2022. május 21.
//
Konstantin névnap

Nagy sikerrel zárultak a design gyerekfoglalkozások a Dubniczayban

A DEMO Egyesület a VEB 2023 EKF támogatásával design tematikájú gyerekfoglalkozásokat tartott a Dubniczay-palotában helyi kulturális kötődésű témákban. Az egyes szekciókra, mint például a textiltervezés vagy a formatervezés öten jelentkezhettek, de a csapat nyitott volt a túljelentkezésre is, amennyiben a figyelem megosztását nem akadályozta. A DEMO elnökével, Berta Barnával és feleségével Berta-Szénási Pannával – négygyermekes családfőkkel - beszélgettünk a program lezárásának apropójából…

Beszéljünk egy kicsit arról, honnan jött az ötlet, hogy gyerekekkel foglalkozzatok?

Berta Barna: Gyakorlatilag teljesen véletlen, hogy annak idején gyerekekkel kezdtem foglalkozni, egy barátom megkeresett egy ötlettel, akkor még semmi közöm nem volt a gyerekekhez, de belementem a dologba. A MOMÉ-n végeztem formatervezőként, a DEMO, melynek elnöke vagyok 2007 óta létezik, mellyel egyfajta általános műveltséget adunk a gyermekeknek a design világról. A cél soha nem az, hogy volt egyetemünkre keressünk leendő tanítványt, de előfordult olyan is, hogy valakit annyira behúztunk ebbe a művészvilágba, kreatív rétegbe, hogy a későbbiekben hivatásának választotta az adott művészeti területet.

Berta-Szénási Panna: Elsősorban négygyermekes anyuka vagyok, a gyerekeimmel együtt szereztem diplomát. Jelenleg a Pécsi Tudományegyetem doktorandusza vagyok az „Oktatás és Társadalom” Neveléstudományi Doktori Iskolában, kutatási területem a különböző nevelési terek megfigyeléséhez köthető. Számomra többek között azért érdekes a DEMO, mert

fontosnak tartom, hogy a gyerekek részt vegyenek az őket körülvevő terekről való gondolkodásban, sőt, kialakításában. Ilyen módon – is – látom, hogy a gyerekek miként gondolkodnak a térről.

Nem titkolt misszióm, hogy a gyerekek az iskolában is megtapasztalhassák miként formálhatjuk az épített- és tárgyi környezetünket, amely lehetőséget ad a közösségépítéshez is, hiszen az ötletelés közben egymást is megismerjük.

Beszéljünk a veszprémi foglalkozásokról! Hány alkalom volt, kik vehettek részt benne és milyen visszajelzések érkeztek?

Barna: Talán mi vagyunk a leghiteltelenebb forrás, de nagyon jól sikerültek a foglalkozások. Ezt a gyerekeken is láttuk, sőt meg is köszönték, de a szülőktől is pozitív visszajelzések jöttek. Három workshop volt – érdekes, hogy már számos helyen, például határon túl is voltunk –, Veszprémben most először sikerült hivatalosan is megvalósítani a foglalkozásokat. Szombatonként tíz és kettő óra között zajlottak a különböző „szekciók”, mint az animáció, az építészet/formatervezés, a fotózás, és a textiltervezés. A foglalkozásokat műhelymunkák előzték meg, a végén pedig kiállítottuk a gyerekek által készített alkotásokat.

Fotó: Oszkai PéterFotó: Oszkai Péter

Hogyan kell elképzelni a foglalkozást megelőző műhelymunkákat?

Panna: Összeállt egy kiváló szakmai csapat, a műhelyfoglalkozáson pedig együtt gondoltuk ki a foglalkozások tematikáját. Olyan hozzáértők álltak mellénk, mint Gopcsa Katalin művészettörténész, a Veszprém Megyei Honismereti Egyesület, az Eötvös Károly Városi Megyei Könyvtár és több helyi iskola pedagógusa. A felsoroltak segítségével a helyi értékek mentén alakíthattuk ki a tematikát.

Barna: Így kaptuk meg témaként Verancsics Faustust, vagy az egykori kékfestő műhelyek gazdag világát, illetve a veszprémi könyvkötők és papírművesek gazdag emlékeit. A DEMO a design és egészségmodell szavakból jött létre, a szóban forgó foglalkozások alatt is próbáltuk bujtatottan, de tudatosan az egészséges életmód kialakítására nevelni a gyerekeket. Kisebb elszólások, mint a reggeli vagy a kézmosás fontossága szinte észrevétlenül formálják a gyerekek gondolkodását. Természetesen a foglalkozásvezetők is hiteles emberek, káros szenvedélyektől mentes életet élnek.

A végére egy személyesebb kérdés: a saját gyerekeitek is részt vettek a foglalkozásokon?

Panna: Lujza, Miksa és Vilma igen, de Jakab még csak kétéves. Alapvetően nyolc és tizennégy éves közötti gyerekeket szólítottunk meg, de senkit nem utasítottunk vissza, aki a hatéves gyerekét hozta, hiszen az a fontos, hogy érdekelje a dolog. Különben olykor a szülők is nagy élvezettel szálltak bele a különböző tevékenységekbe.

Borítókép: Oszkai Péter

Szabó Eszter
Domján Attila

További cikkek

Kajla kutya ezúttal veszprémi kalandokba keveredik
Kajla kutya ezúttal veszprémi kalandokba keveredik
Két veszprémi foglalkoztató füzet jelentetett meg a népszerű Kajla mozgalom. A füzetek feladatait követve a kisiskolás gyerekes családok játékos úton ismerkedhetnek meg a megyeszékhely nevezetességeivel.
Hétfőn kezdődik A tánc fesztiválja
Hétfőn kezdődik A tánc fesztiválja
A május 23–29. között jelentkező fesztiválon a táncművészeti előadások mellett koncerttel, kiállítással, filmvetítéssel és konferenciával is várják az érdeklődőket.
Újra Con Spirito Egyházzenei Fesztivál Veszprémben is
Újra Con Spirito Egyházzenei Fesztivál Veszprémben is
Régészek tárják fel a bakonybéli bencés monostor középkori emlékeit
Régészek tárják fel a bakonybéli bencés monostor középkori emlékeit
A geofizikai felmérést követően régészeti kutatás kezdődött a Szent István alapította bakonybéli bencés monostor középkori előzményeinek feltárására. Az első fázis során a régészek a monostor kertjében nyitottak szelvényeket, ahol a középkori szerzetesek tárgyi hagyatékaként többek között különböző edénytöredékeket és egy gótikus minusculával díszített, 15-16. századi könyvcsatot is találtak.
Kulturális örökségünk, mint a tapasztalatcsere és együttműködés eszköze
Kulturális örökségünk, mint a tapasztalatcsere és együttműködés eszköze
Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata "ISTER” nemzetközi projektjének keretében 2022. május 18-án harmadik alkalommal találkoztak a régészeti szakma, a kulturális főváros, a térség településeinek és turizmusának képviselői, a helyi és megyei önkormányzat munkatársai és területfejlesztési szakértők, hogy megismerjék a kulturális örökség hasznosításának jó példáit, az európai tematikus utak rendszerét, feltárják a közös fejlesztési lehetőségeket és közös víziót fogalmazzanak meg a római kori örökség és a Via Ister kapcsán.