Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Az országos gazdasági kamara és az új KATA-szabályok, avagy az adószigorítás állatorvosi lova

2020. augusztus 17. 12:00 // Forrás: PestiSrácok
A KATA adózás országosan 400 ezer embert érint, a jövőben pedig több olyan módosítást is elfogadtak, ami merőben átalakítja ezt a kedvezményes adózási rendszert. Nagy Elek a a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnökének írása a témával kapcsolatban először a pestisracok.hu oldalon jelent meg, amit mi is teljes egészében publikálunk.

A kormány – tudva, hogy tényleg vannak szabályozási és visszaélési problémák a KATA-val kapcsolatban – kapott az alkalmon, hogy a vállalkozások érdekképviselője javasolta az adóemelést, és megfogadta Parragh László javaslatát. Így az előzetes kamarán belüli érdemi konzultáció nélkül a sajtónak lenyilatkozott MKIK elnöki javaslat rövid idő alatt elfogadott törvénymódosítássá vált.

A KATA ne legyen bujtatott munkavállalás!

Az nyilvánvaló, a kormány nem tudhatta, hogy az elnöki nyilatkozat mögött senki más nem áll, csak Parragh László egyedül. Eközben a hazai kisvállalkozói szféra szinte egyöntetűen a változás ellen foglalt állást, és a BKIK-hoz eljuttatott panaszok tömegében is legtöbben külön sérelmezik, hogy a vállalkozók képviseletére létrehozott gazdasági kamarától indult ez a váratlan, és a gazdaság érdekeit ilyen formában sértő folyamat, oly módon, hogy az ő véleményük nem lett megkérdezve.

Ez indított arra, hogy karakteresen és ne árnyaltan fogalmazzak: a vállalkozók megkérdezése nélkül egy kamara nem javasolhat felelősen jogszabály-módosítást!

Az alap probléma abban rejtőzik, hogy egy jogos igény orvoslására – azaz a KATA ne legyen bújtatott munkavállalás – olyan megoldás született, ahol bizonyos tevékenységek önhibájukon kívül a restrikció hatálya alá kerülhetnek. Például egy könyvvizsgáló vagy ügyvéd a jogszabály erejénél fogva nem lehet munkavállaló, vagy egy fordító, aki EU-s közbeszerzésen nyertes cégnek bedolgozik, ők nagyon könnyen átléphetik a 3 milliós határt, nem is kevéssel. És ilyen példa nem egy van.Ahhoz, hogy mentsük a menthetőt, és esetleg korrigálni tudjuk a jövő január 1-től életbe lépő változások negatív hatásait, a BKIK álláspontja szerint egy széleskörű vállalkozói konzultációt kell lefolytatni mihamarabb. Ehhez a gazdasági kamarai rendszer minden adottsággal rendelkezik: a területi kereskedelmi és iparkamarák az önkéntes és regisztrált tagok e-mail-címét ismerve, azokra egy megfelelően összeállított kérdőívet kiküldve erős reprezentativitással bíró felmérést tudnak készíteni, ha a vállalkozókban meglesz a kitöltési hajlandóság. Ezt mi a budapesti kamarában most meg is tesszük. Hogy az MKIK elnöke miért nem élt előzetesen ezzel a lehetőséggel, erre a választ nem mi tudjuk megadni! Viszont a KATA-ról történő érdemi konzultáció érdekében fontos, hogy minden érintett mélységében és összefüggéseiben megismerje a témát, hiszen az állam és a vállalkozások számára is tartósan kielégítő megoldást csak az érintett felek szempontjainak kölcsönös megismerése és az érdekek összehangolása révén lehet elérni. Sokan jelenleg valószínűleg csak azt tudják a KATA-ról, hogy

végre egy igazi vállalkozásbarát adónem, ami minimális adminisztrációval és nagyon kedvező adótétellel teszi lehetővé az önfoglalkoztató kisiparos, szakiparos vagy szellemi szabadúszó vállalkozói tevékenység folytatását,

és így segíti a fekete- és szürkegazdaság kifehérítését. Nekünk az a célunk, hogy a KATA ne essen át az állatorvosi ló minden „betegségén” és a végén ne szűnjön meg!

