Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2024. november 13. Szilvia
Veszprém
3°C
2024. november 13. Szilvia
Veszprém
3°C

Válsághelyzetben nem a termék, az üzenet a fontos

2022. április 13. 22:04
Talán egyetlen ágazatot sem sújtott annyira a Covid-válság, mint a turizmust, a helyzethez képest mégis egészen jó éveket zárt a hazai szektor. De min múlt ez és mire érdemes figyelni a jövőben is a marketingben?

Többek között erre a kérdésre keresték a választ a Pannon Egyetem új Turizmus Mozaik című turisztikai ismeretterjesztő előadás-sorozatának első alkalmával, ahol Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmusszakmai vezérigazgató-helyettese tartott előadást a koronavírus-járvány alatti országmarketingről.

A téma már csak azért is érdekes, mert ugyan a járványt mintha a hátunk mögött hagynánk (vagy legalábbis kezdenénk másként gondolkodni róla és arról, hogyan is kellene együtt élni vele), a bizonytalanság nem múlt el, az orosz–ukrán válság ugyancsak ijedtségre adhat okot a szakmában. Hogy a háborúnak mennyire van komoly kihatása a foglalásokra, azt majd egy kicsit később, Könnyid szerint azonban a legfontosabb stratégia bárminemű válság esetén, hogy a marketinget soha ne hagyjuk abba, soha ne kapcsoljuk le a villanyt. Minden eseménynek van egy időfókusza: gondoljunk csak a londoni metróban történt robbantásokra a 2000-es évek közepén vagy a párizsi terrortámadásokra – egy ideig félelmet keltenek, idővel azonban az emberek újra visszamerészkednek a korábban kedvelt helyekre, ha nem hagyjuk feledésbe merülni őket.

Ezzel az attitűddel állt neki a Magyar Turisztikai Ügynökség is az országmarketingnek a koronavírus-járvány alatt. A stratégián persze valamennyit kellett alakítani. 2019-ben a hazai és a globális turizmus egyaránt rekordévet zárt: a magyarországi vendégéjszakák száma megközelítette a 42 milliót abban az évben, és már itthon is a tömegturizmus negatív hatásairól beszéltek elsősorban a budapesti bulinegyed kapcsán. Akkor éppen ezért a Spice of Europe szlogen mentén, Budapest magas minőségére alapozva próbálták meg bevonzani az elsősorban külföldi turistákat.

A vírus betörése és a turizmus lenullázása után viszont szinte mindegy lett, honnan és milyen költésű sávból érkeznek a vendégek, csak érkezzenek. A megváltozott gazdasági környezetben, a megváltozott célközönség mellett egyszerűsíteni kellett a márkát, a termékalapú kommunikáció helyett az üzenetre került a hangsúly, a cél a magyarok itthon tartása és a hazai költés elősegítése lett. Ráadásul nemcsak az utazóközönség felé kellett a biztonságos turizmus lehetőségét kommunikálni, de a szakmában és a pályaválasztáson – vagy változtatáson – gondolkodó fiatalokban is tartani kellett a lelket. Ezt szolgálták rögtön 2020 áprilisában a Visszajövünk és a Magyarország visszavár kampányok.

A stratégia bejött: bár a korábbi évhez képest jóval szerényebb számokat, mintegy 23 millió vendégéjszakát sikerült produkálni 2020-ban, ez a körülményeket, kiváltképp a rövid szezont tekintve jó eredménynek számít. 2021-ben már közel 29 millió vendégéjszakával zárta az évet a hazai turisztikai szektor, s ugyan rengeteg külföldi piacot el kellett engedni, ekkor már jobban lehetett a határon túli utazóközönségre, elsősorban a visegrádi négyekre is koncentrálni a kampányokban, amelyeket külön célcsoportok szerint is alakítottak.

2022-re még nagyobb növekedéssel számol az ágazat, nagyjából 36-37 millióra becsülik az idei vendégéjszakák számát. Könnyid szerint ezek a számok még az orosz–ukrán háború mellett is valószínűleg tarthatóak, és erre leginkább az előrefoglalások adnak reményt. Csak az előttünk álló húsvéti hétvégére 500 ezer vendégéjszakát foglaltak le, május hónapra pedig 2021-hez képest 220%-os a külföldi vendégéjszakák száma, de júniusra is hozzák már most a tavalyi számokat.

Másrészt a belföldi közönségben is ismét lehet bízni: a SZÉP-kártyákon összesen 155 milliárd forint áll rendelkezésre, amely óriási muníciót ad a hazai turizmusnak.

Nyitókép: Csodás Magyarország

Bertalan Melinda
további cikkek
Csillagok a poharakban – decemberben is kinyit a borszalon Veszprémben Veszprémi borszalon Csillagok a poharakban – decemberben is kinyit a borszalon Veszprémben December 13-án, Luca napján ismét kinyit a Veszprémi Borszalon, ahol ezúttal a buborékoké lesz a főszerep. Az immáron portálunk kiemelt támogatásával megvalósuló rendezvény a Dubniczay-palotába költözött, a kínálata pedig nem csak a borok és pezsgők terén, hanem a kulturálisan is gazdagodott. Zsandár Tamással, a borszalon ötletgazdájával beszélgettünk többek közt arról is, hogy mi a különbség buborék és buborék között. 2024. november 11. 22:40 Az 1956-os veszprémi deportáltakra emlékeztek Porga Gyula Az 1956-os veszprémi deportáltakra emlékeztek Veszprém Megyei Jogú Város Önkormányzata, a Pannon Egyetem és a Veszprémi Törvényszék közös szervezésében pénteken délelőtt az 1956-os veszprémi deportáltak emléktáblájánál tartottak koszorúzást, megemlékezést. 2024. november 8. 18:41 Veszprém történelmi szemtanúja: a Benedek-hegy turizmus Veszprém történelmi szemtanúja: a Benedek-hegy A veszprémi vár tőszomszédságában magasodó dolomitszikla az évezredek során szemtanúja volt a történelem legfontosabb veszprémi pillanatainak. 2024. november 10. 11:22 Heil Bálint vehette át a Polinszky-díjat Heil Bálint vehette át a Polinszky-díjat A Pannon Egyetem és a Magyar Tudományos Akadémia Veszprémi Akadémiai Bizottsága közösen rendezte meg a tudomány napi ünnepséget, ahol a tudományos közösség és az egyetemi vezetés képviselői beszéltek a kutatás, az oktatás és a regionális fejlődés jelentőségéről. Az eseményen több prominens szakember is felszólalt, köztük Abonyi János rektor, Gelencsér András az MTA VEAB elnöke és Lamm Vanda, az akadémiai bizottság alelnöke. 2024. november 7. 21:59

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.