Ugrás a kezdőoldalra Ugrás a tartalomhoz Ugrás a menüre
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C
2025. december 5. Vilma
Veszprém
7°C

A Parlamentben is dolgozott a gyorsírás világbajnoka

2022. május 11. 4:00
Kanyár Erika tizennégyéves volt, amikor édesapja felfedezte grafomániáját. Akkor még nem tudták, mi lesz Erikából, aki egyfolytában az általa kedves slágerek dalszövegeit írogatta, s már egészen kicsiként a könyvek bűvöletében élt. S hogy ebből a kettőből mi sülhet ki, az csak 1985-ben derült ki, amikor gyakorló gyorsírás kategóriában 175 versenyző között világbajnok lett. Több mint húsz évig tartozott a világ legjobb gyorsírói közé, s az egyetlen tanár Magyarországon, aki maga is, és a tanítványa is világbajnok. Életének ezen szakaszáról kérdeztük az egyébként senior középiskolai tanár, író, költő Kanyár Erikát…

Beszéljünk a gyerekkoráról: milyen hatások érték, amelyek Ön szerint meghatározták későbbi pályáját, munkásságát?

Gyulafirátóton születtem, a Séd-patak partján, amelynek közelében egy dombon áll a  katolikus templom. Utóbbit csak azért emelem ki, mert katolikus családban nőttem fel, de ha most jobban belegondolok, még a kertben lévő diófa is nagy hatással volt rám, amelyet nagyapám ültetett, s amelynek árnya alatt gyűlt össze a nagycsalád ünnepnapokon. Erről egy novellám is született, Rege a vén diófáról címmel. Édesanyám sváb családból származott, és miután sokat foglalkoztam családtörténettel, hiszen érdekeltek a gyökereim, kiderült számomra, hogy apám pedig szlovák származású.

Édesapám olvasó ember volt, és mivel állami ösztöndíjasként állandóan otthon kellett tanulnia, ezért ennek a „tevékenységnek” nagy becsülete volt a gyermekei szemében. Ő vette észre, hogy megszállottan írogatok általam kedvelt dalszövegeket, így a gép- és gyorsíró iskolába írattak be.

Később levelezőn végeztem el a gimnáziumot, miközben adminisztrátorként dolgoztam.  Húszéves koromban – öt év helyett egy év alatt - letettem gyors- és gépírástanítói vizsgáimat, és azonnal felvettek a veszprémi Közgazdasági Technikumba. A tanítás mellett levelező tagozaton megszereztem az egyetemi diplomát is magyar-könyvtár szakon.

Mi kellett ahhoz, hogy valaki jó gyorsíró lehessen?

Magas szintű ismeretet igényel, el kell sajátítani egy külön jelrendszert. Jelképes jelölések vannak, ez felgyorsítja az írást. Adódik tehát, hogy a helyesírási szabályrendszert felrúgjuk, megszegjük. Fontos még tudni, sztenográfiából rengeteg rövidítést és a rövidítési szabályt is ismerni kell, és jó memória, figyelemkoncentráció és analógiás gondolkodás is szükségeltetik: egyidejűleg mást hall az ember, mint amit ír. Vagyis egyfolytában le vagyunk maradva, én kb. 10 szót tudtam fejben tartani, innen követtem az élő szöveget, amellett, hogy közben rögzíteni kellett a szöveg hangzó részét.

Hogy néz ki egy nemzetközi gyorsíró verseny?

Azon országok számára, amelyek jelentkeznek a versenyre, elküldik a szöveget, amelyet minden nemzet lefordít a saját nyelvére.  Egy adott szempontrendszer alapján szótagolják, percekre bontják, amelyet diktálás után folyóírásba át kell tenni, s azután ezt a zsűri értékeli. A folyóírás sebessége kb. 40-45 szótag, beszédgyorsírásból a legjobb eredményem 437 szótag volt egy perc alatt. Ez már hihetetlenül gyors beszéd, külön diktáló kell hozzá. Csak megjegyzem, hogy az első magyar gyorsíróversenyen Kossuth Lajos volt a diktáló, de akkor még sokkal kevesebb volt az élőbeszéd sebessége, mint a felgyorsult életritmus miatt manapság. Sajnos kezd eltűnni ez a szaktudás, sokan kérdezik, hogy mi szükség van még rá. A gyorsírás tanulása fejleszti a gondolkodást, hiszen a matematika tantárgyhoz hasonló nehézségű. Olyan ez, mint az ének: arra mi szükség? Egyértelmű, hogy alapvetően nélkülözhető lenne, mégis kell!

Már-már művészetként tekint a szakmára?

Igen, mondhatjuk ezt. Tanítottam is, így nem csak a magam sikereire vagyok büszke, ti. egykori tanítványom, Rodbenbücher Katalin többszörös magyar bajnok, kétszeres ifjúsági világbajnok volt.  Nagyon nagy felelősséggel járt gyorsírónak lenni, mert ha a munkahelyen valamit félreértett, esetleg elrontott a jegyzőkönyvvezető gyorsíró, abból nagy gubancok, akár anyagi károk is keletkezhettek.

Kell tehát e munkához megfelelő intelligencia, műveltség, jó helyesírási készség és fogalmazási készség is. Érdekes, hogy voltak, akik lenézően viszonyultak a szakmához, holott a sztenográfia fénykorában ennek magas szintjét doktorok, főiskolai tanárok művelték, a Parlamentben ma is egyetemi, főiskolai végzettséggel dolgozhatnak.

