A szervezők szerint a szemléletformálás első lépése az egyéni felelősségvállalás, amely az élet különböző szakaszaiban és területein más-más formában kap szerepet. Egyéni felelősségünk megismerése, vagy éppen felismerése pedig talán elindíthatja az embert a közös, társadalmi felelősségvállalás útján.
Az elmúlt jó pár év nem szól másról, mint a legutolsó pillanatokról, hogy változtatni kell, most és szinte mindenen. Számtalan kihívás áll előttünk, legyen szó nagy általánosságban mezőgazdaságról, iparról, fogyasztási szokásokról, vagy éppen a valamennyiünket napi szinten érintő témákról: közlekedés, vásárlás, szórakozás, öltözködés, gasztronómia, művészet, utazás, kommunikáció.
A járvány után sok minden átfogalmazódott és egy olyan új világba kényszerültünk, ami számtalan változást hozott új helyzet elé állítva mindenkit. Távolabb tekintve a változás folytonos, amely hétköznapjaink legkisebb mozzanatait is meghatározza. Hatással vagyunk a bolygóra és otthonunk, környezetünk ránk is hatással van.
Hogyan éltük meg a bezártságot? Milyen hatásokra számíthatunk hosszabb távon? Milyen döntések határozzák meg a jövőt? Milyen irányt ígérnek az új ideák? Furcsa helyzet, ahogy a fenntarthatósági törekvések és a járvány utáni hatások találkoznak és talán külön nem is említhető módon alakítják a világot.
A WASTEREVOLUTION responsibility meetup mindennapi életünk különféle aspektusából járta körbe a változás, a fenntarthatóság, környezettudatosság és a felelősség témaköreit. November 10-én hét kerekasztal-beszélgetéssel várták az érdeklődőket a Budapest Music Centerben, ahol szakemberek, nagyvállalatok és kreatív alkotók bevonásával közös platformot teremtve elindulhatott egy konstruktív beszélgetés arról, pontosan mi is zajlik körülöttünk, mik az ok-okozati összefüggések, ebben kinek mi a szerepe, mik a lehetőségei és irányai, milyen válaszokat adhatunk a fenntarthatósággal kapcsolatos kihívásokra. Az egész napos rendezvény kiemelten foglalkozott a divat, az életmód, a mobilitás, a kultúra, a turizmus, a tudatos gyártás és fogyasztás, illetve a bolygó témaköreivel a fenntarthatóság fókuszából. Az asztalnál olyan márkák képviselői is helyet foglaltak, mint a Porsche Hungaria, a Spar, a Hell, a MUNCH, a szallas.hu és a Kristinus Borbirtok. A nagymárkák mellett a fiatalabb korosztály számára is ismerős alkotók, influencerek, művészek is érkeztek a beszélgetésekre: Geszti Péter, Schoblocher Barbara, Csalár Bence, Csepelyi Adrienn és Vályi István is örömmel fogadta a szervezők meghívását.
A beszélgetések résztvevői személyes életüket tekintve is fontosnak tartják a fenntarthatóságot és az ehhez kapcsolódó felelősséget.
„Előadásaimmal évek óta járom az országot és a leggyakoribb mondat talán, amit hallottam, az, hogy “ugyan, én olyan kicsi vagyok, olyan kevés beleszólásom van, mit tehetnék a klímaváltozás ellen?” A gondolatmenet jogos, és teljesen érthető, ha a klímáról szóló hírek hallatán iszonyatos nyomásban, feszültségben érezzük magunkat. Olvad a sarki jég, érezhetően melegebb van, most kezdünk feleszmélni egy pandémiából. Nyomasztó? Nagyon. Jó ideje vallom, hogy mint egyének sem dughatjuk a homokba a fejünket. És bár természetesen igaz, hogy gyorsabb és hatékonyabb változást várhatnánk a gazdasági, politikai szereplőktől, de ez nem jelenti azt, hogy nekünk ne lehetne, kellene tennünk a változásért. A változtatás lehetősége szinte mindenhol ott van. És ha már olyan helyzetben vagyunk, hogy egyáltalán gondolkodhatunk erről a témáról, akkor már nem tehetjük meg, hogy nem helyezzük a fókuszunkba azt. Nagyon fontosnak tartom, hogy beszéljünk róla: képesek vagyunk rá” - mondta Nagy Réka (Ökoanyu) a téma jelentőségéről.
A programról videós összefoglaló is készült: