetően a külföldi vendégszínészek jeleneteit májusban forgatják. A filmről a készítő, Gallai József mesélt a Vehir.hu-nak.
Ebben a hónapban forgattad az Oscar-díjra és háromszor Golden Globe-díjra jelölt Eric Roberts jeleneteit a jövő évben megjelenő természetfeletti thrilleredbe. Miről fog szólni a film?
A film egy testvérpár idősebb tagjáról szól, aki hátat fordít addigi életének és elköltözik egy elhagyatott erdei házba, kisvártatva azonban nyom nélkül eltűnik. A történet ugyanakkor főként az úgymond hátramaradtakra fókuszál és arra, hogy hogyan képesek ezek az emberek megküzdeni azzal, ha szerettük eltűnésére látszólag nincs racionális magyarázat.
Hogyan kerültél kapcsolatba Eric Robertssel? Nehéz volt megkörnyékezni? Azért ez mégsem egy hollywoodi szuperprodukció.
A külföldi kapcsolataimnak köszönhetően egy idő után nagyjából képbe kerültem azzal, hogy melyek azok a hollywoodi színészek, akiket meg lehet környékezni, elérhetők és gyakrabban részt vállalnak független produkciókban. Egy ideje már gondolkoztam azon, hogy milyen jó lenne egyszer Eric Robertset egy kisebb szerepre megnyerni. Egy kisebb szerepet szántam neki és karácsony után pár nappal írtam az ügynökeinek.
Az egyikük hajlandó volt a tárgyalásra és a színész képviseletére. Felvázoltam neki a produkciót, annak stílusát, az időközben a koronavírus miatt némileg megcsappant költségvetést, és elmagyaráztam, hogy tulajdonképpen ez egy apróbb szerep lenne és a jeleneteit le tudnák forgatni az Egyesült Államokban, gyakorlatilag távmunka jelleggel. Ez a világ jelenlegi helyzetét tekintve még kapóra is jött. Végül hajlandóak voltak egy olyan összegben megegyezni, ami mindkettőnknek rendben volt, és a költségvetésünket sem tépázza meg. A színész egyébként egy percig nem érzékeltette, hogy ez neki rutinfeladat és egy kisebb produkció, nagyon lelkiismeretesen és örömmel működött együtt.
Gondoltad volna, hogy igent mond?
Nem, álmomban sem. Nyilván eljátszik az ember azzal, hogy mi lenne, ha egy nagy név benne lenne a produkcióban. Dolgoztunk már brit és amerikai színészekkel, de ekkora sztárral még nem. Tényleg csak a poén kedvéért írtam, hogy egyáltalán szóba fognak-e állni velem, és bármelyik ügynök hajlandó-e visszaírni legalább másfél mondatot. Nagyon meglepő volt, amikor tényleg hajlandóak voltak reagálni. Még ha ilyen módon is, de nem mindennapi, hogy tudunk együtt dolgozni. Lehetne arra fogni, hogy koronavírus helyzet van, de ha ez nincs, akkor is egy kinti stábbal oldottuk volna meg a jeleneteit. Az országba való utaztatásuk és ellátásuk nagyon megemelte volna a büdzsét. Kellett egy kompromisszumot kötni, de úgy gondolom, hogy végül mindenki jól járt.
A film részben közösségi támogatással valósul meg. Mennyi pénzt sikerült összekalapozni a filmre?
A függetlenfilmesek lassan száz százaléka a közösségi finanszírozás felé fordul. Ez egy nagyon jó dolog, mert azt látjuk, hogy 700 milliót össze lehet gyűjteni egy beteg kisfiúnak, és már James Franco is így szerez támogatást a kisebb filmjeihez. Mivel most egy nagyobb horderejű projektről van szó, célirányosan kerestünk meg független filmes producereket is, így a költségvetés legnagyobb részét így szereztük meg.
Magyar producerekről van szó?
