Pap Máté, a Veszprémi Szakképzési Centrum kancellárja a projekt keddi sajtótájékoztatóján elmondta, a centrum részéről mindig is fontosnak tartották az oktatók digitális kompetenciáinak fejlesztését, az elmúlt egy évben pedig a tanárok részéről is egyre nagyobb igény mutatkozott arra, hogy ilyen jellegű továbbképzésen vegyenek részt. Sokszor azonban problémát jelentett, hogy nem álltak rendelkezésre információk arról, kinek pontosan milyen szintű továbbképzésre lenne szüksége, illetve egyáltalán mit értünk digitális kompetenciák alatt.
Az intézmény ezért a képzés-és oktatásfejlesztésben 25 éves múltra visszatekintő veszprémi Insedo Kft.-vel közösen egy olyan mérési módszertant dolgozott ki a 2020 őszén indult pilot projektben, amellyel eredményesen mérhető a tanárok digitális digitális felkészültsége, majd az alapján személyre szabott fejlődési lehetőséget lehet biztosítani nekik a továbbiakban.
Kavalecz Gábor főigazgató úgy fogalmazott, „az elsődleges cél az, hogy mindenki saját fejlődési pályát járjon be.” Jelenleg a mérésben való részvétel önkéntes, az első körben pedig a Szakképzési Centrum oktatóinak közel 60-70%-a regisztrálta magát a projektben való részvételre, de az intézmény vezetői bíznak benne, hogy ez az arány nőni fog. „Fontos lenne, ha minél több visszajelzést, jó ötletet kapnánk az oktatóktól a projekt további fejlesztésére, így egyrészt még hatékonyabbá válhatna a fejlesztés, másrészt siker esetén a projektet más szakképzési centrumok, tankerületek vagy akár az egyetem felé is kiterjeszthetnénk” – tette hozzá a főigazgató.
A digitális kompetenciák mérésére egy honlap készült (www.tdk.hu), amelyen regisztrációt követően bárki elkezdheti saját készségeinek és képességeinek felmérését. Horváth Miklós, az Insedo Kft. ügyvezetője elmondta, a módszertan összeállításánál egy nemzetközi, EU konform rendszert vettek alapul és hat fő kompetencia területet határoztak meg. Ezek a szakmai elkötelezettség, digitális források, tanítás és tanulás, értékelés, tanulók támogatása, segítségnyújtás a tanulók digitális kompetenciáinak fejlesztéséhez.
Mivel a cél az volt, hogy ne egy önbevalláson alapuló rendszer jöjjön létre, ahol gyakran nem jól ítélik meg magukat a résztvevők, minden területhez és szinthez különböző nehézségű és mélységű feladatok tartoznak. Ezek között vannak egyszerűbb feleletválasztós teszt jellegű feladatok és olyanok is, amikor már meglévő vagy kidolgozás alatt álló konkrét oktatói anyagot kell feltölteni az oldalra.
Ez alapján a digitális felkészültséget a nyelvvizsgához hasonló módon A1 (belépő) – C2 (újító) skálán méri a rendszer, az eredmény szintjelzője pedig ösztönzést is ad a továbblépésre: miután fejlesztettük a kompetenciákat, az adott szint teljesítése után magasabb szintű feladatok is elérhetők.