Sokan tájékozatlanságból a magas fokú gyorsírást a kabaréjelenetek valami titkárnőivel azonosították, aki szép, de nem feltétlen okos. Csak példaként mondom, amikor a gyorsíró szövetségtől – amely magasan kvalifikált gyorsírókat alkalmazott – egy másik cég vette át a parlamenti gyorsírást átlagos képességű alkalmazottakkal, akkor a Hócipő egy rovatot nyitott a humoros jegyzőkönyvi elírások számára.

Miért szorult vissza a gyorsírás használata a gyakorlatban?

Főként a technikai fejlődés miatt. Sok munkahelyen azt gondolják, hogy a magnó helyettesítheti a gyorsírást. Ám teljesen nem tudja, hiszen például egy jegyzőkönyv készítésekor a gyorsíró jegyzőkönyvvezető már eleve kihagyja azokat a dolgokat, amelyeket lényegtelennek tart. A rövidített jegyzőkönyvben muszáj szelektálni. Amikor készíti az ember, aláhúzza a lényeget, majd átfogalmazza. A Parlamentben, konferenciákon, kongresszusokon más a helyzet, mert ott teljes jegyzőkönyv készül, tehát a szöveget közel száz százalékban rögzíti a gyorsíró.  A jegyzőkönyv elkészítése rendkívül igényes és hosszadalmas feladat.

Mondana egy gyakorlati példát, ami valamiért különösen emlékezetes volt munkássága során?

Még az előző érában történt, hogy egy magas beosztású politikus látogatott el a megyébe. Az értekezletet az Anna hotelben tartották, egy nagy teremben, ahol akkoriban még nem volt hangosítás, s eszméletlen rosszul lehetett érteni a jelenlevők és a politikus hozzászólását is.  Az újságíró, akinek muszáj volt leadnia hiteles anyagot, teljesen kétségbe volt esve, de azért – máig sem tudom, hogyan -  elkészült a tudósítás. Megjegyzem, parlamenti gyorsíróként történt meg velem és egy idős kollégával az a humoros eset, hogy megszólalt a mellettünk ülő  képviselő: Te hallottál valamit? Nem – válaszolta a jegyzőkönyvvezető kolléga -, de majd benne lesz a jegyzőkönyvben. Ez a Parlament egyik legnagyobb termében történt, amely eléggé visszhangos, s akkor még nem volt hangosítás. Tanári munkám mellett egy ideig parlamenti gyorsíróként is tevékenykedtem. Nagy élményt jelentett a rendszerváltás idején jelen lenni és rögzíteni az elhangzottakat. 

Minden egyes lélegzetvételt le kell írni?

Igen, egy jegyzőkönyv elkészítésékor ezekre nagyon oda kell figyelni, amennyiben befolyásolja, vagy esetleg megzavarja az ülés menetét, hangulatát. Minden közbeszólást, de a nevetést, káromkodást is rögzíteni kell, szó szerint szükséges leírni. Olyankor a latin  ’Sic’ szót is mellé biggyesztettük a jegyzőkönyvben, amelynek jelentése, betű szerint.

Nagy felelősség…

Miután a munkahelyeken a jegyzőkönyv alapján folyik tovább a munka, s főként a parlamentben a későbbi korok tájékoztatására is szolgál, igen nagy a gyorsíró felelőssége.

Szabó Eszter
Szalai Csaba
további cikkek
Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Vehír Borszalon Veszprém decemberi borünnepe: ismét érkezik a Vehír Borszalon Van, amikor nem kell megvárni a naptár szerinti piros betűs ünnepet a koccintással. Egy palack kiváló bor megbontásával magunk is ünnepet teremthetünk. A december 12-ei Vehír Borszalon pedig kiváló alkalmat kínál erre bárkinek. ma 10:47 Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését közélet Hippolyt: bemutatják Dolhai Attila első színházi rendezését December ötödikén mutatja be a Veszprémi Petőfi Színház Nóti Károly-Zágon István-Eisemann Mihály Hippolyt, a lakáj című történetét, melyet Dolhai Attila Jászai Mari-díjas színész állított színpadra. Első színházi rendezése tehát a királynék városához kötődik, elsősorban erről kérdeztük a színész-rendezőt, a székesfehérvári Vörösmarty Színház igazgatóját. tegnap 22:52 Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról CODE Amikor a tél életre kel – kulisszatitkok A jégbarlang éneke előadásról A Kabóca Bábszínház közel negyedszázados szakmai munkájával régóta meghatározó kulturális szereplője Veszprémnek, míg a CODE Digitális Élményközpont a város legújabb innovatív helyszíneként ötvözi a technológiát és a művészetet. A két intézmény idén közösen álmodta meg A jégbarlang éneke című előadást, melynek kulisszatitkairól Szántó Viktóriát, a Kabóca Bábszínház igazgatóhelyettese beszélt. tegnap 13:00

A következő oldal tartalma a kiskorúakra káros lehet.

Ha korlátozná a korhatáros tartalmak elérését gépén, használjon szűrőprogramot!

Az oldal tartalma az Mttv. által rögzített besorolás szerint V. vagy VI. kategóriába tartozik.