Nagy Elek, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke Fotó: MTI/Illyés TiborNagy Elek, a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) elnöke Fotó: MTI/Illyés Tibor

Az EVA szomorú története

Itt kell emlékeztetnünk mindenkit, hogy ehhez hasonló adójogi kezdeményezés már volt Magyarországon, amikor 2003-ban bevezették az egyszerűsített vállalkozói adót, rövidítve az EVA-t. Ennek lényege az volt, hogy egy bizonyos jövedelemszint alatt (ez évi 15 millió forintról 30 millió forintra emelkedett az évek során) a bevétel egy meghatározott (kezdetben 15, majd 25, végül 37) százalékát kellett befizetni és cserében nem kellett sem társasági adót, sem általános forgalmi adót, sem személyi jövedelemadót fizetni, miközben a kettős könyvelés helyett elég volt egy bevételi nyilvántartás vezetése. A legfőbb előnye tehát az alacsony adóterhelés és az egyszerű adminisztráció volt, amivel a kis cégeket célozta meg az akkori kormányzat. Az adónem rövid idő alatt népszerű lett, a 2010 körüli csúcsán több mint 140 ezer EVA-s vállalkozás éves szinten több mint 180 milliárd forint költségvetési bevételt hozott. Igen ám, de a jól mutató önálló EVA bevételi sornak az ÁFA bevételi soron fizette meg az árát a költségvetés, hiszen az EVA kiváltotta az ÁFA-fizetést is! És ez elindította a rendszert kihasználók fantáziáját, hiszen nem volt nehéz kiszámolni, hogy átszámlázásokkal a 15 és 25% közötti különbség megnyerhető, az állam viszont bukja az ÁFÁ-t. A tét százmilliárdos nagyságrend volt. És ahogy ez egyre nyilvánvalóbb lett a Pénzügyminisztériumban, úgy nőtt a feszültség az EVA körül, különösen, amikor időről-időre bevétel növelő intézkedésekre kellett javaslatokat gyűjteni. Ismerjük a folyamat végét: a szigorítások végén egyre kevesebb EVA-s adóalany maradt, ahogy az eredeti népszerű paramétereit elvesztette az adónem, és így a végén ki lehetett mondani, hogy nincs rá szükség, csak egy zavaró elem az adórendszerben.

De a politika is tisztában volt azzal, hogy egy nagyon egyszerű és relatív kedvezményes adózású rendszerre szükség van a mikro- és kisvállalkozások érdekében, így 2012-ben megszületett a következő adó, melynek célkitűzései sokban hasonlítottak az EVA egykori célkitűzéseivel (kisvállalkozói adminisztrációcsökkentés, gazdaságfehérítés, kisvállalkozásfejlesztés a kedvezményes adómérték által), és a külön pikantériája az volt, hogy ugyanúgy egy női név lett a rövidítése. A KATA adónemet a 2013-as évre lehetett először választani. 

Hogy miért foglalkoztunk ilyen részletesen az EVA történetével? A következő ábrát megtekintve nagy a hasonlóság a felfutás szakaszaiban! Főleg, ha oda rajzolnánk a 2020-as KATA bevételi előirányzatot, ami 192 milliárd forint, miközben az EVA csúcs 182 milliárd forintnál volt! A KATA könnyen lehet, hogy idén éri el a csúcsot, és az EVA-hoz hasonlóan 7 év gyors felívelés után egy gazdasági válság következtében a politikai népszerűség keresési logikán felülkerekedik a költségvetési pénzügyszakmai logika.

Forrás: https://ado.hu/ado/megszunik-az-eva-elt-17-evet/Forrás: https://ado.hu/ado/megszunik-az-eva-elt-17-evet/

