Sokak szerint a legizgalmasabb kérdés, érkezik-e az Amazon, és ha igen, mikor… Mások pedig tudni vélik, hogy az érkezés nem lehet kérdéses, csupán az időpontját nem tudni még – mondja a megkérdezett marketingmenedzser.
Nem kérdés, hogy a világ elsőszámú e-kereskedőjének érkezése jelentősen befolyásolná a hazai erőviszonyokat, azonban túlzó félelem azt gondolni, hogy az Amazon érkezésével a szektor szereplői lehúzhatják a rolót. Ha szeretnénk érteni, milyen módon alakulhat át az online piac, érdemes számba venni a legfőbb tendenciákat.
A hazai e-kereskedelem éveken keresztül rendkívül kiszámítható növekedést produkált, majd a koronavírus-járvány miatt megváltozott vásárlói szokások újabb lökést adtak a webáruházaknak. Számos termékkategória eladásai gyakorlatilag szárnyalni kezdtek; a biztonságosabb online vásárlás jelentősen kannibalizálta a plázák és a hagyományos boltok forgalmát.
A 2020-as esztendő hozzávetőlegesen 45%-os növekedést eredményezett a megelőző évhez hasonlítva. Maguk a kereskedők is azt gondolhatták, hogy a 2020-as bázis elérése lehetetlen küldetés lesz 2021-ben, a prognosztizált lassulás azonban elmaradt, sőt… A GKI Digital és az Árukereső közös jelentése szerint 2021 első félévében 30%-os bővülés mellett bruttó 494 milliárd forintos belföldi forgalmat bonyolított a magyar online kiskereskedelmi piac, melyen belül az első negyedév forgalma 43,7%-kal múlta felül a 2020-as első negyedév forgalmát. Ráadásul a tavaly is rekord magas számokat hozó második negyedévben idén is további 21%-os forgalombővülés volt tapasztalható.
Mindenképpen érdemes az adatok mögé nézni, hogyan képes az e-kereskedelmi szektor felülmúlni a karanténidőszakokkal még inkább terhelt 2020-as évet. A magyarázat a növekedést képező mutatókban rejlik. Ma már jól azonosított adatok állnak rendelkezésre a vásárlói bázis növekedéséről, ami növekedése gyakorlatilag lehetetlenné vált a növekedési plafon hatása miatt; egyszerűbben fogalmazva ez azt jelenti, hogy egyre kisebb azok tábora, akik még soha nem vásároltak az online térben, mégis megszólíthatók. A tavalyi átlagos megrendelési értéket sem képesek felülmúlni az idei adatok, így ez sem segíti az összesített eredményeket. De akkor mi szolgáltatja a szektor bővülését?
A válasz a vásárlási gyakoriságban rejlik. A tavalyi időszakban sokan megtapasztalták az online vásárlás kényelmét, így egyre gyakrabban döntenek az ilyen módszerek mellett. Minden adott tehát, hogy az e-kereskedelem továbbra is növekedést érjen el.
Döntő jelentőségű lehet az utolsó negyedév eredménye, ami hagyományosan a legnagyobb vásárlási hullámokat hozza el. Az Extreme Digital és az eMAG fúziójának köszönhetően a két márka a Black Friday kampányát 2021-ben már közösen szervezi. Noha egyes kutatások a fekete péntekhez köthető költések csökkenését prognosztizálják, a piacvezető szereplők rekordméretű készletei új löketet adhatnak az kampánysorozatnak.