A tudatos táplálkozás napjaink egyik legfontosabb témája. Egyre többen tudni szeretnénk, honnan származik és mi kerül az élelmiszerünkbe. A bor esetében azonban nem kötelező ráírni a címkére, hogy mi van benne.
„Sokan hiszik, hogy a bor csak szőlőből, természetes módon készül és az istenek ajándéka, holott ez nem így van. Sok-sok évtizede már, hogy a konzerv-és feldolgozó iparhoz hasonlóan a borra is külön iparág épült. Ezen borokba legtöbbször a szőlőn kívül más adalékanyagok is kerülnek, ami nekünk, fogyasztóknak a legkockázatosabb, hisz előbb-utóbb bajunk származhat belőle. Igaz a mondás, hogy az vagy, amit megiszol” – mondja Kató András, a Mitiszol? nevű webshop ügyvezetője, mely zászlajára tűzte a felszívódó vegyszerek és gyomirtó nélkül művelt, egészséges, tiszta szőlőből, a pincében minimális beavatkozással készült borok képviseletét Magyarországon.
De mit értünk biobor alatt? Bár a köztudatban elterjedt a kifejezés, hivatalosan a „biobor” jelzés nem létezik. A cikkhez mégis ezt az elnevezést választottuk, hisz könnyebben megjegyezhető és leginkább ez van a fejekben. A szakszerű definíció: „ökológiai rendszerben termesztett szőlőből készült bor.” Minden országban máshogy jelölik és mást értenek a bio alatt, de lényegében akkor beszélhetünk bioborról, ha a szőlőt, amiből készül, ökológiai rendszerben termesztik, vagyis olyan szőlőültetvényről származik, amit természetes módon műveltek. Csak hogy egy példát említsünk: a biotermelés és –gazdálkodási mód tiltja a műtrágyák, növekedésszabályozók és génmanipulációval előállított szaporító anyagok bármilyen alkalmazását. Ezt egy zöld certifikáció is jelzi a címkén.
„A természetes borokban ugyanúgy vannak jó és gyengébb minőségű tételek. A bio nem minőségjelző, hanem csupán azt mutatja, hogy más szemléletben állították elő. Mivel a bor is élelmiszer, mindenkinek a saját egészsége érdekében érdemes átgondolnia, hogy mit fogyaszt. A bioborok ízre is mások, mint nagyipari társaik: minél alacsonyabb kénnel készülnek, annál természetesebb a fogyasztási örömük és vibrációjuk. A mi feladatunk, hogy kiválogassuk a legjobbakat” – hangsúlyozza Kató András, aki szerint a bio élelmiszerek éttermi felhasználása után kezdtél el a borok is elkezdeni a „bio trendet”.
Amerikában, Észak-és Nyugat-Európában már tíz éve lezajlott a bioborok térhódítása, Magyarországon az utóbbi 3-5 évben kezdett el köztudatba kerülni. Ők már 14 éve foglalkoznak természetes borokkal.
Mivel a bioborokat jellemzően kisebb (2-4, de maximum 30 hektáros) családi pincék állítják elő, nagy részük nem szupermarketekben, hanem gasztroboltokban és borszaküzletekben kaphatók. A magyar szőlőtermelésnek nagyjából 3-4%-ából lesz végül biobor, Ausztriában ez a szám majdnem 10%.
Kató szerint a bio módon történő termelésre való átállás növekedhet a jövőben Magyarországon. „Látok mozdulatokat nagyobb birtokoktól is, hogy kísérleteznek az ötlettel, hisz látják, hogy nemzetközi szinten ez egy folyamat. Nem divat, mert a divat múló dolog. Itt arról van szó, hogy az emberiség elmozdult egy fenntarthatóbb irányba. Ez örvendetes, hisz ezzel az egészségünket is kevésbé kockáztatjuk.”
A cikk az Ecoport magazin 2020/1. számában jelent meg.