Egy ábra alapján azért ne kezdjük még temetni a KATA-t – mondhatják jogosan, hiszen a most elfogadott törvény módosítás mellett is sok vállalkozásnak megéri katásnak maradni. Így legfeljebb a felívelő szakasz törik meg, de az EVA-hoz hasonló lejtmenet nem kellene, hogy elinduljon. Mi ennél pesszimistábbak vagyunk a korábbi tapasztalatok alapján, hiszen a most elfogadott módosítások a visszaélési lehetőségeket nem szüntetik meg, csak bonyolultabbá teszik, amihez például új katás vállalkozások létrehozása válik szükségessé. Tehát nagyjából jövő tavaszra látszani fog, hogy a szigorítások mennyire érik el a tervezett hatásukat, hiszen amennyiben nő a katás cégek száma, miközben a KATA által kiváltott munkaviszonyok miatt az SZJA és társadalombiztosítási járulék költségvetési sorokon nagyobb kiesések válnak láthatóvá, akkor újabb szigorítások fognak következni. Például a most 3 millió forintban meghatározott 40%-os különadó határt 1 millió forintra fogják levinni. Ez a kijátszhatóságot már valóban sokkal jobban megnehezíti majd, de közben „mellékhatásként” sok a törvény eredeti szellemében működő vállalkozás “katázását” is ellehetetleníti, ami miatt elkezdődik a katás adóalanyok számának csökkenése, és a KATA adónemből a bevétel is visszaesik. A visszaeső bevételekre értelemszerűen a kedvező adótételek emelése lehet majd a válasz, ami még tovább csökkenti a katások számát, mivel a vállalkozók egy része inkább újra a fekete- és szürkegazdaságot választja. És már el is érkeztünk az EVA által befutott pályaív végéhez, a csökkenő népszerűség jó indok lehet az adónem megszüntetésére.

A KATA ne jusson az EVA sorsára!

Ezt a lehető legrosszabb forgatókönyvet kellene elkerülni. Ehhez viszont őszintén fel kell tárni a KATA adónem elfogadásakor létrehozott anomáliákat, és a vállalkozókban egy konzultáció keretében tudatosítani kell, milyen feltételek mellett reális a KATA tartós fennmaradása a hazai adórendszerben úgy, hogy a kedvező tulajdonságaiból minél többet megtart, de közben a költségvetési logikát sem sérti alapjaiban.

Az egyik legfőbb anomália az, hogy elfogadásakor a KATA, annak ellenére, hogy a személy jellegű kifizetések közterheinek a kiváltására lett létrehozva, aközben nem lett harmonizálva a hazai bérrendszer alapját képező évről évre növekvő minimálbérrel, és az ahhoz kapcsolódó társadalombiztosítási járulékokkal, amelyek viszont a társadalombiztosítási jogviszonyok alapjait képzik! 2012-ben a KATA törvény elfogadásakor a minimálbér havi összege 93 ezer forint volt és miközben a KATA törvény szerint a főállású kisadózó e jogállásának időtartama alatt biztosítottnak minősül, aközben a havi 50 ezer forint KATA megfizetésével ezen ellátások számításának alapja havi 81.300 forint, azaz már ekkor kevesebb mint a minimálbér. Egész pontosan a KATA alapján szerzett TB jogviszony a minimálbér 87,4%-a volt az elfogadás évében. Ez az arány pedig évről évre csökkent ahogy évről évre nőtt a minimálbér. Idén egy főállású katás év már csak 0,61 évnek számít a szolgálati időt tekintve! Tehát jelenleg 30 év KATA-s jogviszony csak 19 év szolgálati időnek számít, miközben a nyugdíjhoz is legalább 20 év szolgálati idő kell.

A KATA másik alapvető anomáliáját már a bevezetéskor magában hordozta, amit menet közben fel is nagyítottak, amikor az eredeti 6 milliós bevétel maximuma 2017-ben úgy került 12 millió forintra megemelésre, hogy az adótételek nem változtak. Eközben az ÁFA-mentesen kihasználható KATA bevételi határ az ÁFA alanyi adómentesség 5 millió forintról 2017-től előbb 8 millió forintra, majd 2019-től 12 millió forintra emelésével jelentősen nőtt. Így az eredeti 6 milliós határra vetített 10,8%-os legkedvezőbb adóteher a 12 milliós megemelt határ teljes kihasználásánál 5,4%-ra csökkent! Már az eredeti 10,8%-os adóteher is nagyon kedvező volt az adórendszer többi eleméhez képest, hiszen a munkabér esetén az összes munkáltatói kifizetésből az államhoz kerülő rész 2020-ban 43,2%, ugyanez az adóteher a magánszemélyek osztalék jövedelme esetén 22,65%, az esetleg fizetendő szochó teher függvényében maximum 36,76%. Így érthető, hogy miért indult be a magyar gazdaságban képződő munka és tőkejövedelmek KATA szerinti adózás felé áramlása.

