A szokásoknak megfelelően október 29-én is napirend előtti felszólalásokkal, interpellációkkal és kérdésekkel kezdődött Veszprém képviselőtestületének ülése a Kossuth teremben.
Elsőként Hartmann Ferenc (MSZP-Párbeszéd-LMP) frakcióvezető nyilatkozott azzal kapcsolatban, hogy a korábbi, „Miként kívánja növelni a városvezetés az állatkert megközelítését lehetővé tevő útkapcsolati és parkoló kapacitást?”című interpellációra adott írásbeli polgármesteri választ csak észrevételekkel fogadja el. Mint mondta, egyetért a polgármesterrel abban, hogy Veszprém egyik legnagyobb turisztikai attrakciója az állatkert, és látogatóinak száma rövid távon is megköveteli a közlekedési kapcsolat javítását a parkolóhelyek számának növelését, de azt minél előbb el kellene kezdeni. Úgy látja, a legjobb megoldás a „Barabás” féle út fejlesztése lehetne, mert az nem terhelné a lakóövezetet, biztosítható lenne a balra be- és kikanyarodás, miként az a szabadságpusztai lámpás kereszteződésnél.
Szóbeli válaszában Porga Gyula polgármester kifejtette, a keleti útgyűrű fejlesztésekor szeretnék megoldani a problémát egy külön, állatkert felé vezető út megépítésével. Ez a tervek szerint nem érintene zöldfelületeket.
Hartmann Ferenc frakciója indítványt nyújtott be azzal kapcsolatban, hogy a közgyűlés foglalkozzon a Cholnoky városrész és a Látóhegy közötti kapcsolat megteremtésével. Az indoklás szerint képviselőcsoportjuk 900 aláírást gyűjtött össze annak érdekében, hogy a 8-as főút Veszprém déli elkerülő szakaszának átépítéséhez kapcsolódóan a Cholnoky városrész és a Látóhegy között aluljáróval legyen biztosított a gyalogos és kerékpáros közlekedés, valamint az átépítés során a Kalmár téri lakásoktól kerüljön távolabb a körforgalom.
Porga Gyula polgármester kiemelte, jelen pillanatban már zajlik a körforgalom építése a Kalmár tér közelében, és ha ezt pár méterrel odébb lehetett volna tervezni és rajzolni, megtették volna a tervezők, de ott ma már bármiféle változtatást lehetetlen megtenni.
A Cholnoky lakótelepen élők igénye szerinte jogos, de alapvetően költségvetési kérdésnek tekinti, mert nem része a mostani beruházásnak.
– Ez ugyanúgy feladat, mint, a veszprémi úthálózat fejlesztése, a vasútállomás rendbetétele és a parkolási gondok megoldása. Mindegyik fontos kérdés, ezért ha a városi költségvetés elfogadásánál a jövőben úgy döntenek, hogy az átkelő a prioritás, akkor előre veszik és fejlesztik -mondta. Az indítványt nem fogadták el.
Benczik Gabriella (MSZP-Párbeszéd-LMP) azzal kapcsolatban nyújtott be interpellációt, hogy „miként kívánja megoldani az önkormányzat a Csillag úti óvodához történő biztonságos gyalogos átkelést?” Itt nincs zebra vagy forgalomlassító eszköz, amely lelassítaná az áthaladó forgalmat és ezáltal biztonságosabbá tenné az óvoda megközelítését. Az óvodába járó gyerekek szülei, az ott dolgozók, valamint az említett környéken élők joggal félnek attól, hogy előbb-utóbb baleset történik ezen a szakaszon-mondta.
Porga Gyula tájékoztatása szerint idén tervben volt a zebra felfestése, de a koronavírus miatti költségvetési átcsoportosítások miatt ezt el kellett halasztani. A remények szerint ezt jövőre pótolják. Emlékeztetett: problémás helyszínről van szó, hisz az óvoda forgalmas út mellett fekszik, ezért korábban 40-es táblát helyeztek ki, sárga csíkokat festettek fel az útra és a parkolót is bővítették.
Gerstmár Ferenc (MSZP-Párbeszéd-LMP) kérdéseben afelől érdeklődött, hogy mennyivel csökkent a szén-dioxid kibocsátás Veszprémben? Hangsúlyozta: az Európai Parlament jelentős többséggel megszavazta annak a rendeletnek a módosítását, amely 2030-ra az üvegházhatású gázok kibocsátásának 40 %-os csökkentését írta elő az 1990-es értékhez képest, Veszprém pedig energiastratégiájában vállalta, hogy 2026-ra 25 százalékkal csökkenti a város szén-dioxid kibocsátását. A polgármester írásban ígért választ, hisz elmondása szerint nagyon részletes kimutatások és beszámolók állnak rendelkezésre ezzel kapcsolatban. Hozzátette: nem állunk rosszul az úton amin elindultunk, de még nem látni az alagút végét.
Katanics Sándor (DK-Szakszervezetek) azt kérdezte a polgármestertől, hogy milyennek értékeli Veszprém közösségi közlekedését, a szolgáltatás színvonalát? -Jelenleg változatlanul sok a panasz a V-Busz Kft. buszjáratainak a pontosságával, a buszok műszaki állapotával kapcsolatosan. Sajnos az elmúlt időszakban többször volt tapasztalható járatkimaradás is -mondta.
Porga Gyula szerint minden viszonyítás kérdése, de egyet lehet érteni abban, hogy a korábbi szolgáltatóhoz képest előrelépés történt, hisz újabb buszok közlekednek a 30 éves modellek helyett, ma 15 év az átlagéletkora a flottának. „Az ideálistól messze vagyunk”, de az EKF cím várományosaként a polgármester akkor lenne elégedett, ha a jelenlegi buszokat le tudnák cserélni újabbakra, amelyeknek egy része elektromos lenne, és az infrastrukturális háttér is modernebb lenne.
- Ennek előkészületeit, hogy elinduljunk az úton megtettük, a következő közgyűlésen egy erről szóló dokumentumot fogunk beterjeszteni
- válaszolta. Hozzátette: a járvány nagy anyagi veszteségeket okozott nem csak a veszprémi, hanem az összes magyarországi közlekedési társaság életében. Katanics Sándor nem fogadta el a választ, hisz indoklása szerint annak ellenére alacsony a szolgáltatás színvonala, hogy idén is sok pénzt adtak a V-busznak.
Hegedűs Barbara (Fidesz-KDNP) napirend előtti felszólalásában az idén elnyert Idősbarát Önkormányzat díjról beszélt. A díj elnyerésére tavasszal az Emberi Erőforrások Minisztériuma és a Belügyminisztérium közösen hirdetett pályázatot. A pályázati anyag elkészítésének folyamatában az önkormányzati dolgozókon kívül aktívan részt vettek az Idősügyi Tanács tagjai, az idősügyben érintett önkormányzati intézmények. A sikeres pályázatnak köszönhetően Veszprém nyugdíjas közösség másfélmillió forintot nyert, amellyel a nyugdíjas civil szervezeteket szeretnék támogatni. Az Idősügyi Tanács társelnöke, Szente József nemrégiben hunyt el autóbalesetben, ezért Hegedűs Barbara az ő emlékének ajánlotta az elismerést.