2022. május 28.
//
Emil, Csanád névnap

Milyen jógairányzatot válasszak?

2021. december 3. 10:17
Ecoport
Ma már nagyon sokan keresik és választják mozgásformaként a jógát, mert szeretnék megőrizni vagy visszaállítani az egészségüket, elűzni a stresszt, kikapcsolódni. Több jógatípus közül válogathatunk, sokszor nem is könnyű a választás, mert nem tudjuk melyik megnevezés mit takar, mire számítsunk. Hogyan igazodjunk el a jóga útvesztőjében?

Különböző irányzatok vannak, amik ugyanazokon a testtartásokon alapulnak. Mindegyik típusnak megvannak a sajátos jegyei. Lehet, hogy több irányzat és oktató kipróbálása után találjuk meg a céljainknak és igényeinknek megfelelő módszert és oktatót.

A térségben megtalálható legnépszerűbb irányzatok:

HATHA JÓGA

A 15. században alakult ki Indiában. Az egyik legismertebb és egyben a legrégebbi irányzat. A hatha jóga magába foglalja a jóga valamennyi gyakorlati elemét, a meditációt, az ászanákat, a pránájámát és a relaxációt. Nagyon jó választás a jógával való ismerkedéshez. Az órán általában lépésről lépésre lehet elsajátítani a különböző testtartásokat (ászanákat). Az óra jellege szerint inkább statikus, az ászanákat hosszabban tartják ki a gyakorlás alatt. A gyakorlatsorok nem kötöttek, így az ászanák szabadon kombinálhatók, ezért az órák felépítése oktatótól függően eltérő lehet. Gyengéd mozdulatokból áll, a légzésre és a meditációra összpontosít. Kiváló minden kezdő, jógával ismerkedő gyakorló számára.

Ebből fejlődött ki a gerincjóga (a hatha jóga gerincet erősítő és nyújtó ászanáit tartalmazza), női jóga (kismedencei szervekre ható ászanákat tartalmazza), yin jóga (hosszabban kitartott nyújtásokat, medence, csípő és mellkasnyitásokat tartalmaz), flow jóga (dinamikus, egyik ászanát a másikhoz fűző hatha jóga ászanákkal dolgozik).

VINYASA FLOW JÓGA

Ebben az irányzatban is az alap pózokkal foglalkoznak légzésszinkron kíséretében. Alapeleme a Napüdvözlet gyakorlatsora. Dinamikus jógairányzat, amely különböző tradíciók találkozásából született meg, mint a vinijóga (T.K.V. Desikachar), az Iyengar-jóga (B.K.S. Iyengar) és az astanga (Sri. K. Pattabhi Jois). Mint minden jógagyakorlás, a Vinyasa Flow is arra törekszik, hogy harmóniát teremtsen a test, az elme és a lélek hármas egységében. A statikus jógastílusokkal szemben az ászanák rövidebb ideig vannak kitartva és egymást követően áramlásszerűen kapcsolódnak össze. Általában nincs két egyforma vinyasa flow óra. Az oktató az ászanákat sorozatba rendezve gyakoroltatja, a sorozatok az oktató részéről tudatosan összeállítottak. Kedvelni fogod az órát, ha szereted a mozgás dinamikusabb, áramlásszerű jellegét, a változatosságot, a kihívásokat. Inkább azoknak ajánlott, akik már ismerik az alap ászanákat, de oktatótól függ az óra felépítése, mivel az lehet könnyed, átmozgató és komoly állóképességet igénylő is, ezért érdeklődj az oktatónál.

ASTANGA JÓGA

Nyugaton nagyon kedvelt és ismert jógatípus, gyorsabb és intenzívebb, mint a többi irányzat. Az astanga jóga a hatha jóga egy dinamikus formája, amely kötött gyakorlatsorokból áll, a legismertebb az 1. sorozat. A sorozatok nem csak az ászanákat állítják sorrendbe, hanem összekötik őket a mozgással (vinyasa), a légzéssel (udzsájí pránájama), a bandhákkal (energetikai zárak) és a dristikkel (tekintet egy adott pontra szegezése). Az astanga alapítója a dél-indiai Mysore városából származó Sri K. Pattabhi Jois. Az alapvető ászanákat már jól ismerő, haladó gyakorlóknak ajánlott intenzitása és erőssége miatt.

