2020. október 21.
//
Orsolya névnap

Mintha ágyúval lőnénk a budai várat

2020. augusztus 3. 4:30
Az emberiség egészen magas fokon űzi a természeti és történelmi örökségének pusztítását, néha egészen ártalmatlannak tűnő módokon.

Ilyen ártalmatlannak tűnő mód a fényszennyezés is, amivel a csillagos égbolt látványát tesszük tönkre. Ez kulturális és tudományos okból is probléma: egyfelől ellehetetlenítjük a földi megfigyeléseket, a csillagászokat mindinkább a civilizációtól távoli óceáni szigetekre, hegyvidéki obszervatóriumokba kényszerítve. 

Másrészt a csillagos ég látványa kulturális örökség: azóta emeljük fel a tekintetünket az éjszakai égboltra, mióta az értelem első szikrája felgyulladt a történelem előtti emberben. Formákat képzelünk a fénypontok csoportjaiba és történeteket találunk ki róluk – sok mese az ókori görögöktől származik, de vannak ennél felfoghatatlanul régebbiek is. A Nagy Medve csillagképet, annak is a Göncölszekér nevű, hét csillagból álló részét az is könnyedén megtalálja az égbolton, akit legkevésbé sem érdekelnek az univerzum rejtélyei. Ez az első csillagkép, amit a gyerekeinknek megmutatunk, és ez az első csillagkép, ami az emberiség gyerekkorában nevet kapott. A csillagképet az európai civilizációtól elszigetelten fejlődő irokéz indiánok Medvevadászatnak hívták – a történészek ebből azt valószínűsítik, hogy a konstellációt még azelőtt nevezték el a nagyvadról, hogy az emberiség elindult volna hódító útjára a bolygón, több tízezer évvel ezelőtt. 

A görög mitológiából ránk maradt sztorik is egy-egy nyári estéről származhatnak, amikor a szülők meséket találtak ki a gyerekeiknek az égen fénylő pontokról. A gyerekek aztán továbbadták a meséket az ő gyerekeiknek, most pedig, évezredekkel később ugyanezek a történetek hangzanak el milliónyi kertben és réten, és szállnak tovább szülőkről gyermekekre. A csillagos égbolt olyan örökségünk, ami legrégebbi elődeinkhez köt minket.

A fényszennyezés ezt a látványt pusztítja el lépésről lépésre, fotonról fotonra.

Pusztítjuk azzal, hogy Elon Musk műholdak ezreit küldi fel Föld körüli pályára, nyüzsgő hangyabollyá változtatva a méltóságteljesen változatlan égboltot – ez ellen nem sokat tehetünk sajnos. De pusztítjuk azzal is, hogy egyre több lámpát kapcsolunk fel: az utolsó fűszál is díszkivilágítást kap, cégek homlokzatára irányítunk reflektorokat, csak hogy a logó az éjszaka közepén is áldozatot mutathasson be a marketingistenség oltárán. Közben viszont egyre messzebb kell mennünk, ha az éjszakai égbolt természetes látványát szeretnénk megcsodálni. 

A világ fényszennyezettségét bemutató térkép jó kiindulási alap lehet, ha erre alkalmas helyet keresünk. A fekete színnel jelölt területek azok, ahonnan a maga természetes valójában láthatjuk az éjszakai égboltot – ilyen hely Magyarország területén nincs. A kék részeken minimális fényszennyezettséggel kell megküzdenünk: a legjobb hazai helyek a Zselic, a Hortobágy és a Körös-Maros Nemzeti Park, megyénkben pedig a Magas-Bakony, Bakonybél környéke várja a fény elől menekülőket. A térképen zölddel jelölt részek a falusias körzetek, itt a horizont-közeli égitestekről már le kell mondanunk. Az alábbi fotó is egy zöld területen készült a Bakonyban: Budapest annyira okádja magából a fényt, hogy majdnem száz kilométerre a Clark Ádám tértől is megöli a keleti láthatárt. 

A sárga és piros területeken már a zenithez közelebbi csillagok fénye is halványabbnak látszik, vagy el is tűnik, a magenta zónákban pedig a Hold és a bolygók kivételével szinte semmi nem látszik. Ahogy egyre több izzót kapcsolunk fel, egyre messzebb kerülünk a csillagos égbolttól – tengerek közepére kell hajóznunk, havas hegycsúcsokra kell felmásznunk, ha még látni akarjuk azt, ami pár száz éve teljesen megszokott látvány volt bármelyik parasztház udvaráról. Villanykapcsolókkal pusztítjuk el a kulturális örökségünket úgy, mintha ágyúkkal lőnénk a budai várat. 

Söge

További cikkek

Szólista alkat vagyok – interjú Ókovács Szilveszterrel
Szólista alkat vagyok – interjú Ókovács Szilveszterrel
Veszprémi származású, operaénekes, televíziós szakember, a Magyar Állami Operaház főigazgatója. Bennünket az Opera új művészeti központjában, az Eiffel Műhelyházban fogad, és rögtön az öthajós csarnokot reprezentáló maketthez kalauzol, hogy megmutassa, hogyan is néz ki a 6,7 hektáros objektum, amely az Opera próba-, gyártó- és raktárközpontja lesz, termekkel, zenekari stúdióval, háziszínpaddal.
Megjelent a Séd folyóirat 28. száma
Megjelent a Séd folyóirat 28. száma
A Covid-sújtotta időkhöz mérten meglepően sok dolog történt Veszprémben az elmúlt két hónapban – ezekről olvashatunk a Séd folyóirat idei ötödik lapszámában.
Személyes történetek piaca
Személyes történetek piaca
Mit szólna hozzá, ha a legszemélyesebb vallomásait tartalmazó naplóját valaki pár évtized múlva piacra dobná? A válaszhoz nem feltétlenül kell időgép, a gyakorlat ugyanis már létezik.
A második világháború előtti utolsó békeéveket bemutató kiállítás nyílik a Laczkó Dezső Múzeumban
A második világháború előtti utolsó békeéveket bemutató kiállítás nyílik a Laczkó Dezső Múzeumban
A Magyar Világ 1938-1940 című kiállítás a világháború előtti utolsó békeévek társadalmát, eseményeit, gondolkodását mutatja be.
Így dolgozták fel a traumákat őseink
Így dolgozták fel a traumákat őseink
A modern világban számos lehetőségünk van testi és lelki fájdalmaink enyhítésére – a régi falusi közösségekben is léteztek módszerek, ezek egy részét pedig ma is használhatnánk a mindennapokban.