Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

A Pannon Egyetem kutatási eredményeiből születik meg a bioüzemanyag

2021. április 5. 21:15 // Forrás: Pannon Egyetem
Bioüzemanyag-termelést indított el a százhalombattai Dunai Finomítóban a Mol, az új eljárásban nem utólag keverik a biokomponenst a dízel üzemanyagba, hanem már a gyártás során, a fosszilis alapanyaggal együtt dolgozzák fel a bioalapanyagot. A MOL és a Pannon Egyetem által kifejlesztett co-processing eljárás Környezetvédelmi Innovációs Díjban részesült a 2020. évi Magyar Innovációs Nagydíjpályázaton.

A fenntartható dízel gyártásának kettős előnye van; fenntarthatóbb üzemanyagot állítanak elő, a hulladék feldolgozásával pedig segítik a körforgásos gazdaságot, amelynek a vállalat vezető szereplőjévé kíván válni a régióban. A MOL Nyrt. nemrégiben frissített stratégiájának megfelelően 2030-ig több mint 100 ezer tonna/év bioüzemanyag előállítását tervezi.

A Pannon Egyetem kutatási eredményeit alapul véve a MOL 2012-ben kezdte meg a kutatás-fejlesztési munkát, amelynek során meghatározták a feldolgozható alapanyagok típusait és minőségi elvárásait, majd a 2018-ban indult beruházás során kialakították az új bio alapanyagok fogadásához, tárolásához és feldolgozásához szükséges infrastruktúrát. Az új eljárás próbaüzeme tavaly márciusban kezdődött.

Hancsók Jenő Professzor Úr, az egyetemi kutatás vezetője: „Az innováció alapjául szolgáló önálló hidrogénezési technológia kidolgozásában a Pannon Egyetemnek fontos és meghatározó szerepe volt a tématerület jelentőségének felismerésében, a kutatási-fejlesztési tevékenység kezdeményezésében, a kitartó, folyamatos és eredményes alap- és alkalmazott kutatási, valamint iparjogvédelmi (találmányi bejelentések munkapéldányának elkészítése és folyamatos gondozása) tevékenységével.”

A Pannon Egyetem (PE) a fenntartható mobilitás (közlekedés, szállítás) megvalósíthatóságával, többek között, a belsőégésű motorok környezetbarát, alternatív (nem kőolajeredetű) motorhajtóanyagainak kutatásával-fejlesztésével több, mint két évtizede foglalkozik. A PE dízelgázolajok esetében is új, nagy energiatartalmú és környezetbarát komponensek felismerésére és kifejlesztésére fókuszált megújuló alapanyagokból.

„Fő célunk volt a kőolajalapú dízelgázolajok minőségét elérő vagy azt meghaladó tulajdonságú komponensek előállításának kidolgozása alternatív nyersanyagokból, alapanyag- és energiatakarékos, környezetbarát, valamint gazdaságos módon. A Diesel-motorok hajtására alkalmas vegyületcsoportok rendszerszemléletű elemzése alapján felismertük, hogy erre a célra a megfelelő forráspont-tartományú és célirányosan kiválasztott szerkezetű nyíltláncú paraffin szénhidrogének elegyei a legalkalmasabbak. Ezek fém-, kén-, nitrogén-, halogén- és oxigénmentesek. Alkalmazási tulajdonságaik (pl. égési tulajdonságok, energiatartalom, hidrogéntartalom, folyási tulajdonságok, káros égéstermékek keletkezése, csendes égés, stb.) jobbak, mint a kereskedelmi forgalomban kapható dízelgázolajoké. Így természetesen csökken a környezetkárosító hatás, különösen az egyre növekvő közúti áruszállítás esetén. ”- tette hozzá a professzor.