IYENGAR JÓGA

Az Iyengar-módszer, B. K. S. Iyengar indiai jógamester nevéhez fűződik. A pózok alapja a precizitás, a biztonság és a mélység, mely folyamatos és lassú előrehaladással érhető csak el. Statikus jógairányzat. Az órák általában hosszabban kitartott, egyszerűbb pózokkal kezdődnek és fokozatosan térnek át a haladóbb pózokra, majd ezt követi a relaxáció, amelybe időnként légzéstechnika (pránájáma) is be van építve. Az Iyengar jógában sok esetben használnak eszközöket (pl. fal, tégla, heveder, szék, ülőpárna). A pózokban nagy figyelmet fordítanak a precíz és helyes testtartásra, és ezek elmélyítésére, melyeknek lényege a stabilitás. Tökéletes kezdőknek, haladó gyakorlóknak is ugyanannyira ajánlott. Nagyon fogják szeretni azok, akik szeretnek elmélyülni egy-egy ászana pontos kivitelezésében.

A cikk az Ecoport 2021/3. számában jelent meg
Csáti-Ersók Mariette, jógaoktató
Fotó: Freepik

vehir.hu

További cikkek

Tízből hat magyar naponta vásárol kenyeret egy felmérés szerint
Tízből hat magyar naponta vásárol kenyeret egy felmérés szerint
Tízből hat magyar naponta vásárol kenyeret, egy átlagos háztartás 1,6 kilogramm kenyeret fogyaszt hetente - közölte a JÓkenyér szerdán az MTI-vel a megbízásából készült kutatás alapján.
Egy vizsgálat szerint Veszprém megyében 10 kullancsból 2 hordoz betegséget
Egy vizsgálat szerint Veszprém megyében 10 kullancsból 2 hordoz betegséget
Egyre melegszik az idő, zöldellnek a fák és egyre tovább lesz világos. Ám ez az időszak számos veszélyt rejt az állatok számára, mellyel a gazdák nincsenek mindig tisztában. Egy új kutatásból kiderült, hogy hazánkban a kutyákról gyűjtött kullancsok közül több az állatokra és az emberre veszélyes kórokozókat hordoz. Vérszívásuk során anaplazmózist, babéziózist vagy Lyme-kórt okozó kórokozókkal fertőzhetnek, és előfordulhat az is, hogy rövid időn belül többféle kórokozó jut az állatba. Ezekre a kockázatokra figyelmeztet Dr. Farkas Róbert, az Állatorvostudományi Egyetem Parazitológiai és Állattani Tanszék professzora.
Allergiás tüneteket okozhatnak a pázsitfűfélék
Allergiás tüneteket okozhatnak a pázsitfűfélék
A következő időszakban a pázsitfűfélék pollenkoncentrációjának gyors emelkedése várható, így az erre érzékenyeknél az allergiás tünetek megerősödhetnek - írta a Nemzeti Népegészségügyi Központ (NNK) az MTI-hez szerdán eljuttatott közleményében.
Az életmentés alapjairól tanultak
Az életmentés alapjairól tanultak
A közgyűlés döntése értelmében Veszprém minden oktatási és köznevelési intézményében elérhetővé teszik a súlyos allergiás reakciók kezelésére alkalmas EpiPen tollinjekciókat, melyek pontos alkalmazásáról, illetve a baj esetén szükséges teendőkről április és május folyamán az intézmények és az egészségügy dolgozói oktatásban is részesülnek.
Figyelsz egyáltalán?!
Figyelsz egyáltalán?!
Már jó ideje haladok, amikor úgy érzem, meg kell állnom a meredek domboldalon kacskaringózó erdei ösvényen. Nem fizikailag fáradtam el, de észrevettem magamon, hogy a cél lebeg a szemem előtt, megyek előre, és közben csak a szemem sarkában, fakó foltként érzékelem a mellettem elsuhanó világot.