Ha valakinek június közepén feltűnt, hogy Veszprém utcáin a megszokottnál több csúcskategóriás elektromos és hibrid Volkswagen-típusú autó közlekedett, az nem véletlen, hiszen a Ring-Autó Kft-nél épp ekkor tartották azt a roadshow-t, amelynek keretében bárki közelebbről megismerkedhetett, illetve ki is próbálhatta ezeket a modelleket.
Egy ilyen alkalommal látogattunk el mi is a körgyűrűnél található márkakereskedésbe, ahol Vecsei Péter, értékesítési vezető volt segítségünkre, hogy közelebbről megismerjük ezek mibenlétét, valamint ő volt az, aki segített tisztázni több kérdést is az elektromos autók és hibridek közt.
„Az elektromos autót könnyű definiálni, ezeket egy nagyobb teljesítményű villanymotor hajtja kizárólag, belsőégésű motor nincs bennük” – kezdi az egyszerűbb részével Péter.
„A hibridek esetében már összetettebb a kérdés, hiszen itt több megoldás is lehetséges, a Volkswagennél például kétfajta hibridhajtású autó érhető el, ezek érkeztek ide a Ring-Autó Kft-hez is.”
A hibrid jelző arra vonatkozik – tudjuk meg Pétertől – hogy a motortérben egy benzines belsőégésű motor mellett egy elektromos motor is található. Az úgynevezett lágy hibridek esetében ez a 48 Voltos rendszer arra elegendő, hogy rásegítsen a hajtásra, ezáltal kisebb lesz az autó fogyasztása, gyorsításkor pedig sokkal dinamikusabb a vezetési élmény. Ugyanakkor önállóan nem képes meghajtani az autót ez az elektromotor.
Más a helyzet a Plug-In-Hybrideknél. Itt ugyanúgy egy benzines és egy elektromos motor kapott helyet az autóban, viszont utóbbi teljesítménye már elegendő ahhoz, hogy körülbelül 50 km-en kizárólag ilyen energiával közlekedjen az autó a benzinmotor nélkül akár.
Éppen ezért az ilyen Plug-In-Hybridek már ugyanúgy jogosultak a zöld rendszám használatára, mint a tisztán elektromos autók.
Péter röviden úgy fogalja össze ezeket a speciális típusokat, mint amikor egy autót vesz az ember, de hármat kap az áráért: egy benzines autót, egy elektromosat, valamint egy sportautót. Utóbbi kapcsán arra utalt, hogy a Plug-In-Hybridek is képesek arra, hogy a benzinmotor és az villanymotor egyszerre működjenek a motorban, ezáltal az alapból 150 lóerős autó teljesítménye hirtelen 200 lóerősre növekszik, a jármű dinamizmusa pedig egy magasabb fokozatba kapcsol.
Ami pedig a Plug-In-Hybridek elektromos töltését illeti, itt is több lehetőség adott. Egyrészről a fékezési energiát felhasználva akár menetközben is tölteni tudja magát a jármű, de a benzinmotor segítségével is adható energia az elektromos motornak egy beépített generátor segítségével. Valamint a klasszikus töltési módokon, hálózatról is lehet pótolni a felhasznált villamos energiát.
Péter arra is felhívta a figyelmet, hogy bár egyre elterjedtebbek ezek a modellek, sokan mégsem a legideálisabb módon használják őket. „A Plug-In-Hybridek akkor a leggazdaságosabbak, ha városon belül kizárólag az elektromos motort használjuk, amivel – mint már említettük – akár 50 km-t is meg lehet tenni. Hosszabb utak esetében pedig a benzines meghajtás ajánlott. Így, aki főleg városban használja az autóját, akár egy egész héten át megteheti, hogy egy csepp üzemanyagot nem használ el, viszont, ha hosszabb útra kell indulnia, nem kell számolgatnia, hogy egy feltöltéssel hány km-t tud megtenni.”
A Ring-Autó Kft-nél ezen típusok közül mi egy Volkswagen Arteont próbáltunk ki, de a tesztautók között ott sorakozott a Golf GTE, Golf Varriant, Tiguan, Passat Varriant, Touareg, és egy egyterű Multivan is.
Érdeklődésünkre Péter elmondta, ezeket a modelleket főleg azok keresik, akiknek fontosak a környezetvédelmi kérdések, valamint előszeretettel vásárolják a vállalkozások is őket.
A Ring-Autó Kft-nél egyébként nem csak az értékesítése folyik ezeknek a Volkswagen-modelleknek, a veszprémi autókereskedés szerviz-szolgáltatást is üzemeltet, ahol kifejezetten az ilyen típusokra szakosodott kollégáik állnak az ügyfeleik rendelkezésére.
Ami pedig az élményt illeti, amit ezek a modellek nyújtanak, az Arteon mintha lebegett volna az út fölött, amikor a sport-fokozatban, más néven GTE-módban, azaz a benzines és elektromos hajtást együtt használva gyorsítottunk fel. Az autó tökéletesen stabilitással tartotta magát az erőhatások ellen akkor is, amikor az átlagosnál nagyobb gázzal, ám biztonságosan hajtottunk ki és be valamelyik veszprémi körforgalomba. Külön érdekessége volt a tesztútnak, hogy akár menet közben is lehetett változtatni azon, hogy az elektromos motort, a benzineset, vagy a kettőt együtt használjuk, így akár 200 méteren belül változott az autó viselkedése és, hogy milyen zajok szűrödnek ki a motortérből. Természetesen ezek a modellek is megkapták azokat a luxusfunkciókat és a vezetést segítő kiegészítőket, amelyek a csúcskategóriás Volkswagen-modellekben vannak.