Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 21. Olivér
Veszprém
5°C
2024. november 21. Olivér
Veszprém
5°C

Lelki hullámvasútra ültet fel Az unoka című film

2022. január 17. 12:00
Deák Kristóf, Oscar-díjas rendező elsősorban élményt szeretne adni filmjeivel és a mozinézőre bízza annak eldöntését, hogy milyen következtetéseket von le egy-egy alkotása után. Az unoka című új filmjében egy nagyon is aktuális témát dolgoz fel, a nézőket pedig lelki hullámvasútra ülteti a bűnügyi thrillerben. Deák Kristóf beszélt új filmjéről, rendezői megoldásairól és veszprémi emlékeiről is.

Ha egy színész, rendező, vagy bármilyen filmes szakember elnyeri az Oscar-díjat, az élete végéig elkíséri, a neve mellett állandó jelző lesz a filmvilágban kapható legnagyobb kitüntetés. Ehhez az élethosszig tartó elismeréshez való hozzászokás volt a legfurcsább Deák Kristófnak is, annak a magyar rendezőnek, aki 2017-ben a Mindenki című élőszereplős rövidfilmjéért megkapta a Filmakadémia legrangosabb díját.

A 39 éves rendező – akinek Veszprémből is vannak szép emlékei, amire később még kitérünk – 2022 elején újabb alkotással jelentkezett, immáron egy egész estés mozifilmmel, amely stílusát tekintve több műfaj ötvözete, témája viszont kimondva, kimondatlanul egy kelet-európai bűnelkövetési módot tematizál a filmvásznon.

Az unoka című film konfliktusát ugyanis a bűnözők körében elterejdt unokázós csalások adják. Ezekről a csalásokról korábban mi is írtunk, többek közt egyik vendégírónk saját példája alapján, Deák Kristóf történetét pedig szintén megtörtént eset ihlette. Ahogy portálunk megtudta a rendezőtől, az ő nagypapája is áldozatául esett olyan csalóknak, akik becsapva az idős embereket és kihasználva a jóhiszeműségüket pénzt csaltak ki tőlük.

Részlet Az unoka c. filmbőlRészlet Az unoka c. filmből

Az unoka története ezen bűneset köré szerveződik, de egy Oscar-díjas filmrendezőhöz méltóan Deák Kristóf sem társadalmi célú hirdetést vitt mozivászonra, sokkal inkább egy izgalmas bűnügyi thrillert, ami nem nélkülözi a humort, krimit, a fordulatokat, valamint a főhös pszichés átalakulását sem.

Egy hullámvasútra ülteti fel a nézőt, amit végig az érzelmek irányítanak, a filmen belül pedig a stílusjegyek szabadon váltakoznak – mondta Kristóf a filmjéről, amit január 6-án mutattak be a magyar mozikban.

A két főszereplő megformálója Jordán Tamás, a nagypapa és Blahó Gergely, az unoka. Tehát egy tapasztalt, a Nemzet Színésze művész mellett egy elsőfilmes, fiatal, a húszas évei végén járó színész kémiája határozza meg Az unoka dinamikáját, ami a rendező szerint kiválóan működött, már a szereplőválogatáson érezték, hogy a két színész akár a való életben is lehetne egymás rokona, annyira összeillettek ezekben a szerepekben.

Blahó Gergely és Jordán Tamás a filmbenBlahó Gergely és Jordán Tamás a filmben

A filmet egyébként 2020 őszén forgatták, a koronavírus-járvány második hullámának közepén, ami több olyan kihívás elé is állította a készítőket, amelyekkel normál esetben nem kellene szembesülniük.

A forgatás 42 napig tartott és budapesti helyszíneket használtunk, de nem feltétlenül olyanokat, amelyek a képeslapokon is szerepelnek. Sokkal jobban szerettem volna megmutatni a város többi arcát, a lakótelepek hangulatát, a kertvárosi övezetet, lényeg, hogy minden helyszínnek külön karaktere legyen. A járvány miatt nem volt könnyű leforgatni a tömegjeleneteket, hiszen akkoriban kötelező volt a maszkviselés az utcákon, valamint a stáb is fokozottan figyelt a védekező intézkedések betartására. Mindezek ellenére a végeredmény nem szenvedett csorbát – mondta el Deák Kristóf.