Ezt a folyamatot a bevételi határ megduplázása, és ezzel akár az 5,4%-os adóteher elérhetősége a többes katázás lehetőségével együtt egy egyre gyorsuló pályára tette. Ezt a folyamatot tetézte a koronavírus válság, ami beindította a nagyvállalatok költségcsökkentő programjait, ahol szinte mindenhol felmerült az alkalmazottak egy részének katás vállalkozóvá kiszervezése a jelentős közteher megtakarítás érdekében. Egy bruttó 350 ezer forintos átlagfizetést kapó alkalmazott, ha a munkaadója nyomására, egyébként törvénysértő módon, katás alvállalkozóvá válik és onnantól 300 ezer forintot számláz egy hónapban, akkor a munkavállaló nettója nagyjából ugyanannyi marad. A munkáltatónak viszont havonta megtakarítás a 350 ezer és a 300 ezer közötti különbség, valamint a 350 ezer felett fizetendő kb. 60 ezer forint szochó és szakképzési hozzájárulás. Azaz egy átlagbéres munkavállalón is havi kb. 110 ezer forintot tud spórolni a munkaadó. Egy jól kereső informatikus vagy mérnök esetén ez akár havi 3-400 ezer forint is lehet. Eközben a költségvetés csak egy átlagkeresetű munkavállaló esetén is évi majd 1,5 millió forintot bukik, egy jól kereső szakember esetén pedig akár 5 millió forintot is!

Az emiatt kieső költségvetési bevételek mára elérték a Pénzügyminisztérium ingerküszöbét, hiszen mostanra becslések szerint akár 100 ezer katássá átalakított egykori munkaviszonyról beszélhetünk, ami akár 250 milliárd forint adókiesését jelenthet. És a nagyvállalatok költségcsökkentő tevékenységeit látva beavatkozás nélkül ez jövőre, számban akár további 100 ezres, míg összegben 100 milliárdos tételekkel nőhet. Emiatt nyilvánvalóan irreális az a vállalkozói elvárás, hogy maradjon minden ugyanúgy a KATA-val, ahogy eddig volt.

Itt újra felmerül az országos gazdasági kamara felelőssége, hiszen ezekre az anomáliákra fel kellett volna időben hívni a figyelmet!

Mit lehet tenni a KATA-ért?

Ha meg akarjuk menteni a KATA-t, akkor a kérdés az, hogyan lehet kis bürokráciával és erőforrásigénnyel, nagy hatékonysággal a szabályokat betartó és a szabályokkal visszaélő katásokat szétválasztani?
Kétféle módszerrel lehet orvosolni a visszaéléseket:

Adómérték emeléssel, mint pl.:

  1. Átalányadó emelésével
  2. Sávos adózás bevezetésével
  3. Tételes helyett arányos, százalékos adózás bevezetésével
  4. Munkaviszony átalakításának az adóztatásával

Eljárásjogilag, mint például.:

  1. Felső határ bevezetése az egy partner felé kibocsátható számla értékére
  2. Csak munkaviszony vagy nyugdíj mellett lehessen katázni
  3. Csak adott tevékenységi körökre legyen érvényes a KATA
  4. Szigorúbb ellenőrzési feltételek (pl. hétből kettő helyett négy vagy akár öt feltétel teljesítése kötelező)

A jelenlegi törvénymódosítás két másik pontjával, a többes katázás, valamint a katás holding struktúrák felszámolásával, ahol az osztalék összegéhez KATA címén sokkal kedvezőbb feltételek mellett jut egy vállalkozó, minden tisztességes vállalkozó egyetért, azt a BKIK is teljes mértékben támogatja.

A 3 millió forint feletti 40%-os különadónak a kijátszhatósága viszonylag egyszerű. Álljon itt a sajtóban megszellőztetett két példa:

  1. Meglévő katás vállalkozók összeállnak és részben egymás helyett számláznak. Vegyünk egy egyszerű példát: Eddig 3 katás vállalkozó három céghez fejenként évi 9-9 millió forintot számlázott. Jövőre mindegyik mindhárom céghez 3-3 millió forintot fog számlázni. A végeredmény: cégenként 3 millió forint keretén belül lesz a számlázás, így mindenki a pénzéhez jutott különadó nélkül.
  2. Családtagok, megbízható ismerősök bevonásával új katás adóalanyok létrehozása, és a számlázásba az ő bevonásuk. Ez ellen egyébként a szigorításnak a tevékenység végzéséhez szükséges szakmai- tevékenységi jogosultság, gyakorlati idő, vállalkozás ismeretek minimális követelményeiről vizsgatétel körökben kell feltételeket kidolgozni-aktualizálni, meglétük ellenőrzését is elvégezni, és máris a KATA egyik fő vonzerejét veszíti el: se a vállalkozónak ne kelljen sok adminisztrációval, sem az adóhatóságnak folyamatos ellenőrzéssel bíbelődnie.

