2022. június 26.
//
János névnap

Válsághelyzetben nem a termék, az üzenet a fontos

Talán egyetlen ágazatot sem sújtott annyira a Covid-válság, mint a turizmust, a helyzethez képest mégis egészen jó éveket zárt a hazai szektor. De min múlt ez és mire érdemes figyelni a jövőben is a marketingben?

Többek között erre a kérdésre keresték a választ a Pannon Egyetem új Turizmus Mozaik című turisztikai ismeretterjesztő előadás-sorozatának első alkalmával, ahol Könnyid László, a Magyar Turisztikai Ügynökség turizmusszakmai vezérigazgató-helyettese tartott előadást a koronavírus-járvány alatti országmarketingről.

A téma már csak azért is érdekes, mert ugyan a járványt mintha a hátunk mögött hagynánk (vagy legalábbis kezdenénk másként gondolkodni róla és arról, hogyan is kellene együtt élni vele), a bizonytalanság nem múlt el, az orosz–ukrán válság ugyancsak ijedtségre adhat okot a szakmában. Hogy a háborúnak mennyire van komoly kihatása a foglalásokra, azt majd egy kicsit később, Könnyid szerint azonban a legfontosabb stratégia bárminemű válság esetén, hogy a marketinget soha ne hagyjuk abba, soha ne kapcsoljuk le a villanyt. Minden eseménynek van egy időfókusza: gondoljunk csak a londoni metróban történt robbantásokra a 2000-es évek közepén vagy a párizsi terrortámadásokra – egy ideig félelmet keltenek, idővel azonban az emberek újra visszamerészkednek a korábban kedvelt helyekre, ha nem hagyjuk feledésbe merülni őket.

Ezzel az attitűddel állt neki a Magyar Turisztikai Ügynökség is az országmarketingnek a koronavírus-járvány alatt. A stratégián persze valamennyit kellett alakítani. 2019-ben a hazai és a globális turizmus egyaránt rekordévet zárt: a magyarországi vendégéjszakák száma megközelítette a 42 milliót abban az évben, és már itthon is a tömegturizmus negatív hatásairól beszéltek elsősorban a budapesti bulinegyed kapcsán. Akkor éppen ezért a Spice of Europe szlogen mentén, Budapest magas minőségére alapozva próbálták meg bevonzani az elsősorban külföldi turistákat.

A vírus betörése és a turizmus lenullázása után viszont szinte mindegy lett, honnan és milyen költésű sávból érkeznek a vendégek, csak érkezzenek. A megváltozott gazdasági környezetben, a megváltozott célközönség mellett egyszerűsíteni kellett a márkát, a termékalapú kommunikáció helyett az üzenetre került a hangsúly, a cél a magyarok itthon tartása és a hazai költés elősegítése lett. Ráadásul nemcsak az utazóközönség felé kellett a biztonságos turizmus lehetőségét kommunikálni, de a szakmában és a pályaválasztáson – vagy változtatáson – gondolkodó fiatalokban is tartani kellett a lelket. Ezt szolgálták rögtön 2020 áprilisában a Visszajövünk és a Magyarország visszavár kampányok.

A stratégia bejött: bár a korábbi évhez képest jóval szerényebb számokat, mintegy 23 millió vendégéjszakát sikerült produkálni 2020-ban, ez a körülményeket, kiváltképp a rövid szezont tekintve jó eredménynek számít. 2021-ben már közel 29 millió vendégéjszakával zárta az évet a hazai turisztikai szektor, s ugyan rengeteg külföldi piacot el kellett engedni, ekkor már jobban lehetett a határon túli utazóközönségre, elsősorban a visegrádi négyekre is koncentrálni a kampányokban, amelyeket külön célcsoportok szerint is alakítottak.

2022-re még nagyobb növekedéssel számol az ágazat, nagyjából 36-37 millióra becsülik az idei vendégéjszakák számát. Könnyid szerint ezek a számok még az orosz–ukrán háború mellett is valószínűleg tarthatóak, és erre leginkább az előrefoglalások adnak reményt. Csak az előttünk álló húsvéti hétvégére 500 ezer vendégéjszakát foglaltak le, május hónapra pedig 2021-hez képest 220%-os a külföldi vendégéjszakák száma, de júniusra is hozzák már most a tavalyi számokat.

Másrészt a belföldi közönségben is ismét lehet bízni: a SZÉP-kártyákon összesen 155 milliárd forint áll rendelkezésre, amely óriási muníciót ad a hazai turizmusnak.

Nyitókép: Csodás Magyarország

Bertalan Melinda

További cikkek

Egyedülálló cipőtárlat nyílt Veszprémben a világhírű Vass László jóvoltából
Egyedülálló cipőtárlat nyílt Veszprémben a világhírű Vass László jóvoltából
Vass László, műgyűjtő és cipészmester sokáig csak előbbi szenvedélyével volt jelen Veszprémben, szombaton viszont megnyílt a Várban a nevéhez kapcsolódó világhírű cipőmárkát és ezen elegáns termékek kézműves gyártását bemutató tárlat is, a Vass Cipőtár. Az ünnepi eseményen Vass László és több kollégája is ellátogatott személyesen a Királynék városába.
Nincsenek titkok a vár felújításával kapcsolatban
Nincsenek titkok a vár felújításával kapcsolatban
Országos sajtóérdeklődés mellett tartotta meg csütörtök délelőtt a Veszprémi Főegyházmegye azt az újságírói háttérbeszélgetést, amelyen részletesen bemutatták a veszprémi várnegyed felújításának minden részletét. Az egyházi és városvezető mellett a gigaprojekten dolgozó szakemberek is megszólaltak, akik választ adtak több vitatott kérdésre is, többek közt arra, mi indokolja, hogy fehérre meszeljék a székesegyház falait.
Hiszek az előadó és a néző közötti kölcsönhatásban
Hiszek az előadó és a néző közötti kölcsönhatásban
Kormos Anett új önálló estjét múlt pénteken láthatta a veszprémi közönség az Agórában. A műsor, melynek címe TOP LESZ, sokakat érdekelt: teltház és vastaps várta a standupost, akit fellépése után kérdeztünk az estről.
Alternatív zenei sztárokkal jönnek a 2022-es irodalmi romkoncertek
Alternatív zenei sztárokkal jönnek a 2022-es irodalmi romkoncertek
Ivan & The Parazol duó, Szűcsinger azaz Szálinger Balázs és Szűcs Krisztián, Prieger Zsolt, valamint Vecsei H. Miklós és Balla Gergő a Platon Karatevből is fellép a Veszprém-Balaton 2023 Európa Kulturális Fővárosa program irodalmi Romkoncert sorozatában idén nyáron.
Pitch Dayt szerveztek a GTK speciális ösztöndíjasai számára
Pitch Dayt szerveztek a GTK speciális ösztöndíjasai számára
Az NKFIH és az Express Innovation Agency által támogatott Hungarian Startup University Program (HSUP) 2022 júniusában zárul. A Pannon Egyetem Gazdaságtudományi Kar speciális ösztöndíjas hallgatói csapatai számára a program zárásaként 2022. június 20-án Pitch Day-t szervezett, ahol a csapatok az előző félévben továbbjutó ötleteik megvalósítását mutatták be a szakmai zsűri előtt.