2020. november 29.
//
Taksony névnap

Fortepan: app-teszt Veszprémben és a képekről eltűnő emberek

A Cooltusz csapata a Fortepan megálmodójával, Tamási Miklóssal beszélgetett a digitális és az analóg világ előnyeiről és hátrányairól, valamint a Fortepan közelgő fejlesztéséről, a Fortepan GO-ról a Pannon Unifest első napján.

A Pannon Egyetem kulturális fesztiválja, az Unifest is az online térbe költözött. Szombaton a Fortepanról, az archív analóg fotók digitalizálásáról és a jelenkor digitális fotóinak archiválásáról is beszélgettek a Fortepan-alapító Tamási Miklóssal.

A Fortepan tíz éve létezik az interneten azért, hogy online hozzáférhetővé tegye az analóg archív fotókat – jelenleg 140 ezer kocka érhető el szabad felhasználásra. Szívesen fogadják magánszemélyek, de intézmények támogatását is, akik saját anyagaikkal segíthetik a missziójukat. Idén kezdtek el mesterséges intelligenciát használni személyfelismerésre, a szoftver közismert személyek, művészek, politikusok beazonosításában segít. Jópár olyan kép kerül elő, amin korábban már megjelölték a helyszínt és az időpontot, most pedig újra felbukkannak a rajtuk szereplő személyek miatt.

A mesterséges intelligencia például Cholnoky Jenőt is megtalálhatja a képeken (Fotó: Fortepan / Cholnoky Tamás)A mesterséges intelligencia például Cholnoky Jenőt is megtalálhatja a képeken (Fotó: Fortepan / Cholnoky Tamás)

A Fortepan 1990-ig bezárólag gyűjti a negatívokat – ezzel kapcsolatban Tamási Miklós megjegyezte: ha valaki a kortárs képeket szeretné hasonló módon gyűjteni és rendszerezni, annak sokkal nagyobb kihívásokkal kell szembenéznie. Fájlokkal ugyanis sokkal nehezebb foglalkozni, mint negatívokkal – a negatívok kézzel fogható tárgyak, amik megmaradnak egy családnál, egy szekrényben, egy dobozban. Egy fájl sokkal nehezebben marad fenn, ráadásul ha 20-30 év múlva rekonstruálni akarjuk, hogy ki készíthette azokat, nem semmi feladat lesz fellelni az alkotót. 

És hogy miben változtak a fotóink a múlt századhoz képest? Például abban, hogy eltűntek az emberek a képeinkről: régen még a fotós megmutatta az embereket, ma már nem merünk csak úgy lefotózni idegeneket, és ha mégis megpróbáljuk, ránk szólnak, kitöröltetik a képeket. Ma például elképzelhetetlen, hogy valaki elkezdjen játszótéren gyerekeket fotózni anélkül, hogy rá ne hívnák a rendőrséget – így azonban az utókor számára elvesznek ezek a pillanatok, amiket évtizedeken át meg tudtak mutatni a fotósok. Egyébként is jellemző az emberek iránti érdeklődés eltűnése: előbb az idegenek fotózását hagytuk abba, és egyre inkább csak a családtagjainkra szűkült a témaválasztásunk, a szelfi-korszakban pedig már a családunk se érdekel minket, csak magunkkal vagyunk elfoglalva, magunkat akarjuk megmutatni.

Régen még mertünk játszóteret fotózni (Fotó: Fortepan / Aradi Péter)Régen még mertünk játszóteret fotózni (Fotó: Fortepan / Aradi Péter)

A beszélgetés során egy veszprémi kötődésű téma is felmerült: a Fortepan jelenleg is dolgozik egy ForteGO nevű appon, amit épp nálunk próbálnak ki először élesben 2021 tavaszán. Az app helyspecifikusan felkínálja a felhasználónak azokat a képeket, amik az ő aktuális pozíciójához legközelebb készültek. Olyan funkciót is beleépítenek, ami segít abban, hogy az archív képeket a saját telefonunkkal reprodukáljuk.  “Ez egyszerűnek tűnik, de sok fejlesztés kell hozzá” – mutatott rá Tamási, hozzátéve: bízik benne, hogy Veszprémben tényleg elkezdik majd az emberek használni a ForteGO-t, és az itt szerzett tapasztalatok alapján a fejlesztők el tudnak indulni más települések felé is. 

Címlapfotó: Fortepan / Karabélyos Péter

Söge

További cikkek

Három művészeti sors találkozása, vagy csak a véletlenek játéka?
Három művészeti sors találkozása, vagy csak a véletlenek játéka?
Három különböző személyiség, különböző háttérrel és motivációkkal, mégis útjaik többször keresztezték egymást, köszönhetően a kultúra és művészet iránti alázatuknak. A Pannon Unifest keretében Péti Krisztina, Süle Zsolt és Trócsányi Gergő vallottak a belső mozgató erőről, célokról és a véletlenszerűség, vagy pont ellenkezőleg, a sorsszerűség jelentőségéről.
A színész eszköztárában fontos az önismeret
A színész eszköztárában fontos az önismeret
A Pál utcai fiúk Csónakosaként egy ország színházkedvelői ismerték meg a színpadon, de azt már kevesebben tudják, hogy Király Dániel Veszprémben, a Pannon Egyetem hallgatójaként került igazán közel a színjátszáshoz, ami aztán meghatározta eddigi életét. A Pannon Unifest keretében vallott motivációiról, félelmeiről és egy fiatal színész dilemmáiról.
A digitalizáció segítheti is az analóg művészetet
A digitalizáció segítheti is az analóg művészetet
Kép és szöveg találkozásáról, digitális és analóg technikák összecsengéséről és egy rendhagyó Mikulásról is szó volt a Pannon UniFest negyedik napján Tóbiás Krisztián költő legfrissebb, Turi Lilla rajzaival illusztrált A Mikulás rakétája című kötete kapcsán tartott előadáson.
Nem tehetünk úgy, mintha nem változna a világ
Nem tehetünk úgy, mintha nem változna a világ
A héten zajló VI. Pannon Unifest hétfői vendégei Simon Marci költő és Kemény Zsófia forgatókönyvíró, slammer voltak.
Online rendezik meg a VI. Pannon UniFestet
Online rendezik meg a VI. Pannon UniFestet
Az idei év számos meglepetést tartogat magában, nem csupán csak jó értelemben, de persze akadnak pozitív hírek is. Ilyen az, hogy a hatodik UniFest idén is meglesz tartva, méghozzá az online térben, november 21-től 27-ig. Deli Kittivel, az UniFest főszervezőjével beszélgettünk…