Elkészült, így kedd délutántól kétszer két sávon használható a Veszprém-Litér csomópont közti útszakasz, így lezárult a déli elkerülőt érintő fejlesztéssorozat egy nagyobb volumenű része -jelentették be kedd délelőtt Veszprémben. A teljes Litér-Füredi úti csomópont közti 7,5 kilométeres felújított úthálózat teljesen egészében várhatóan 2023 elejétől lesz használható.
A mostani beruházás illeszkedik a kormány sosem látott nagyságrendű közúthálózat fejlesztő intézkedéssorozatába- mondta Mosóczi László, az Innovációs és Technológiai Minisztérium (ITM) közlekedéspolitikáért felelős államtitkára. Kiemelte, a kormány kiemelt szakpolitikai törekvése minden megyei jogú város bekötése a gyorsforgalmi úthálózatba. A 2010 óta átadott beruházásoknak köszönhetően vált kétszer kétsávos úton megközelíthetővé Eger, Salgótarján, Sopron, Szolnok és Szombathely mellett Veszprém is.
Megjegyezte: a városok gyors, kényelmes és biztonságos elérése mellett fontos igény az is, hogy a települések belterületei a lehető legnagyobb mértékben mentesüljenek az átmenő forgalom alól csökkentve a zajterhelést, a légszennyezést és a baleseti kockázatokat.
Mosóczi kiemelte, a veszprémi beruházás ütemterv szerint halad, és a tervező várhatóan még az idén benyújtja a Füredi úti csomópont Csatári elágazó közti szakaszának építési engedélykérelmét. A jogerős kiviteli terv 2022 elejére rendelkezésre állhat.
Beszélt arról is, hogy eredményesen lezárult a 8-as és 82-es főutak közötti négysávos út kivitelezési közbeszerzési eljárása, a szerződést még idén megköthetik a nyertes vállalkozóval, így a 12 hónapos építkezés 2022 elején megkezdődhet. Elmondta azt is, a Székesfehérvárnál lévő „Auchan” csomópontot turbókörforgalommá való átalakítására is hamarosan sor kerül.
Megemlítette, az ITM azon dolgozik, hogy mielőbb bármely településről 30 percen belül elérhető legyen egy négysávos út. Míg öt éve ez az elvárás a települések fele, és a lakosok háromnegyede esetében teljesült, 2025-re a magyar települések háromnegyede, és tízből kilenc ember lesz legfeljebb 30 percnyire egy négysávos úttól - mondta.
Ovádi Péter parlamenti képviselő és miniszteri biztos azt mondta, a most elkészült beruházás egyértelműen hozzájárul a térség versenyképességének növeléséhez. A déli elkerülő korszerűsítésével a kormány egy sokévi adósságot törleszt a térségben élők számára, hisz egy gazdaságilag és turisztikailag is fontos útvovonalról van szó.
Porga Gyula polgármester köszönetét fejezte ki a közútfejlesztési programnak, ami azért is fontos, mert 2023-ban Európa kulturális fővárosa lesz Veszprém, a beruházással pedig gyorsan, biztonságosan és korszerű körülmények közt lesz megközelíthető a megyeszékhely. Nem egy egyszeri beavatkozásról van szó, hanem egy folyamatról, hisz ha elkészül a mostani projekt, az folytatódni a fog a Csatári úti csomópontig való fejlesztéssel. A polgármester azt is kiemelte, a Modern Városok Program keretében a belterületi utak 4,5 milliárd forintból újulnak meg 2022 év végéig.
Nyul Zoltán, a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. beruházási vezérigazgató-helyettese az elkerülő első ütemét ismertetve elmondta: a litéri kereszteződéstől mintegy két kilométeren kétszer kétsávos út, Veszprém előtt pedig egy dupla körforgalmas csomópont épült.
Az Aranyosvölgyi völgyhídról szólva úgy fogalmazott, várhatóan 2022 májusára rendelkezésre állnak a kivitelezési tervek, ezt követően lehet az előkészítési folyamatra koncentrálni.
Kontrát Károly, az északkelet-balatoni régió országgyűlési képviselője úgy fogalmazott: ahol út épül, ott fejlődés és biztonság van, az emberek jobban élnek. Hozzátette: a beruházás a Balaton északi partjának elérését is javítja.