2020. szeptember 22. // Móric névnap

Nem megfelelő a 8-as út elkerülője az ellenzéki politikusok szerint

A közösségi tervezés hiányát és a Látó-hegy hermetikus elválasztását nehezményezték az ellenzéki képviselők a 8-as út déli felújításával kapcsolatban. Benczik Gabriella, Gerstmár Ferenc és Hartmann Ferenc hétfő délelőtti sajtótájékoztatójukon az évtizedes projekttörténet fontosabb fejezeteiből is idéztek.

A Kalmár téren tartott sajtóesemény keretében Gerstmár Ferenc (LMP) önkormányzati képviselő elsődlegesen azt nehezményezte, hogy a 8-as út fejlesztése során nem valósultak meg a közösségi tervezés feltételei, amit a képviselő így foglalt össze röviden:

  1. a lehetőségnek a megfelelő fázisban (tehát a folyamat kezdetén) való megjelenése
  2. valódi jogai legyenek az érintetteknek
  3. kölcsönös tájékoztatás esélye

Gerstmár FerencGerstmár Ferenc

Hangsúlyozta, hogy

Ha a lakosságot bevonjuk egy folyamatba, olyan információk beépítése történhet, amelyekkel adott esetben csak ők rendelkeznek.

Így történhetett meg az, hogy jelen állás szerint megszűnik a Látóhegyre történő átjutás lehetősége a Cholnokyvárosból a Boglárka utca felől.

Jelen esetben is egyébként szabálytalanul és életveszélyes körülmények között, kétszer kétsávos úton kelnek át azok, akik ezen a területen terveznek kirándulni, vagy kutyát sétáltatni.

Benczik Gabriella (Párbeszéd) kiemelte, hogy a júniusi közgyűlésen a többségi képviselőcsoport leszavazta azt a javaslatot, hogy a 8-as főút déli elkerülő szakaszának Cholnoky lakótelepi részén a korszerűsítést követően biztosított legyen a gyalogos és kerékpáros átkelés lehetősége a Látóhegy irányába.

Benczik GabriellaBenczik Gabriella

A képviselő ezután az Innovációs és Technológiai Minisztériumot is megkereste, ahonnan azt a választ kapta, hogy

az új építésű gyorsforgalmi és elkerülő utaknak köszönhetően a tranzitforgalom kevésbé fogja terhelni a települések útjait, azok így hozzájárulnak az élhetőbb, egészségesebb, levegő és zajszennyezésnek kevésbé kitett települések kialakításához, a helyi életminőség javításához.

Zajvédő elemek valóban lesznek az elkerülő út mentén, ugyanakkor akik a Látóhegyre szeretnének kijutni, az Almádi úti kereszteződésnél, vagy a Tesco áruháznál tudnak átkelni, a köztes 3,5 km hosszúságú úton a jövőben már szabálytalanul sem lesz erre lehetőség.

A Párbeszéd képviselője szerint egy aluljáróval egyszerűen orvosolni lehetne ezt a problémát.

Hartmann Ferenc (MSZP) tájékoztatójában a 8-as út felújításának történetét egészen 2005-ig vezette vissza. Egy GKM rendelet ekkor határozott a Veszprém-Dunaújváros-Szolnok városokat összekötő M8-as autóút nyomvonaláról, amely Veszprémet délről elkerülve vezetett volna az M7-es autópályába. Ez a szakasz aztán 2008-ban megkapta a környezetvédelmi engedélyt is.

Az M8-as azonban gazdasági okok miatt – a fővárosi metróépítés miatt – kikerült az Országos Területrendezési tervből.

Hartmann FerencHartmann Ferenc

Szintén ebben az időszakban, 2007-ben a Debreczenyi János vezette városvezetés a helyi rendezési terv módosítása érdekében szabvány alóli felmentést kért, hogy ne kelljen kétszintes csomópontot kialakítani annak érdekében, hogy a közelben megépülhessen egy barkácsáruház.

Hartmann kifejtette, hogy a városvezetés ekkor sem egyeztetett a lakossággal, de a tiltakozások miatt végül visszamódosította a rendezési tervet.

Végül 2010-ben jelentette be Navracsics Tibor és Fellegi Tamás akkori nemzeti fejlesztési miniszer, hogy megépülhet a többszintes csomópontokkal ellátott déli elkerülő, ennek az utolsó szakasza, a tényleges építkezés kezdődött el most.

Hartmann Ferenc nehezményezte, hogy a fejlesztés részleteiről keveset lehet tudni, az sem egyértelmű, hogy hol és milyen lesz a zajvédelem. A képviselő aggodalmát fejezte ki a Kalmár téri növényzettel kapcsolatban is, szerinte nem csak zajvédő falakkal, hanem zöld növényekkel, azok áttelepítésével is megoldható a zajvédelem.

Továbbá kijelentette, hogy ha a projekt keretében egy aluljáró építéséhez nincs meg a kellő állami forrás, akkor a városnak kellene finanszíroznia azt saját pénzből.

 

A fejlesztés kapcsán egyébként hétfő délután 5 órától lakossági fórumot hirdetett az önkormányzat a Cholnoky Iskolába, ahol az illetékes döntéshozóknak és hivatali vezetőknek tehetnek fel kérdéseket az érdeklődők.

Hajas Bálint
Domján Attila

További cikkek

Ellenzéki 'gyenge nem' a déli terelőút kapcsán
Ellenzéki 'gyenge nem' a déli terelőút kapcsán
Hétfő délelőtt óta az Almádi úti kereszteződést lezárták a 8-as út építése miatt, a forgalom a déli iparterületen átvezető ideiglenes nyomvonalon haladhat. A végleges terelőutat október végéig építhetik meg, azonban ellenzéki képviselők ma reggel tartózkodtak ennek a tervnek az elfogadásánál. Az alpolgármester és a bizottsági elnök reagált a történésekre.
Közgyűlés: szervizút, kettős kereszt, koronavírus
Közgyűlés: szervizút, kettős kereszt, koronavírus
Rendkívüli közgyűlést tartottak kedd délelőtt a Városházán.
Déli elkerülő: sokáig tartó útlezárások és terelések kezdődnek
Déli elkerülő: sokáig tartó útlezárások és terelések kezdődnek
Szeptembertől a Budapesti és a Litéri csomópontoknál és az Almádi csomópontnál kell hosszútávú terelésekre és útlezárásokra számítani. Jelentősen megváltozik a forgalmi rend.
Változó idők, változó álláspontok
Változó idők, változó álláspontok
Nem csillapodtak a kedélyek a 8-as út elkerülőjével kapcsolatban, amely mostanra a politikai csatározások középpontjává vált. Pedig az ezzel kapcsolatos viták több mint egy évtizedig is visszanyúlnak, bár akkortájt még egészen más véleményen voltak az ellenzéki képviselők, mint ma. Régi jegyzőkönyvek leirataiból próbáljuk meg kibogozni, hogyan változtak a vélemények a 8-as elkerülőjével kapcsolatban és arra is fény derül, mi köze a 4-es metró építésének a veszprémi útszakaszhoz.
Brányi: tizenkét éve közismertek az elkerülő tervezett műszaki paraméterei
Brányi: tizenkét éve közismertek az elkerülő tervezett műszaki paraméterei
A nyolcas út Veszprémet elkerülő szakaszának fejlesztéséről, a beruházás nehézségeiről és hasznáról beszélt szerda délelőtti sajtótájékoztatóján Brányi Mária alpolgármester. Mint rámutatott, olyan országos fejlesztés kezdődött meg tavasszal, ami sokak életét meg fogja változtatni.
2020. szeptember 22. // Móric névnap