2021. október 25.
//
Bianka névnap

Valóban a körforgalmak városa Veszprém?

2021. augusztus 4. 4:00
Mielőtt elolvasnák a cikket, tippeljenek, vajon hány körforgalom van Veszprémben? A végén eláruljuk a pontos számot, de előtte még mutatunk érdekes, sokszor meghökkentő megoldásokat a nagyvilágból.

Mindekelőtt nézzük meg, hogy mikor beszélhetünk körforgalomról, hiszen attól, hogy egy kereszteződésben körívet kell megtennie az autónak, még nem biztos, hogy a KRESZ szerint körforgalmon haladunk át.

A pontos meghatározás szerint az olyan út számít körforgalomnak, ahol

  1. a körbezárt terület a vezető bal keze felől esik;
  2. az úttest teljes szélességében menetirány szerinti jobb oldalnak számít;
  3. valamennyi betorkoló út irányából tábla jelzi a körforgalmat.

Ez is VeszprémEz is Veszprém

A legelső olyan csomópontot, ahol körforgalomszerűen haladtak át a járművek még 1910-ben alakították ki Angliában, igaz ezt még javában lovaskocsikkal, fiákerekkel és csak elvétve néhány autómobillal használták. Később is inkább kényszerből alkalmazták ezt a megoldást, ha egy épületet, parkot kellett szabályosan megkerülnie az útszakasznak.

A hazai KRESZ-ben 1975 óta szerepel paragrafus a körforgalom használatára, igaz, akkor még csak elvétve építettek ilyen forgalomgyorsító és biztonságos csomópontokat Magyarországon.

Ugyanis a körforgalmak éppen e kettő tényező miatt váltak népszerűvé a várostervezéskor. A növekvő forgalomsűrűség mellett is képes alacsonyabb baleseti kockázattal biztosítani a járművek továbbhaladását az utak találkozási pontjainál, a hagyományos útkereszteződésekhez viszonyítva. Valamint egyenletesebb járműhaladást tud biztosítani a kereszteződésekhez képest akár táblával, akár fényjelző készülékkel van a forgalom szabályozva. Ezen kívül a közlekedésmérnökök fel tudnak sorolni további előnyöket mellette, mint pldául az üzemetetési költség megspórolása.

Az új Almádi úti felüljárónál is a körforgalmak segítik a gyorsabb haladástAz új Almádi úti felüljárónál is a körforgalmak segítik a gyorsabb haladást

Bár a KRESZ szabályai nemzetköziek, a Magyarországon alkalmazott szokás, hogy a "körforgalomban bent lévőnek van elsőbbsége" nem általános. Olaszországban és Franciaországban is előfordulnak jobbkéz-szabály elvén működő körforgalmak, egy fontosabb forgalmi irányt előnyben részesítő körforgalmak és egyéb különleges szabályozásúak  is.

Sőt, hazánkban is van olyan körforgalom, ahol bizonyos forgalmi szituációnál annak kell lefékeznie, aki már bent halad a körforgalomban. Igaz, ez csak akkor lép érvénybe, ha a körforgalmon átvezető villamospályán éppen megérkezik a szerelvény. Mivel Veszprémben nem hogy nem vezet át sínpálya a körforgalmakon, de még csak villamos sincs, így a bakonyi megyeszékhelyen nem kell erre figyelni, nem úgy, mint például Szeged egyik körforgalmában.

A szegedi  Dugonics téri körforgalom a villamossal (fotó: szeged365.hu / Szabó Dávid)A szegedi Dugonics téri körforgalom a villamossal (fotó: szeged365.hu / Szabó Dávid)

A körforgalmak lehetnek egy-vagy kétsávosak, de előfordul ennél is több közlekedési nyomvonal is. Az angliai Swindonban például nem kevesebb, mint 7 (!) sávon haladhatnak az autók.

A swindon-i "magic" körforgalom (fotó: wired.com)A swindon-i "magic" körforgalom (fotó: wired.com)

De, hogy Veszprémből is hozzunk egy érdekességet, a Jutasi út és a Budapest út találkozásánál épült körforgalom a legnagyobb egysávos körforgalom Közép-Európában!

A körforgalmak amellett, hogy közlekedésbiztonság szempontjából előnyösebbek, mint egy kereszteződés, esztétika szempontjából is számos lehetőséget kínálnak a városdekorációért felelős szakembereknek és képzőművészeknek.

Franciaországban egy kedves megoldás (fotó: Tony Emmett/Getty Images/Flickr Open)Franciaországban egy kedves megoldás (fotó: Tony Emmett/Getty Images/Flickr Open)

Ezen a belgiumi megoldáson azóta is gondolkodunk (fotó: theguardian.com)Ezen a belgiumi megoldáson azóta is gondolkodunk (fotó: theguardian.com)

Veszprém belvárosában körforgalom, a mértani közepén pedig a herendi porcelán-alkotásVeszprém belvárosában körforgalom, a mértani közepén pedig a herendi porcelán-alkotás

Ebben Veszprémnek sem kell szégyenkeznie, hiszen a város két körforgalmát is helyi művészeti remekművek díszítik a herendi porcelánszobrok formájában. Ezen kívül van kopjafás körforgalmunk, a belvárosi gyorsétterem előtti részen pedig egy szívalakot alakítottak ki virágokból a körforgalom közepén. De említhetnénk a Jutasi úti körforgalomban a sokáig kiállított Bernar Venet szobrot is, amit sokan csak egy rozsdás rugóként értelmeztek.