A rendező a munkafolyamatokról elárulta, szereti, ha menet közben is formálódik a film, ha új gondolatok, ötletek jönnek a forgatás alatt az alkotótársaktól is, olyanok, amelyekre ő sem számított még az elején.

Habár Az unoka témáját tekintve egy komoly esetet dolgoz fel, a karakterfejlődés szempontjából pedig szintén egy mélyebb tartalmú film, ahogy a visszafogott fiatalemberből a történet során előtör egy keményebb személyiség bentről, a rendező azt vallja, hogy nem akar semmilyen üzenetet átadni a filmmel. Ahogy fogalmazott, nem akar semmit lenyomni a néző torkán, csupán élményt akar adni az alkotásán keresztül, hiszen ahogy vallja, minden mozinéző egy kicsit más filmet lát a vásznon.

Deák Kristóf tehetségét jól bizonyítja, hogy még a negyedik X betöltése előtt megkapta az Oscar-díjat, mégis a fiatal rendező életében kezdetben nem a filmezés játszotta a főszerepet, sokkal inkább a zene. Édesanyja is ezen a pályán mozgott, ő maga pedig még a BME-n kezdte meg villamosmérnöki tanulmányait, hogy zenével foglalkozhasson és hangmérnök lehessen. Ettől függetlenül persze észrevehetetlenül a filmezés már belopózott életébe, 10 évesen videószakkörre járt, később pedig többek közt Veszprémben is részt vett az akkori országos diákszínjátszó fesztiválon, ami felejthetetlen élményekkel gazdagította.

Blahó Gergely, főszereplő és Deák Kristóf, rendezőBlahó Gergely, főszereplő és Deák Kristóf, rendező

A zenével való szoros kapcsolata a filmkészítés közben is megmutatkozik. Ugyan már több alkotásában dolgozott együtt Balázs Ádámmal, aki Az unoka filmzenéjét is írta, Kristóf szeret részt venni és beleszólni ebbe az alkotói folyamatba is.

A csapatjétékosságot nem lehet elvitatni tőle, hiszen felesége is szakmabeli, pontosabban koreográfus, akivel Kristóf elmondása szerint egymás legnagyobb rajongói és kritikusai is egyben. Az unoka című filmben Nina Kov, Kristóf párja a dramaturg és a társíró szerepében is feltűnt.

Ami pedig a későbbi terveket illeti, szeretnék mostani filmjüket minél szélesebb körben népszerűsíteni idehaza, valamint nem megállva az országhatárnál, külföldre is elvinni és bemutatni magyar alkotásukat.

Január 14-én a veszprémi Cinema City-ben közönségtalálkozót szerveztek a film készítőivel és szereplőivel. A vetítés után így a közönség személyesen találkozhatott és kérdezhetett is a rendezőtől, Deák Kristóftól, az egyik főszereplőtől, az unokától, Blahó Gergelytől,  Hámori Ildikótól, a film Icu nénijétől, valamint Zákonyi S. Tamás producertől. A kötetlen hangolatú beszélgetésen az is kiderült, hogy Blahó Gergely alig akart elmenni a film castingjára, csupán sokadik telefonhívásra jelent meg, ahol egyből feltűnt a rendezőnek, hogy mennyire passzol az ő karaktere a szerephez. A fiatal színész a forgatásokról elárulta, napi 12 órát dolgoztak átlagosan, az pedig óriási élmény volt számára, hogy első játékfilmjében olyan színészlegendákkal dolgozhatott együtt, mint Jordán Tamás, Pogány Judit, Tordai Teri, Baranyi László és Hámori Ildikó. A film cselekményét nem elárulva, de ezek a színészek kivétel nélkül olyan karakterek bőrébe bújtak, akik szintén az unokázós csalók áldozatai lettek. Deák Kristóf elmondta, hogy olyan filmet szeretett volna csinálni, amely alkalmas arra, hogy az idős generáció akár az unokáival együtt tekintse meg azt úgy, hogy mindenkinek igazi élményt ad a cselekmény és a mondanivaló is. Hogy mi lesz a film további sorsa az nagyban függ a közönségtől is. Zákonyi S. Tamás, producer elmondta, ameddig igény van rá, addig a mozivásznon marad a film, viszont nem tartja elképzelhetetlennek, ha a későbbiekben valamelyik streaming-szolgáltató kínálatába is bekerülne, ehhez Kristóf Oscar-díja nagy segítség lesz majd, amikor elindulnak a tárgyalások.

Hajas Bálint

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.