Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 24. Emma
Veszprém
1°C
2024. november 24. Emma
Veszprém
1°C

Szőnyegből autó / Újrahasznosított anyagok a Ford Focusban

2010. február 2. 11:31 // Forrás: Autó-Nexus
Hazánk legnépszerűbb autója, a Ford Focus gyártása során több mint 300 alkatrész készül újrahasznosított anyagokból.

A Ford európai üzemeiben évente mintegy 20 ezer tonna hulladék kerül újrafeldolgozásra: szőnyegek, farmernadrágok, palackok és CD-k – a Ford számára egyaránt újrahasznosítandó alapanyagként szolgálnak, ám a Kék Ovál kutatói új, környezetbarát, könnyen újrahasznosítható illetve lebomló anyagok kifejlesztésén is dolgoznak, az utastéri elemeket természetes rostok erősítik, és számos innovatív, vadonatúj alapanyag tesztje is folyik a laboratóriumokban.

Ha eddig nem tudta, mi történik a kiselejtezett otthoni szőnyegekkel, a kidobott farmernadrágokkal, a kiürült műanyag palackokkal, akkor nézze meg alaposan a Ford Focust!

A Ford essex-i Dunton Technikai Központjának mérnöke, Valentina Cerato szerint: “A Ford megközelítését a vállalat Termékfenntarthatósági Indexe foglalja össze, ami a fenntartható anyagkezelésre is kitér. Ennek értelmében a Ford alkatrészeiben folyamatosan felváltják a műanyagokat az újrahasznosított anyagok és a természetes rostok.”


Fenntarthatóságra tervezve

A Ford Európai Termék-fenntarthatósági Indexe (PSI) elemzi és értékeli a Fordok környezeti, gazdasági és társadalmi hatásait – bizonyítva a vállalat elkötelezettségét, hogy vezető szerepet kíván játszani e területeken.

A Ford PSI értéke összesen nyolc paraméterből áll össze, ezek közül a fenntarthatóság szempontjából legfontosabb értékek:

- fenntartható forrásból származó anyagok használata (újrahasznosított vagy megújuló anyagok)
- összetevők ellenőrzése (ide tartozik az utasterek allergia-tesztje is)
- a globális felmelegedésre kifejtett hatás a teljes életciklus alatt (főleg a széndioxid-emisszió)
- a levegő minőségére kifejtett hatás a teljes életciklus alatt (egyéb, a levegőbe távozó emissziók)


A csodálatos műanyag

Az essexi Dunton Technikai Központban dolgozó anyagkutatók olyan összetevőket fejlesztettek ki újrahasznosított anyagokból, amelyek sem a minőség, sem a tartósság, sem pedig a teljesítmény terén nem kívánnak kompromisszumokat.

Újrahasznosított anyagok a jelenlegi Focusban:

- A fűtés/légkondicionálás burkolata 25 százalékban újrahasznosított műanyagokból készül
- A lökhárítók anyagának 20 százaléka újrahasznosított lökhárítókból származik
- Az utastéri kárpitok anyagának 20 százaléka újrahasznosított kárpitokból és szőnyegekből származik
- Az akkumulátor-tálca 50 százalékban különböző újrahasznosított műanyagokból készül
- A sárvédőív burkolata 100 százalékban újrahasznosított polipropilénből készül
- A légszűrő egység 25 százalékban tartalmaz újrahasznosított műanyagokat
- A szövet üléskárpit 100 százalékban újrahasznosított anyagból készül
- A tetőburkolat, a kalaptartó, a műszerfalpanel, a szigetelések és a hangelnyelő anyagok újrahasznosított textileket tartalmaznak

Az újrahasznosított anyagok alapjául egészen hétköznapi dolgok szolgálnak: műanyag palackok és kupakok, számítógépek és tévék külső burkolatai, CD-k, otthoni szőnyegek, sőt farmernadrágok is. A Fordok hangszigetelő burkolatai farmernadrágokból és újrahasznosított üléskárpitokból készülnek.


Valentina Cerato, a Ford essex-i Dunton
Technikai Központjának mérnöke


Természetes megoldás

A Ford a műanyagok, gumik, habok, filmrétegek és szövetek terén is magasabb szintű kutatásokat folytat, még több alternatív, természetes alapú anyagot fejlesztve ki, amelyek jól használhatók, tartósak és költséghatékonyan gyárthatók, ezzel is csökkentve az olajbázisú anyagoktól való függést. Az autóipar jellemzően nyersolaj- és üvegszál-alapú anyagokat használ, ám a Ford kutatói vadonatúj anyagokat fejlesztenek ki, amelyekben sokkal több a természetes összetevő, például a szójaliszt, a kender és a cellulóz. A teszteredmények azt mutatják, hogy a természetes rostokkal megerősített műanyagok akár 30 százalékkal is könnyebbek lehetnek.

