2023. május 28.
//
Emil, Csanád névnap

Mit jelent a globális chiphiány és milyen hatásai vannak a veszprémi autóvásárlókra?

2021. november 10. 12:02
Vészjósló hírek érkeznek a világgazdasági folyamatokról, amelyek egy része az autóipar megtorpanásában csapódik le az átlagemberek szintjére. A globális chip-hiány, az áruforgalom akadozása egy olyan spirált kezd formálni, aminek még csak találgatni lehet a végét. Cikkünkben megpróbáljuk feltárni az ok-okozati függvényeket, miközben a Ring Autó segítségével Veszprémre is levetítjük ennek a gazdasági jelenségnek a hatásait.

Egy hónapja érkeztek az első hírek, hogy a Škoda év végéig leállítja csehországi gyárát, hiszen jelenleg nem tudnak a piacról annyi chip-et beszerezni, ami biztosítaná az új modellekben a különböző elektronikus funkciókat. Hasonló, vagyis csökkentett gyártásról lehet hallani a Suzuki, a Hyundai háza tájáról is, de például a Mercedes egyik csúcsmodelljében, amely autó önmagában 60 millió forintnál is többe kerül, a gyár kihagyott néhány olyan kényelmi funkciót, amit szintén a chipek hiánya miatt nem tudtak beszerelni az új autókba.

De miért alakult ki ez a helyzet? Miért nem lehet hozzájutni ezekhez az alapvető és régóta alkalmazott elektronikus alkatrészekhez a világpiacon?

Mint oly sok negatív gazdasági tendencia mögött, most is a Covid-járvány áll a probléma hátterében. Amikor a járvány kitört és az egész társadalom bezárkózott, az autóipari cégek is kevesebb chipet rendeltek be az elsősorban kínai gyártóktól, lévén, hogy az emberek amúgy sem fognak a járvány ideje alatt és a bizonytalan gazdasági helyzetben ilyen luxuskiadásokra költeni.

Erre reagálva a chipgyártók átstrukturálták gyártásukat és azokhoz a műszaki eszközökhöz készítettek több alkatrészt, amelyek főleg az otthoni eszközökhöz, például Xbox, PlayStation, televíziókhoz szükségesek. Tehát amelyek a karantén idejében népszerűek lettek az emberek körében.

Viszont mivel az emberek a karantén alatt kevesebbet költöttek pénzükből, amikor feloldották a lezárásokat, ezekből a megtakarításokból sokan új autókat szerettek volna vásárolni. Ebben az is szerepet játszott, hogy biztonsági okokból többen elfordultak a tömegközlekedéstől és inkább a minimális személyes kontaktussal járó autós közlekedést helyezték előtérbe.

Az autógyárak hiába rendeltek ismét a járvány előtti mennyiségben chipeket, a gyártók már átálltak az otthoni kütyükhöz szükséges chipek gyártására, így jelenleg sem tudják maradéktalanul kiszolgálni az autóipari cégeket.

Mivel ezáltal hiánycikk lett az új autó a piacon, egyszerű közgazdaságtani jelenség, hogy elkezdett feljebb menni az áruk is. Továbbfűzve a gondolatot, a jövőben a használt autók ára is emelkedhet, hiszen használt autó a mostani új autókból lesz, de ha nincs új, nem lesz használt sem később.

Hogy a valóságban ez milyen emelkedést jelent, és mennyire van hatással a veszprémi emberekre is, arra Vecsei Péter, a Ring Autó értékesítési vezetője válaszolt portálunknak.

Alapvetően a vásárlói kedv nem csökkent, még annak ellenére sem, hogy sokan városunkban is hallottak erről a globális chiphiányról. Vecsei Péter elmondta, az utóbbi fél évben típustól függően 2-6%-kal emelkedtek az új autók árai, de ebben nagyobb szerepe van az euró árfolyamának, mint a chiphiánynak véleménye szerint, hiszen a megnövekedett beszerzési árakat így kompenzálják a gyártók. Ez az emelkedés egyébként egybevág a többéves tendenciával is, hiszen, mint elmondta, 2018-hoz képest 30%-kal emelkedtek az autók árai.

Ha az árakban nem is közvetlenül, de más vonatkozásban viszont érződik a chiphiány hatása a magyar, ezáltal a veszprémi kereskedésekben is.

Amíg korábban egy megrendelt új autóra a vevőnek körülbelül 4-5 hónapot kellett várnia, amíg legördül a gyártósorról, addig ez az időintervallum 2021 őszén már 8-10 hónap.

Mindezt a flottában gondolkodó cégek Vecsei Péter tapasztalata alapján belekalkulálják a beszerzésbe és így alakítják ki céges stratégiájukat, a magánszemélyek viszont sokszor a kereskedésben szembesülnek azzal, hogy, ha új autót vásárolnak, reálisan jövő ősszel tudnak majd beleülni.

