Ha eddig szóba kerültek az egyetemi laborok, a legtöbben különféle kémcsövekkel, műszerekkel felszerelt termeket láttak maguk előtt, ahol a mérnökök és annak készülő hallgatók mélyedhetnek el a tudományterületük rejtelmeiben.
A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Karának legújabb fejlesztése azonban most ezt a berögződést is ledönti azáltal, hogy az országban egyedülálló Marketing Fókuszlabort alakítottak ki az intézményben.
De hogy pontosan miért is hasznos egy ilyen központ és milyen kutatásokra alkalmas, amelyekre eddig nem volt lehetőség, arra a csütörtök délelőtti ünnepélyes megnyitón derült fény a Pannon Egyetemen.
A számos modern eszköz között, amelyek megtalálhatók a laborban, például rendelkezésre áll szemmozgást követő kamerarendszer is, ez alkalmas arra, hogy nyomon kövessék, egy reklámban mire figyel leginkább a fogyasztó.
A szemkamera nemcsak tudományos kutatásokban, de az üzleti világban is széleskörűen alkalmazható, online értékesítési felületek, weboldalak felhasználói magatartásának vizsgálatára is alkalmas. Segítségével a fogyasztói visszajelzések alátámasztása még megbízhatóbb. A szemkamerával bármilyen belső térben vagy képernyős felületen elhelyezett információ hasznossága tesztelhető és optimalizálható, akár külső helyszínen is.
Ezt dr. Veres Zoltán, a Pannon Egyetem Marketing Intézeti Tanszékének vezetője mondta el a rendszerről, hozzátéve, hogy a labor elkészülte egy hosszú út végeredménye, és a létesítmény hiánypótló szerepet tölt be a régióban. A szemkamerával felszerelt Marketing Fókuszlabor megrendelhető szolgáltatásai potenciális előnyt jelenthetnek az üzleti partnereknek, állami szervezeteknek, más oktatási intézményeknek, vagy bármilyen fogyasztói döntés előtt álló felhasználónak.
A Marketing Fókuszlabor jelentőségét emelte ki dr. Gelencsér András rektor is, aki egyenesen történelmi pillanatnak nevezte az egyetem életében ezt a labort, ami egyrészről újabb szintre emeli a marketing szakemberek képzését, másrészről azon túl, a társadalomban az emberek attitűdjeit is segít jobban kiismerni.
Az emberi attitűdök megértése minden probléma megoldása lehet, nem csak a marketingben, hanem a társadalomban és kultúrákban is
- fogalmazott a rektor.
Tehát a Marketing Fókuszlabornak a társadalmi folyamatok megértésében és az üzleti világban is nagy jelentősége lesz a jövőben. A beruházás célja, hogy az egyetemi marketingkutatások során szerzett tapasztalatokat, tudományos eredményeket széles körűen elérhetővé tegye vállalati partnerei számára, bővítve ezáltal az intézmény szolgáltatási portfólióját.
Dr. Birkner Zoltán a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Hivatal elnöke a megnyitóünnepségen hangsúlyozta, hogy a gazdasági fejlődés ma már elképzelhetetlen az innováció nélkül, ennek pedig az egyetemek a centrumai. Jelen projekt kapcsán kiemelte, hogy a marketinginnováció azért is olyan fontos, mert nem elég létrehozni egy új fejlesztést, eszközt, azt a piacon megfelelően kell tudni értékesíteni is.
A Pannon Egyetem ebben tett nagy előrelépést a fókuszlabor kialakításával, amely a későbbiekben a régió fejlődésében is kulcsfontosságú lehet, hangsúlyozta Ovádi Péter országgyűlési képviselő a rendezvényen, aki kitért a város és a Pannon Egyetem kapcsolatára is. Ahogy fogalmazott,
a 71 éves múltra visszatekintő egyetem ma már része a veszprémiek identitásának.
Arra a kérdésre, hogy először milyen területeken alkalmazzák a fókuszlabor által adott kutatási lehetőségeket, dr. Fehérvölgyi Beáta, a Gazdaságtudományi Kar dékánja adott választ, aki elmondta, hogy aktív hallgatóikkal igyekeznek részt venni minden városi és környékbeli kezdeményezésben, így kapcsolatban állnak az Európa Kulturális Főváros projektet lebonyolító csapattal is, de a Balatoni Körrel is régóta tart az együttműködés.
A gazdasági tudományterületeket szolgáló egyedülálló vizsgálati tér a Pannon Egyetem EFOP-3.6.2-16-2017-00017 azonosító számú „Fenntartható, intelligens és befogadó regionális és városi modellek” című projekt keretében valósult meg. A létesítmény kialakításához az egyetem 170 m2 alapterületen végzett felújítást. A Marketing Fókuszlaborban zajló vizsgálatok és kutatások megvalósításához egyedi audio- és videórendszer került kiépítésre, és speciális eszközök – fix és mobil szemkamerák, interaktív tábla – beszerzésére került sor. A beruházás értéke 56,5 millió forint, a megvalósítás a projekt szinte teljes futamidejét feltöltötte, 2,5 évig tartott.