Ígéretesen kezdte működését Veszprém saját kézben lévő közösségi közlekedésért felelős cége 2019-ben, majd többek közt a koronavírus-járvány miatti gazdasági visszaesés a V-Busz lendületét is megtörte. A cég viszont a nehézségek ellenére is kitartott, mi több, időről időre újabb fejlesztésekről lehetett hallani, amelyek automata jegypénztárak, új járművek és mobilalkalmazás formájában öltöttek testek.
Jelenleg pedig a V-Busz történetének egyik legnagyobb fejlesztése előtt áll, hiszen már biztos, hogy idén év végéig megérkeznek a vadonatúj autóbuszok Veszprémbe, jövőre pedig több elektromos jármű is csatlakozhat a flottához.
Viszont még mielőtt eljutnánk 2021 decemberéig, az új ügyvezetőnél a cég jelenlegi állapotáról érdeklődtünk.
Az elmúlt közel három évben a buszok üzemeltetésével kapcsolatos folyamatokat sikerült a legtöbb esetben optimalizálni – mindezt azon körülmények között, hogy a cég nem rendelkezik saját telephellyel, illetve műhellyel. Úgy gondolom, hogy a V-Busz alapvetően felkészült a „technológiaváltásra”, az új autóbuszok fogadására. Ezzel párhuzamosan néhány területen szükség lehet a szakember-gárda megerősítésére.
Mondta portálunknak Polgári István, aki kinevezése előtt az önkormányzat gazdasági főtanácsadójaként dolgozott, így nem volt ismeretlen számára a V-Busz eddigi működése sem.
Szeretném, ha a V-Busz – a várossal együtt – úton lenne Európa élmezőnye felé. Ehhez a munkatársaimnak és nekem is nap mint nap azon kell dolgoznunk – nemsokára egy megújult autóbusz-flottával –, hogy a veszprémieknek és az idelátogatóknak egy minőségi, 21. századi közösségi közlekedési szolgáltatást tudjunk nyújtani.
Mindezeknek kiemelt szereplői lesznek azok az új elektromos buszok, amelyek a jövő év közepén csatlakoznak majd a V-Busz flottájához, de az effajta környezetbarát járművek már nem lesznek ismeretlenek a veszprémi utakon, ugyanis októberben a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt keretében már élesben is kipróbálták a buszvezetők és az utasok is, hogy milyen lesz ilyen buszokon utazni.
Polgári István a tapasztalatokról elmondta, nagyon pozitív volt a visszajelzés, sokan kifejezetten emiatt ülnek fel a járműre és több fordulót is utaznak vele, gyermekek és felnőttek egyaránt. Tetszik utasoknak a jármű komfortja, csendessége, korszerűsége. A járművezetők szintén elégedettek voltak vele, visszajelzéseik alapján sokkal komfortosabb, mint a régebbi járművek. Az új kerékfelfüggesztésnek köszönhetően a rosszabb utakon is stabilabb, kényelmesebb menetdinamikát eredményez. Polgári István azt is elmondta, azok közt a kollégák közt, akik a forgalomban is vezethették a buszt, egy belső verseny is kialakult, hogy ki tudja úgy vezetni a járművet, hogy az a nap végén a legkevesebb energiát használja fel.
Ahogy az ügyvezető elmondta, az egyik sarkalatos pont a jövőben a megfelelő háttér infrastruktúra kialakítása lesz, többek közt a szükséges töltőállomások kiépítésével.
A töltést ideiglenesen a Volánbusz telephelyén biztosítjuk, ahol a Zöld Busz Demonstrációs Mintaprojekt keretein belül egy úgynevezett mobiltöltőt is kaptunk tesztelésre az autóbusz mellé. A változatos domborzat kifejezetten kedvező az elektromos autóbuszok fogyasztása szempontjából, mivel a fékezés közben keletkező energiát a jármű visszatáplálja az akkumulátorokba, így menet közben is tud megtakarítást elérni.
Az ügyvezető megerősítette azt, ami már korábban is elhangzott, miszerint jövő év nyár elejére a Zöld Busz Program keretében 5 db elektromos szóló autóbusz érkezik Veszprémbe, amelyek a V-Busz kötelékében kezdik meg a szolgálatot a menetrend szerint.
A járműveket a Zöld Busz Program keretében tudjuk beszerezni, 648 millió forint állami támogatás mellett 216 millió forint önkormányzati önrésszel. A pályázati támogatás igénybevételével, megfelelő fordaszervezés mellett az 5 új elektromos autóbusz 6 db EURO 3-as szóló dízel autóbuszt tud kiváltani a forgalomból, amellyel évente 421,17 tonna CO2 megtakarítás érhető el.
Részletezte a környezeti szempontokat is Polgári István az új elektromos buszok beszerzése kapcsán.
Mielőtt azonban megérkeznének az elektromos buszok Veszprémbe, a V-Busz a mostani flottáját is lecseréli. Az ütemterv szerint még idén decemberben 28 db új szóló és 14 db új csuklós, alacsony padlós, klimatizált MAN Lion’s City típusú autóbusz érkezik a lengyel gyár gyártósoráról egyenesen Veszprémbe.
A V-Busz közszolgáltatási szerződése 2033-ig, vagyis még több mint 10 éves időtávra szól, Polgári István kinevezése pedig 2026-ig érvényes. Az ügyvezető legfontosabb rövid távú prioritásként jelenleg az új buszok érkezésének zökkenőmentes előkészítését emelte ki.
Ez kívülről talán nem látszik, de hatalmas háttérmunkát igényel, elsősorban az informatikai háttérendszer átalakítása, illetve a sofőrök elméleti és gyakorlati képzése terén. Jövő év első félévében az elektromos autóbuszok üzemeltetési feltételeinek előkészítése, töltési infrastruktúrájának kialakítása lesz a fókuszban. Reményeim szerint egy korszerű, magas minőségű közösségi közlekedési szolgáltatással várhatjuk majd a 2023. évi Európa Kulturális Fővárosa évad hazai és külföldi látogatóit. Középtávon jelentős fejlesztési igénye van a saját telephelynek, amire egy közösségi közlekedési szolgáltatónak mindenképpen szüksége van, lehetőség szerint saját műhellyel. Örülnék, ha 2026-ra ez már kézzelfogható valóság lenne a V-Busz számára is.
Ami pedig a buszok színét illeti, az ügyvezető megerősítette, hogy marad a püspöklila szín, az új buszok is ilyen festéssel fognak legördülni a szalagról.