A chiphiányon kívül van még egy olyan tényező is, amely akadályozza azt, hogy a világgazdaság a járvány előtti ritmusban működjön és olajozottan menjen az áruszállítás A-ból B-be. Ennek pedig egy rendkívül egyszerű oka van, amire sokan nem is gondolnának először.

A járvány kitörésekor a kínai gyártók nem álltak le és folyamatos volt a tengeri áruszállítás Európába és az USA-ba is. Viszont amikor a hajók megérkeztek a konténerekkel, azok ott maradtak a kikötőkben, a megrendelő cégek nem küldték vissza az üres konténereket Kínába, hiszen látszólag feleslegesen kidobott pénz lett volna ez a mutatvány. Így viszont Kínában állt elő konténerhiány, így jelenleg a már legyártott chipek, vagy más termékek is a kínai raktárakban sorakoznak, mert nem áll rendelkezésre elegendő konténer, amivel átszállíthatnák azokat más kontinensekre.

Az a jelenlegi helyzeten nem oldana meg semmit, ha a szakértők a múltba révedve azt elemeznék, hogy miért volt hibás döntés kiszervezni a gyártást az olcsóbb Kínába, viszont a jövőre nézve tanulsággal szolgál, hogy egy későbbi még nagyobb válság elkerülése érdekében átstrukturálják ezeket a gazdasági döntéseket.

Ugyanezen szakértők jelenleg nem tudják megmondani, hogy ez a negatív spirál meddig fog gyűrűzni, az optimista becslések szerint elkerülhető lesz a 2008-as világválsághoz hasonló jelenség és hamarosan visszarendeződik a gazdaság is a megfelelő ritmusba.

Hajas Bálint

További cikkek

Első születésnapját ünnepelte a veszprémi Hufbau
Első születésnapját ünnepelte a veszprémi Hufbau
Egyéves születésnapját ünnepelte szombaton a veszprémi Hufbau éptőanyag- és barkácsáruház, ebből az alkalomból családi nappal és több meglepetéssel is készültek a déli iparterületen lévő üzletben.
A magyarok 86 százaléka igyekszik csökkenteni kiadásait egy kutatás szerint
A magyarok 86 százaléka igyekszik csökkenteni kiadásait egy kutatás szerint
A magyar fogyasztók 86 százaléka igyekszik csökkenteni kiadásait az EY nemzetközi tanácsadó kutatása szerint, amelyet a vállalat csütörtöki budapesti sajtótájékoztatóján mutattak be.
Veszprémben is lendítettek egyet a magyar gazdaság kerekén
Veszprémben is lendítettek egyet a magyar gazdaság kerekén
Koronavírus, háború, infláció, energiaválság… sorban ezek a válságok sújtották a világ valamennyi gazdaságát, köztük a magyarországit is. Erre reagálva hazánk vállalkozói érdekvédelmi szervezetei közösen léptek fel, hogy különböző eszközeikkel segítsék a kkv-szektor tagjait. Ennek egyik állomása volt a csütörtökön Veszprémben megtartott fórum.
Piros lámpa és vörös vonalak Magyarország és az Európai Bizottság között
Piros lámpa és vörös vonalak Magyarország és az Európai Bizottság között
Közlekedési hasonlattal élve jelenleg egy piros lámpa stoppolja azokat az uniós pénzeket, ami az egyik olvasatban járna Magyarországnak, a másik szerint viszont a hazai kormánynak kellene megtenni kifizetésükhöz a szükséges lépéseket országhatáron belül. Hogy pontosan ki tudja átkapcsolni zöldre a lámpát, ezt a kérdést illetékes szakemberek és a területfejlesztési miniszter nyilatkozatain keresztül próbáltunk megválaszolni.
Hogyan lehet elviselni, ha milliárdos lett?
Hogyan lehet elviselni, ha milliárdos lett?
Ha a jótündérek statisztikát vezetnének, minden bizonnyal az élmezőnyben lenne a lottófőnyeremény, mint leggyakrabban elhangzó kívánság. Pedig a gyorsan jött pénz nem csak felszabadít az anyagi függőség alól, komoly terheket is ró az emberre, amibe kevesen gondolnak bele. Minden idők negyedik legnagyobb lottóötös főnyereményének kisorsolása előtt megnéztük, mit mondanak a pszichológusok és pénzügyi tanácsadók, hogyan érdemes kezelni azt a helyzetet, ha a mi számainkat húzzák ki szombat este. És persze hoztunk néhány tanulságos történetet is, akik belebuktak a hirtelen jött milliárdos létbe.