Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre

Ami Kosztolányi kötetét illeti: túlságosan is sok vers van benne

2021. április 17. 11:44
Kiragadott sorok, félreérthető mondatok, vagy valóban azt állította valaki Kosztolányi Dezső egyik kötetéről, hogy túl sok vers van benne?

Arany Zsuzsanna, a Sziveri János Intézet Közép- és Kelet-európai Irodalmi és Társadalomtudományi Kutatóközpontjának vezetője csütörtök estére szervezett online beszélgetést Kaffka Margitról és Kosztolányi Dezsőről. Az esemény címe „Jó versei teszik a poétát”, mellyel rögtön meg is zavarják az ember: pozitív kicsengése becsapós, hiszen ki van ragadva Kaffka Margit Kosztolányi első, 1907-es kötetéről írt kritikájából, a teljes bekezdés viszont így szól:

"Egészben véve haszon és nyereség nekünk Kosztolányi, akiről újabban néhány prózai dolgozata révén derült ki, hogy komoly és öntudatos esztéta. Ami a kötetét illeti - túlságosan is sok vers van benne. Igen, azt akarja ez jelenteni, hogy legkevesebb harmincat egészen el kellett volna hagyni. A "gyilkosok"-ért meg kellene őt fenyíteni. De mindez csak rendezésbeli hiba. Mert rossz verset, kérem szeretettel, minden "verstanáló" tanál, óh, jaj, de mennyit! Különbség csak az, hogy az ügyesebbje nem nyomatja ki, sőt le se írja. - Mégiscsak a jó versei teszik a poétát."

Kaffka írása Kosztolányi kötetéről (részlet)Kaffka írása Kosztolányi kötetéről (részlet)

A beszélgetés vendége Parádi Andrea, muzeológus, a Petőfi Irodalmi Múzeum tudományos titkára volt. A diskurálást Arany Zsuzsanna nem kívülállóként, hanem szakavatottként vezette, hiszen a Pannon Egyetem (MFTK) oktatója - többek között - Kosztolányi kutató: megtudtuk, hogy bár Kaffka több ízben is reagál Kosztolányi műveire, az eddigi ismeretek alapján Kosztolányi nem ír Kaffkáról, noha Arany Zsuzsanna szerint érdemes lenne megvizsgálni, hogy munkásságára hatott-e, mert vélhetően igen. 

Plakátterv: Keszte BálintPlakátterv: Keszte Bálint

Furcsa fintora a sorsnak a sok évforduló, amelyek kísértetiesen kacsintanak vissza: Kaffka Margit kicsit több mint száz éve hunyt el, az első világháború után pusztító spanyolnáthában. A trianon emlékév pedig tavaly volt, és bár alakulhatott volna szebben is a 2020, a megemlékezésekből nem volt hiány, ebből is kaphattunk egy kis ízelítőt, persze Kosztolányi munkásságán keresztül:

Parádi Andrea a beszélgetés második felében egy egészen különleges helyre, az Édes Anna helyszínére, Vizyék házába kalauzolta a közönséget, hiszen a PIM egyik kiállításának kulisszáiba engedett betekintést.

Kosztolányi említett regényén keresztül azt is megtudhatjuk, hogyan viszonyult ehhez a történelmi időszakhoz, vagyis az első világháború utáni eseményekhez.

A beszélgetés online formájának pozitívuma, hogy a kiállítás falai közé másként valószínűleg nem tekinthettünk volna be; így viszont Kosztolányi relikviái közül is láthattuk néhányat.

Az online beszélgetés visszatekinthető a Sziveri Intézet Facebook oldalán.

Borítókép: vates.hu

Szabó Eszter
további cikkek
Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait kultúra Papírra vetették a veszprémi amatőr költők szárnypróbálgatásait Antológiát jelentetett meg a Veszprémi Művészetek Háza a Költőtoll Irodalmi Kör amatőr szerzőinek verseiből. ma 12:24 Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában kultúra Grace és Gloria: A szeretet mentőöve a halál árnyékában Tom Ziegler amerikai drámaíró műve különös érzékenységgel beszél az elmúlásról, a gondoskodás szerepéről és arról, hogyan képes két idegen ember egymás lelki támaszává válni a legnehezebb pillanatokban. Az előadás Grace, az idős parasztasszony és Gloria, a New Yorkból hazatérő, nagy karriert befutott önkéntes szociális munkás kapcsolatát mutatja be – két élet találkozását, amelyet a halál közelsége tesz még élesebbé és még emberibbé. Az előadás bemutatója december 13-án lesz a Veszprémi Petőfi Színházban, a darabot Máté P. Gábor rendezte. tegnap 22:35 Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Life&Style Jazz, ami felemel, de a bánatban is velünk marad, mégis, kétszer nem szól ugyanúgy Azt gondoljuk, hogy ismerjük a jazzt? A zenészek közti titkos összekacsintásokat, a füstös klubokat, a dallamokba rejtett érzelmeket? Aligha! Borbély Mihály, Kossuth- és Liszt Ferenc-díjas jazz-zenész megtanított rá, hogy ez a műfaj valójában nem misztikum, hanem a legőszintébb emberi gesztusok zenévé formálása, ahol kétszer nem tudnak eljátszani ugyanúgy egy dalt sem, még a legnagyobb zenészek sem. tegnap 1:26

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.