A Ford anyagszakértői nagy erőkkel dolgoznak a polilaltid savnak (PLA) is nevezett, kukoricából, cukorrépából vagy cukornádból készíthető, biológiailag lebomló műanyagok előállításán. A PLA-ból készült műanyag alkatrész az életciklusa végén 90-120-nap alatt lebomlik, míg a hagyományos, kőolaj-alapú műanyagok 1000 évig is megmaradnak a hulladéklerakó telepeken. A Ford hisz a PLA autóipari alkalmazásában: ebből az anyagból készülhetnek kárpitok, padlószőnyegek, vagy akár olyan utastéri elemek is, mint a belső díszlécek. A PLA másik, akár azonnal alkalmazható felhasználási módja, ha védőelemek készülnek belőle, amelyek a szállítás során óvják az autókat.


Allergia-tesztek

Miközben a mérnökök azon dolgoznak, hogy csökkenték a Fordok utasterének környezetre gyakorolt hatását, arról sem feledkeznek meg, hogy az utasokat is megóvják az esetleges egészségkárosító, allergiás reakcióktól.

Minden olyan anyag, amit a Ford Focus vezetője megérinthet – legyen az a kormánykerék, az üléskárpit vagy a biztonsági öv – dermatológiai teszten megy keresztül, a nagy teljesítményű levegőszűrők pedig megakadályozzák, hogy pollenek jussanak az utaskabinba.

A Focus mellett még nyolc másik Ford-modell is átesett az allergia-teszten: a Fiesta, a Fusion, a Focus, a C-MAX, a Kuga, a Mondeo, az S-MAX és a Galaxy. A vizsgálatot egy független nemzetközi tesztintézet, a TÜV végezte. A Ford az egyetlen autógyár, amelynek járművei rendelkeznek az allergia-vizsgálatról szóló igazolással.


Jön a “folyékony fa”

A Ford tavaly csatlakozott egy hároméves kutatási projekthez, amelynek célja egy új fa/műanyag keverék, a “folyékony fa” létrehozása. Már a kezdeti kutatások is kiváló újrahasznosíthatóságról tanúskodnak: az új anyag egymás után öt alkalommal is hasznosítható, ráadásul a CO2-egyensúly szinte semleges.

A megújuló anyagok kutatása a Ford környezetvédelmi stratégiájának egyik legfontosabb eleme; új modelljeiben a vállalat igyekszik minél nagyobb arányban felhasználni természetes anyagokat. Jelenleg mintegy 300 alkatrész készül olyan alapanyagokból, mint a pamut, a fa, a len, a kender, a jutarost és a nyersgumi.


Fenntarthatósági jelentés

A Ford Motor Company immár tíz éve minden esztendőben megjelenteti beszámolóját folyamatos erőfeszítéseiről, amelyek arra irányulnak, hogy a vállalat minél nagyobb mértékben járuljon hozzá a fenntartható környezet, társadalom és gazdaság kialakításához. Az újrahasznosítás témakörében a jelentés (megtalálható a ford.com/microsites/sustainability-report-2008-2009 linken) ismerteti többek között a következőket:

- A Ford minden európai járműve tartalmaz újrahasznosított polimereket (műanyagok, fonalak, stb.) és újrafelhasználható alkatrészeket – ott, ahol ezek hozzájárulnak a fenntartható anyagkezelési folyamatokhoz és környezetkímélőbb megoldást jelentenek.
- Az újrahasznosított anyagok bármikor alkalmazhatók, ha technikailag vagy gazdaságilag megfelelők. Az újrahasznosított anyagok egy belső vizsgálaton esnek át, összehasonlítva a friss nyersanyagokkal, ami garantálja, hogy rendelkeznek a megfelelő mechanikai tulajdonságokkal, és a belőlük készült alkatrészek ugyanolyan szintű teljesítményt nyújtanak, mint a friss nyersanyagokból készült elemek.
- A Ford célkitűzései közt szerepel a nem fémalapú, újrahasznosított elemek felhasználása minden járművében; a vállalat elkötelezte magát e felhasználás évről évre, modellről modellre történő növelése mellett.


(x)

vehir.hu

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.