A Kalmár téren tartott sajtóesemény keretében Gerstmár Ferenc (LMP) önkormányzati képviselő elsődlegesen azt nehezményezte, hogy a 8-as út fejlesztése során nem valósultak meg a közösségi tervezés feltételei, amit a képviselő így foglalt össze röviden:
- a lehetőségnek a megfelelő fázisban (tehát a folyamat kezdetén) való megjelenése
- valódi jogai legyenek az érintetteknek
- kölcsönös tájékoztatás esélye
Hangsúlyozta, hogy
Ha a lakosságot bevonjuk egy folyamatba, olyan információk beépítése történhet, amelyekkel adott esetben csak ők rendelkeznek.
Így történhetett meg az, hogy jelen állás szerint megszűnik a Látóhegyre történő átjutás lehetősége a Cholnokyvárosból a Boglárka utca felől.
Jelen esetben is egyébként szabálytalanul és életveszélyes körülmények között, kétszer kétsávos úton kelnek át azok, akik ezen a területen terveznek kirándulni, vagy kutyát sétáltatni.
Benczik Gabriella (Párbeszéd) kiemelte, hogy a júniusi közgyűlésen a többségi képviselőcsoport leszavazta azt a javaslatot, hogy a 8-as főút déli elkerülő szakaszának Cholnoky lakótelepi részén a korszerűsítést követően biztosított legyen a gyalogos és kerékpáros átkelés lehetősége a Látóhegy irányába.
A képviselő ezután az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is megkereste, ahonnan azt a választ kapta, hogy
az új építésű gyorsforgalmi és elkerülő utaknak köszönhetően a tranzitforgalom kevésbé fogja terhelni a települések útjait, azok így hozzájárulnak az élhetőbb, egészségesebb, levegő és zajszennyezésnek kevésbé kitett települések kialakításához, a helyi életminőség javításához.
Zajvédő elemek valóban lesznek az elkerülő út mentén, ugyanakkor akik a Látóhegyre szeretnének kijutni, az Almádi úti kereszteződésnél, vagy a Tesco áruháznál tudnak átkelni, a köztes 3,5 km hosszúságú úton a jövőben már szabálytalanul sem lesz erre lehetőség.
A Párbeszéd képviselője szerint egy aluljáróval egyszerűen orvosolni lehetne ezt a problémát.
Hartmann Ferenc (MSZP) tájékoztatójában a 8-as út felújításának történetét egészen 2005-ig vezette vissza. Egy GKM rendelet ekkor határozott a Veszprém-Dunaújváros-Szolnok városokat összekötő M8-as autóút nyomvonaláról, amely Veszprémet délről elkerülve vezetett volna az M7-es autópályába. Ez a szakasz aztán 2008-ban megkapta a környezetvédelmi engedélyt is.
Az M8-as azonban gazdasági okok miatt – a fővárosi metróépítés miatt – kikerült az Országos Területrendezési tervből.
Szintén ebben az időszakban, 2007-ben a Debreczenyi János vezette városvezetés a helyi rendezési terv módosítása érdekében szabvány alóli felmentést kért, hogy ne kelljen kétszintes csomópontot kialakítani annak érdekében, hogy a közelben megépülhessen egy barkácsáruház.
Hartmann kifejtette, hogy a városvezetés ekkor sem egyeztetett a lakossággal, de a tiltakozások miatt végül visszamódosította a rendezési tervet.
Végül 2010-ben jelentette be Navracsics Tibor és Fellegi Tamás akkori nemzeti fejlesztési miniszer, hogy megépülhet a többszintes csomópontokkal ellátott déli elkerülő, ennek az utolsó szakasza, a tényleges építkezés kezdődött el most.
Hartmann Ferenc nehezményezte, hogy a fejlesztés részleteiről keveset lehet tudni, az sem egyértelmű, hogy hol és milyen lesz a zajvédelem. A képviselő aggodalmát fejezte ki a Kalmár téri növényzettel kapcsolatban is, szerinte nem csak zajvédő falakkal, hanem zöld növényekkel, azok áttelepítésével is megoldható a zajvédelem.
Továbbá kijelentette, hogy ha a projekt keretében egy aluljáró építéséhez nincs meg a kellő állami forrás, akkor a városnak kellene finanszíroznia azt saját pénzből.
A fejlesztés kapcsán egyébként hétfő délután 5 órától lakossági fórumot hirdetett az önkormányzat a Cholnoky Iskolába, ahol az illetékes döntéshozóknak és hivatali vezetőknek tehetnek fel kérdéseket az érdeklődők.