Beszéltem magyar producerekkel a fővárosból, de elég nehezen lehet támogatást szerezni, mert Magyarországon megvan a bázisa annak, hogy milyen filmeket lehet támogatni. Lehet, hogy lett volna, aki támogatta volna, és én fordultam rossz emberekhez. Egyébként még magyar szemmel sincs nagyon durva költségvetése a filmnek. A magyar rendezők többsége még egy pár perces rövidfilmet sem állna neki elkészíteni abból, mint amennyiből a szóban forgó produkció készül.
Nem lehet, hogy azért, mert rétegfilmeket készítesz?
Erre is megvan az esély, de szerintem inkább arról van szó, hogy a magyar filmgyártási berkeken belül nem nagyon foglalkoznak a kisebb költségvetésű filmekkel egy-két kivételt tekintve. Nyolc, de inkább kilenc számjegyű büdzsé a jellemző. Alternatív megoldásokat kell keresni és nem csupán az országhatáron belüli lehetőségekben gondolkodni.
Mennyi időt vesz igénybe a film elkészítése? Mikor láthatja a közönség?
Az első mondatot tavaly augusztusban írtam le. Most májusban forgatunk egy keveset, és ha a világ is hajlandó lesz nekünk segíteni, ősszel folytatjuk a nagyját. Azt gondolom, hogy az idei év végén, vagy a jövő év elején kész lesz a film, ezt követően pedig megkezdi a fesztiválkörútját. Innentől kezdve tehát nagyjából másfél év múlva látható a produkció, de filmfesztiválokon már remélhetőleg jóval előbb is.
Mennyire nehéz független filmesként bekerülni egy-egy fesztiválra vagy moziba?
Fesztiválokra egyáltalán nem nehéz, de úgy látom, hogy külföldön ez megint egy picivel könnyebben megy, mint itthon. A mozi már más téma, egy független produkció inkább limitált számú vetítésekre esélyes, akár itthon, akár külföldön.
A független filmezés mellett van fő foglalkozásod, vagy ez tölti ki a mindennapjaidat?
Nekem ez mellékprojekt, de most már egy ideje azon vagyok, hogy a filmezés legyen a fő munkám. Meglátjuk, hogy alakul, mert a mostani vírushelyzet mindent megakaszt. Egyelőre a család mellett össze tudom egyeztetni, főként esténként és hétvégén írok. Ha megnő a lányom, valószínűleg problémáim lesznek (nevet).
Mi történt 2015 óta, mikor utoljára a Vehir.hu-n készült veletek interjú?
Ha jól emlékszem, akkoriban főként az egyik filmünk, a Moth (A Molyember incidens) készítéséről volt szó, ami egész szép karriert futott és még mindig fut be az Egyesült Államokban. Tulajdonképpen az egy jó tanulópénz volt, mert én mai szemmel azt mondom, hogy bőven megvannak a maga hibái és hoztam számos rossz döntést. Ennek ellenére sokat lehetett és lehet tanulni belőle és már ezért is nagyon örülök, hogy elkészült. Az volt az első olyan munkánk, ami lehetőséget adott arra, hogy külföldi filmesekkel és producerekkel tárgyaljunk.
Azóta volt néhány rövidfilmünk, illetve három egész estés. Voltak olyan alkotások, amik világ körüli forgalmazásba kerültek és voltak olyanok is, amelyek az Egyesült Államokban és Kanadában fizikális formában is megjelentek. Ezek szintén kisebb produkciók voltak, de mindegyiknél az volt a cél, hogy az előzőnél egy picit többet érjünk el.
Megvan már a következő projekt?
Két projekt is készül jelenleg. A Rejtekhely című munkám nem kevés zsáneren fog végigzongorázni, kicsit olyan lesz, mint egy kalandfilmbe oltott Agatha Christie történet némi horrorisztikus elemmel vegyítve. A másikat, egy néhány helyszínes horrorfilmet, a feleségemmel közösen írom, ami Az éjszaka árnyékában címet viseli. Néhány korábbi filmünk folytatása, vagy egész estéssé történő bővítése is tervben van. Nem lesz idő unatkozni.
Fotók: Gallai József