Egy szép tavaszi vagy nyári napon nyeregbe pattansz és arról ábrándozol, hogy órákon át fogsz kerekezni valami csodaszép tájon vagy épp egy adrenalinemelő domboldalon.
Nincs bosszantóbb, mint egy ilyen indítás után defektet kapni. Persze nem otthon, a garázs és a szerszámaid közelében, hanem a nyílt utcán, 120 km/h-val száguldozó autók mellett vagy az erdő közepén.
Mitől függ, hogy egy gumi mekkora eséllyel kap defektet?
Rajzszög, hegyes ágak, kövek, üvegszilánk vagy tüskék… Sőt, akár egy járdaszegély is kidurranthatja a gumit. Szinte mindegy, mire gördültél rá, ha már megtörtént a baj. De meg lehet ezt előzni?
A kerékpárgumik defektállóságát sokan vizsgálták már, a külső és belső gumival kapcsolatban más-más megállapításokra jutva. Mi most maradunk a külsőnél, és eláruljuk, hogy három elv mentén készítik a gyártók a gumijaikat. Befogadhatatlanul nagynak tűnhet a kínálat, mert minden márka más-más fantázianevet ad ezeknek a gumitípusoknak, de a szakértők tudják, hogy ezek mind ugyanazt a 3 fajtát takarják.
Nézzük, mi és hogyan védi meg a gumit szúrós ellenségeitől!
A három elv:
- anyag és szálsűrűség
- különleges anyagú extra futófelület
- különleges anyagú vastagabb futófelületű gumi
Ha pl. belegondolunk, hogy a motoroktól az autókon át a traktorokig mindennek van gumija, mégsem sérülnek meg egy növénytüskétől, már kezdjük is kapiskálni, hogy mi a különbség anyag és anyag között. És bizony a képlet egyszerű: minél vastagabb, annál nehezebb léket ütni rajta.
A tapasztalatok, vizsgálatok, tesztek eredményei alapján a legjobb defektvédelemmel az 1-5 mm vastag kerékpárgumik rendelkeznek.
Még egy “trükk”, ami végtelenül egyszerű
A defektek egy részét viszont nem a gumi minősége okozza, hanem a benne lévő alacsony légnyomás. Pumpáld hát fel a kerekeket indulás előtt, vagy az úton bármikor, amikor úgy látod, hogy itt az ideje. Ha nem vittél magaddal, a benzinkutakon találsz pumpát.
Ez a téma még sokkal mélyebbre ásható. Ha szeretnéd jobban megismerni a külső és belső gumik lelkivilágát, a Bikepro.hu kerékpár webshop oktató cikkei nagyon sokat segítenek! Pont van a defektvédelemről is egy remek értekezésük, de számos más kerékpáros témát is megtalálsz a honlapon!
Na de várj! Mi a konklúzió?
Az egyetlen választási szempont a defektállóság legyen?
Ha gumit választasz, a defektállóság csupán egy a sok szempont közül, amit figyelembe érdemes venned. Nem igaz az a feltételezés, hogy ha egy gumi kevésbé kitett a defekteknek, akkor az jobb gumi, mint egy másik. Ha egy gumi defektálló anyagból készül, akkor nagyobb lehet az össztömege, ami pedig befolyásolja a gördülékenységet. Ez csak egy példa a sok közül, amiért egyénileg kell meggondolni, melyik szempont mennyit nyom a latban.
Ezt azért is fontos tudni, mert 100%-os defektvédelem nem létezik. Bármilyen vastag gumit át lehet szúrni, illetve vágni, ha nagyon akarjuk. Természetesen a véletlenszerű esélye egyre kisebb és kisebb, minél masszívabb az anyaga, de az elvi lehetősége megvan.