Szív forma a belvárosban a körforgalombanSzív forma a belvárosban a körforgalomban

Ha valaki azt gondolná, hogy Magyarországon Veszprém a körforgalmak városa, csalódni fog. Nálunk ugyanis 22 körforgalmat tartanak számon, ezzel szemben például Győrben 60 ilyen megoldás van, ráadásul itt található az egyik legnagyobb odafigyelést megkövetelő körforgalom is, ahol a több sáv mellett még közlekedési lámpák is vannak a köríven belül.

A győri lámpás körforgalom (fotó: Győrplusz TV)A győri lámpás körforgalom (fotó: Győrplusz TV)

De még a győri szám is elbújhat az USA-ban lévő Carmel kisváros körforgalmai mellett. A Veszprémnél nem sokkal nagyobb családi házas városkában ugyanis 138 körforgalom van. További érdekesség, hogy a tengerentúlon amúgy sem megszokott közlekedésszervezési megoldás a körforgalom, így egymagában ez a kisváros az USA-ban található körforgalmak 2%-át lefedi.

Végül mutatjuk, hogy hivatalosan, az önkormányzat Városüzemeltetési Irodájától kapott lista alapján Veszprémben hol találhatóak körforgalmak:

  1. 82. sz. főút – Kádárta
  2. 82. sz. főút – Aréna
  3. 82. sz. főút – Keleti útgyűrű (Tesco)
  4. Keleti útgyűrű – Lidl üzlet
  5. Házgyári út – Kisréti utca
  6. Házgyári út – Pápai út
  7. Pápai út – K-Ny tengely
  8. K-Ny tengely – Juhar utca
  9. Jutasi út – Aulich utca
  10. Görgey utca – Aradi V. útja
  11. Haszkovó út – Március 15. utca
  12. Munkácsy utca – Jutasi út
  13. Cholnoky út – Ady utca
  14. Cholnoky út – Lóczy utca
  15. Budapest út – Jutasi út
  16. Mindszenty utca – Brusznyai utca
  17. Mártírok útja – Bajcsy –Zs. utca
  18. Bajcsy-Zs. utca – É-D tengely
  19. Almádi út – Radnóti tér
  20. Almádi út – Cserepes utca
  21. Almádi út – Dornyai utca (nemrégépült)
  22. Almádi út – Tirat Carmel utca (nemrég épült)

A Rózsa utcai mini körforgalom jelenleg nem körforgalom az egyirányúsítás miatt, de amúgy régebben annak számított.

Hajas Bálint

További cikkek

Több fejlesztés várható még a 8-as főúton
Több fejlesztés várható még a 8-as főúton
A főút négysávosítása és a 82-es úttal való összekötése mellett tervben van többek között egy gyulafirátóti elkerülő építése, valamint a Füredi és Pápai út csomópontjai közötti szakasz négynyomúsítása.
Október végéig ingyen lehet kipróbálni az új zöld buszt
Október végéig ingyen lehet kipróbálni az új zöld buszt
Október 28-ig egy teljesen elektromos meghajtású zöld busz járja a veszprémi utakat, amely most teszt jelleggel, ingyen kipróbálható, hogy jövő májusban már élesben térjen vissza öt ugyanilyen jármű a V-Busz megújuló flottájának részeként.
Máris a helyére kerültek a Füredi úti csomópont első hídgerendái
Máris a helyére kerültek a Füredi úti csomópont első hídgerendái
Egy nappal a csomópont lezárása után már a helyére is emelték a Füredi úti csomópontban az első hídgerendákat. Az érintett szakasz várhatóan a jövő nyárig elkészül.
Jövő héten elindul Veszprém legnagyobb belterületi útfejlesztési programja
Jövő héten elindul Veszprém legnagyobb belterületi útfejlesztési programja
Jövő héten elindul az a nagyszabású útfelújítási program, amelynek keretében több, mint 30 belterületi út újul meg Veszprémben. Elsőként a Festő utcában kezdik meg a munkát, ahol az építkezést megelőzően Porga Gyula polgármester és Ovádi Péter országgyűlési képviselő tartottak sajtótájékoztatót, amelyen a többi útszakasz helyzetéről és a munkák tervezett ütemezéséről is szó esett.
Nem csitulnak a kedélyek a kertvárosi közlekedés kapcsán
Nem csitulnak a kedélyek a kertvárosi közlekedés kapcsán
Nyolc hónap telt el a kertvárosi utcák forgalmi rendjének módosítása óta, amely – bár a lakosság bevonásával történt – sokaknak nem nyerte el a tetszését. Mielőtt finomhangolnák a rendszert, még egyszer vitára bocsátotta az önkormányzat a városrész közlekedését.