Mindezek után szeretném kifejezetten kiemelni, hogy a pénzügypolitikának jó ideje célja annak az adóztatási struktúrának a kialakítása, amelyik kezelni tudja a magyar gazdaság dualitását. Eredetileg a KATA is ezt a problémát volt hivatott kezelni részben és nagyon fontos, hogy ezt a célját be is töltötte.

Az a tény, hogy a módosítások, illetve a módosítások elmaradása visszaélésre adtak lehetőséget néhány év után, nem jelenti azt, hogy nincs szükség rá!

Azt pedig nem győzöm eléggé hangsúlyozni, amennyiben átesünk a ló túloldalára, és túladóztatjuk esetleg azokat is, akik a gazdaságpolitika céljainak megfelelően katáznak, az könnyen adóelkerüléshez vezet, különösen ilyen bizonytalan gazdasági környezetben.

Ezen előzmények ismeretében két lépést javaslok:

  1. Rövid távon megvizsgálni azokat a tevékenységeket, amelyek esetében a vállalkozók önhibájukon kívül kerülnek a restrikció alá, illetve olyan elemeket beépíteni a jogszabályba, amelyek elejét vehetik a jövőben az említett visszaéléseknek és még idén ennek megfelelően módosítani a jogszabályt. Ezzel a megoldással részben lehet orvosolni a fűnyíró elven bevezetett korlátot.
  2. Hosszabb távon úgy átalakítani a KATA-szabályozást, hogy a jelen cikkben taglalt anomáliák orvoslásra kerüljenek és ugyanakkor maradjon meg az adónem egyszerűsége.

Mindezeket a vállalkozásokkal történt széleskörű konzultációt követően lehetséges újraszabályozni.

A Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara ennek a konzultációnak az első lépését már el is kezdte egy online kérdőív formájában, amit több ezer vállalkozó már ki is töltött. A kutatás eredményét nemsokára publikálni fogjuk. Addig is javasoljuk hasonló kutatások elindítását az ország Budapesten kívüli területein is.

vehir.hu
további cikkek
Ötmilliárd forint az államtól szociális tűzelőanyagra közélet Ötmilliárd forint az államtól szociális tűzelőanyagra Ötmillárd forintot biztosít a kormány a szociális tűzelőanyag programra, amellyel az önkormányzatok támogatják a rászorulókat, mondta Navracsics Tibor, közigazgatási és területfejlesztzési miniszter Pusztamiskén, ahová már meg is érkezett ez a támogatás. ma 10:22 Kádártára is megérkezett a karácsonyi hangulat közélet Kádártára is megérkezett a karácsonyi hangulat Szombat délután igazi közösségi ünnepet tartottak a kádártaiak. A falukarácsonyon a programokból az óvodás kortól a nyugdíjasokig mindenki kivette a részét, miközben finom italokkal és jó kedvvel készültek az év legszentebb ünnepére. ma 10:13 Higgyük el egymásról, hogy jóra vagyunk teremtve! advent Higgyük el egymásról, hogy jóra vagyunk teremtve! Az utolsó, azaz a szeretet gyertyáját is meggyújtották a Veszprém adventi koszorúján. A ceremónián Udvardy György, veszprémi érsek és Ovádi Péter, országgyűlési képviselő is köszöntötte a Kossuth utcán összegyűlt embereket. ma 10:15 Orbán Viktor: nagyon nagy változás előtt állunk, át fogunk térni a háborús időkből a béke korszakába Orbán Viktor Orbán Viktor: nagyon nagy változás előtt állunk, át fogunk térni a háborús időkből a béke korszakába Új realitás jön, új dolgok fognak történni - értékelte a miniszterelnök az amerikai elnökválasztást szombaton Budapesten, nemzetközi sajtótájékoztatón. Orbán Viktor úgy fogalmazott: nagyon nagy változás előtt állunk, át fogunk térni a háborús időkből a béke korszakába. tegnap 12:35

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.