Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 24. Emma
Veszprém
1°C
2024. november 24. Emma
Veszprém
1°C

A tanulási problémák előjelei

2010. január 26. 11:05 // Forrás: Kuntár Ferenc
A tanulási problémák meghatározása, eredete a mai napig vitatott, de a nehézségek lehetséges előjelei már kiskorban felfedezhetőek.

A gyermek túlzottan nyugtalan, sírós vagy nagyon aluszékony. Később nem fejlődik egyenletesen, mozgásfejlődése rendellenességeket mutat, beszédfejlődése késik vagy hibás. Óvodáskorban nehezen válik le az anyától, beilleszkedési nehézségei vannak. Idegrendszeri problémára utalhat a durvaság, agresszivitás vagy a túlzott visszahúzódás, gátoltság, érdektelenség. Nehezen tanul meg verseket, dalokat, nem érdekli a mese. Nehezen fejezi ki magát szóban, nehezen tájékozódik térben és síkban. A felsorolt jelek közül egy-egy megléte még nem jelenti, hogy tanulási nehézsége lesz a gyermeknek, de több tünet együttes megléte már valószínűsítheti.

A tanulási nehézségek megjelenésének főbb tünetei lehetnek a figyelemzavarok, az érzékelés és a mozgás területén mutatkozó zavarok, a térbeli tájékozódás problémái, hallás-, látásproblémák, nyelvi zavarok és egyéb, másodlagos tünetek.

Figyelemzavarok
A gyermek figyelme nehezen rögzíthető, a külső ingerek elvonják a tanulástól. Előfordul a figyelem megtapadása is, nem tud váltani. Nem tudja a számára fontos információt kiválasztani, ismeretei rendszertelenek, hiányosak. Teljesítménye hullámzó.

Érzékelés- és mozgászavarok
A gyermek mozgásai rendezetlenek. A látáshoz kapcsolódó elemi gondolkodási műveletek nehézkesek vagy elégtelenek. Nehézséget okoz a különböző ingerek átfordítása, például iskoláskorban nem tud tollbamondás után írni.

Térbeli tájékozódási zavarok
A gyermek nem tud jól tájákozódni térben és síkban. Bizonytalan az irányok megítélésében. Nem különül el számára a fent és lent, a jobb és a bal.

Hallás- és látászavar
A gyermek nem hallja az időtartamok közti különbségeket, ritmusérzéke nem megfelelő. Bizonytalan a formafelismerő képessége, ezért nehezen azonosítja az egyes formákat.

Nyelvi zavarok
A gyermek erősen beszédhibás, gyengén artikulál, szegényes az aktív és passzív szókincse, nehézkesen fejezi ki magát. Más esetekben beszédkényszer figyelhető meg.

Másodlagos tünetek
A tanulási nehézség következményeként jelennek meg a gyerekben. Leghamarabb a viselkedésben tükröződnek. Kialakuhat egy nagyfokú kudarcelvárás, ilyenkor a viselkedési rendellenességek a sikertelenség kezelésére kialakított stratégia. Ilyen lehet az agresszió vagy a visszahúzódó, gátolt viselkedés. Más esetekben bohóckodással teszi magát elfogadhatóvá. Egyéb tünet lehet a túlzott engedelmesség, lányoknál nyafogás, túlzott nem megfelelő érzelmi reakció, ellenállás.

vehir.hu

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.