A gyújtókábel a gyújtás fontos eleme. A trafóból érkező nagy feszültséget vezeti el a gyújtógyertyára az elosztó segítségével vagy közvetlen a trafótól. Jól kell bírnia a motor magas hőmérsékletét is amellett, hogy kiváló elektromos vezetőnek kell lennie. Ezt az alkatrészt, a felépítését, működését, típusait és pár lehetséges hibáját nézzük most át.
A gyújtókábel felépítése és típusai
Magasak az elvárások ezzel az alkatrésszel kapcsolatban. Belül kell lennie egy olyan vezetőnek, ami minimális veszteség mellett, rugalmasságát megőrizve képes vezetni a feszültséget. Régen egy alumínium kábel is elég volt. Ma már viszont a nagy feszültség miatt (ami nagy elektromágneses teret és hőt generál működés közben) inkább rézkábelt alkalmaznak.
Komolyabb szigetelést is kapnak a mai kábelek: egy szilikonréteg kerül a rézkábelre, amit egy külső gumiborítás ölel körül. A mágneses mező csökkentése érdekében beállított ellenállással rendelkeznek a kábelek. Így nem okoz gondot a mágneses mező az elektromos berendezéseknél. Egyes motoroknál (pl. a versenyautóknál) a nagy teljesítmény miatt nem jó a rézvezető, így ezekben karbonszálat alkalmaznak.
A gyújtáskábel két vége úgy lett kialakítva, hogy tökéletes illeszkedést biztosítson a gyertyára, a trafóra vagy az elosztóra. A csatlakozót körülölelő gumidugó biztosítja a tökéletes illeszkedést. A gumikupakoknak is fontos szerepük van: meggátolják a folyadékok (pl.: pára) beszivárgását.
A gyújtáskábel szakadása
Sajnos számos meghibásodási lehetőség adódhat ennél az alkatrésznél. A gyújtókábel szakadása, mint hiba nem jellemző, de előfordulhat. Például akár akkor is, ha nem jól próbáljuk meg lehúzni a kábelt. Fontos, hogy a csatlakozót fogjuk meg és ne a kábelt, mert ez utóbbi okozhatja a gyújtókábel szakadását. Emellett a keveset használt járművek esetén szokott még előjönni ez a probléma. Ilyenkor a rágcsálók (pl.: nyest vagy patkány) okozhatnak gondot, ugyanis elrághatják a kábelt. Egyértelmű, hogy ilyen esetben cserélnünk kell az alkatrészt.
Ha berepedezett a gumiburkolat
A gumiburkolat berepedezése is lehet hibaok. Mondhatjuk, hogy ez sajnos a korral jár, ugyanis a gumi egy idő után veszít a rugalmasságából, megkeményedik és berepedezik. Ilyenkor egyetlen jó megoldás van: a csere. Ilyen esetben érdemes felkeresni az Evo Autó KFT autóalkatrész keresőjét, és a gépjármű típusának megfelelő új gyújtáskábelt megrendelni.
Oxidált csatlakozási pont a gyújtókábelen
Az oxidáció megjelenése jellemző hiba. Ennek oka, hogy bekerül a víz a csatlakozóhoz, a szigetelés alá, és onnantól kezdve már csak idő kérdése az egész. Épp ezért fontos, hogy mosatás után alaposan ki legyenek szárítva a csatlakozási pontok. De vezethet az is az oxidációhoz, hogy elöregedik a gumi, ami így elveszti tömítőképességét. Jön egy párás reggel, és kész is a baj, nem adja át úgy a feszültséget a gyújtókábel, mint ahogy kellene. Csere!