A Pannon Egyetemen és a MOL Nyrt-nél lefolytatott kutatások eredményei alapján meghatározták a bio-/hulladék eredetű alapanyagok dízelgázolaj komponensekké való önálló átalakítására alkalmas technológiai rendszert. Az új tudományos és műszaki felismeréseket, eredményeket két európai és egy magyar találmányi bejelentésben foglalták össze, amelyek közül kettőre már szabadalmi oltalmat kaptak. 

„A világon az elsők között ismertük fel az említett megújuló alapanyagok korlátozott rendelkezésre állását és az azokból történő biohajtóanyag előállítására alkalmas beruházások nagy költségigényét. Ennek megfelelően szisztematikus K+F tevékenységet végeztünk különböző természetes/hulladék alapanyagok és kis értékű, finomítatlan kőolajeredetű gázolajfrakciók változó arányú elegyeinek együttes átalakítási lehetőségeinek vizsgálatára kiváló minőségű dízelgázolajok előállítása céljából. Ennek során a fő kihívás azon technológiai rendszer felismerése, valamint alkalmazhatóságának igazolása volt, amely alkalmas több, egymás mellett és egymás után végbemenő különböző sebességű és eltérő hőszínezetű kémiai átalakulások eredményeképpen, nagy hozzáadott értékű biokomponens-tartalmú dízelgázolajok előállítására. Fontos megemlíteni, hogy a folyamat során kísérő termékként értékes, biokomponens-tartalmú benzinfrakció is keletkezik, ami növeli a kőolajfinomító benzinkészletét.”- emelte ki Hancsók Jenő.

A Pannon Egyetem és a MOL Nyrt. több, egyenként körülbelül 500 órás kísérletet végzett a bioeredetű komponenst tartalmazó alapanyagok és az átalakításuk során keletkező termékek korróziós (pl. acélok „roncsolódását” okozó) hatásainak vizsgálatára. Ezek eredményei is jelentős mértékben hozzájárultak és hozzájárulnak a biztonságos és megbízható üzemeltetéshez. 

vehir.hu
további cikkek
Huszonöt éve nyújt biztonságot az időseknek a Török Ignác utcai idősek otthona Huszonöt éve nyújt biztonságot az időseknek a Török Ignác utcai idősek otthona Huszonöt éves fennállását ünnepelte pénteken az Egyesített Szociális Intézmény Török Ignác utcai idősek otthona.  2024. szeptember 6. 21:12 Navracsics Tibor: a kohéziós politika meghatározó maradhat Európai Unió Navracsics Tibor: a kohéziós politika meghatározó maradhat Reményeink szerint a decemberi EU-csúcson rögzítik, hogy a kohéziós politika a jövőben is meghatározó lesz az unió versenyképessége és a demográfiai helyzet javításában - mondta Navracsics Tibor a kohéziós politikáért felelős miniszterek pénteki budapesti informális találkozója után. 2024. szeptember 6. 14:52 Az idei volt az északi félteke legmelegebb nyara az EU klímafigyelő szolgálata szerint Az idei volt az északi félteke legmelegebb nyara az EU klímafigyelő szolgálata szerint Az idei nyár volt a legmelegebb az északi féltekén a feljegyzések kezdete óta - jelentette be pénteken az Európai Unió Copernicus klímafigyelő szolgálata, hozzátéve: nagy a valószínűsége, hogy az idei év pedig a valaha mért legmelegebb év lesz. 2024. szeptember 6. 9:38 Lezajlott a rendkívüli közgyűlési vitája a millenniumi emlékműről Millenniumi emlékmű Lezajlott a rendkívüli közgyűlési vitája a millenniumi emlékműről Több mint egyórás vita zajlott csütörtök reggel a veszprémi városházán, ahol rendkívüli közgyűlés keretében tárgyalták újra Lugossy Mária Munkácsy-díjas szobrászművész millenniumi szobrának elhelyezését. A szavazáson végül nem született váratlan eredmény, a vitában viszont több helyi közéleti és kulturális szereplő is felszólalt. 2024. szeptember 5. 15:54

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.